Helikopterpilot

jag hade planer att ta cert när jag jobbade i usa för ngr år sen och sen " uppdatera " cert i sverige men sket i det då jag hörde hur illa ställt det var då med jobb..träffade en pilot som flög för norsk Hydro el om det var för statoil i norge och han tjänade snuskiga stålar..men han hade tusentals timmar bakom spakarna och erkänd duktig pilot många gr idag och kämpar för att få ihop flygtimmar så jag vet inte om det är värt 350k
 
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Helikopterpilot-7252
Hög lön kan du inte få förrän du har flygtimmar, som du kanske ser av den statistiken. Som snitt lär du få betydligt högre lön om du utbildar dig för trafikflyg (http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Flygkapten-1152) om du lyckas få timmar/erfarenhet. I stora län är helikopter slavgöra, men säkert ett roligt sådant. Militären utbildar inte för rätt licenser om man sen tänkt flyga civilt.

Go statestik, men var inte mycket till källa/referenser. Men tack för info! Faktiskt inte kollat upp lönen, den del jag är minst intresserad av (just nu), men som alltid ganska beroende av i slutändan hehe

http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066 <--- ser bättre ut och troligen statistiskt O.K :)

Så länge du väljer att inte börja arbeta mot offshore sektorn så kan det nog vara ett omväxlande jobb.

Att tura ut till riggar/plattformar verkar dock jävligt trist, från heliport som ligger vid kusten någonstans flyger du rakt ut över öppet hav och inte mycket att se, ofta dåligt väder med så du får ligga och flyga i molnen/över molnen. Sen 1.5h senare landa på en installation, passagerare bagage av/på i rask takt. Du blir tillstucken ett paket mackor av helicrew genom rutan och ett manifest, 10 minuter senare lämnar ni för nästa installation eller går tillbaka till heliporten igen. Repeat!

Stora helikoptrar med, jag har inget cert. och har inte provar själv men gissar att mindre choppers är roligare.

/bitter då helikoptern är inställd pga REGN och sitter på min lediga tid på en riggjävel mitt ute i ingenstans

Till och från riggar/plattformar låter som ens färd till och från jobbet varje morgon, what's the difference? :tungan ;)
Jo fasen, det jag är riktigt sugen på är varierande arbetsuppgifter... eller inte det visserligen, men varierande geografiska utgångslägen och möta nya människor ofta osv. mycket resande helt enkelt :)

Som en gammal FS9/FSX nörd så måste jag inflika lite snabbt att flyga helikopter i FS är inte riktigt helt vad man kanske önskat sig. Jag har dock aldrig provat att flyga med någon payware addon utan endast de helikoptrar som finns med som default och några freeware addon. Så det är mycket möjligt att payware addon ger en betydligt bättre upplevelse. Lagom sugen jag blev själv nu att installera FSX och härja runt lite i skyarna. :banana

En får se vad det blir, hittar säkerligen någon payware som styr upp det hela bättre. Om inte annat så har jag ju gamla Commanche 4 från Novalogic och helikoptrar i Battlefield 3 att röja med :hihi

*EDIT*
Haha, typiskt, upptäckte nu att spelet, och många andra, ingår ju i joystick-paketet... jaja, 168 kr är ingen tornado i plånboken.
Flight Simulator X från Microsoft®.
IL-2 Sturmovik™: 1946 från Ubisoft™.
Falcon: Allied Force från Lead Pursuit LLC.
Lock On: Modern Air Combat X-Plane 9 från Ubisoft™.
Enemy Engaged 2 från G2 Games. DCS: Black Shark
*/EDIT*


Sen är ju frågan vad ska man annars göra med de 400 000 - 700 000 SEK man inte har? bara betala hyra, bensin, mobilräkningar och supa bort? :tungan ;)
 
Last edited:
Helikopterpilot i försvarsmakten tror jag inte på. Dåligt med timmar trots att du ska göra avancerad flygning. Inte konstigt att det gick åt lite folk för några år sen. Kanske blir bättre med NH90/blackhawk och mer internationell verksamhet. Men då kanske folk skjuter på dig.

Battlefield 3 är förvånansvärt realistiskt på helikoptersidan.
 
Vill du ha helisim så testa "Take on helicopters" från bohemia interactive som gör liren i Arma serien.
 
Problemet med helikopter som yrke är ju pengarna.. Har du obegränsade resurser har du säkert inga problem, men för att få jobb som ger dig en vettig lön bör du ha 2000+ flygtimmar eller hamna på ett offshore uppdrag. Heli cert är dessutom galet dyrt. Nästan så att det lönar sig att ta flyg cert för att få ir den vägen och sen konvertera.
 
Alla flygjobb är lite samma idag, man får slita hund och betala dyrt tills man byggt upp tid. Täta jobbyten, företag kommer och går, uppsägningar... och utbaseringar till Karesuando. Man skall gilla flygning, då är det värt det, men det är inte ett sätt att skaffa sig ett enkelt välbetalt levebröd. Kontakter är också viktigt om man vill komma in på bolagen.

Helikoptersimulatorer för PC idag, det är lätt. Det finns bara en som gäller, och det är DCS: Black Shark. Take On lämnade en del i övrigt att önska sist jag kollade och FS har alltid haft en i bästa fall tveksam helikoptermodellering. DCS klarar dock jämförelsen med de "något" dyrare prylarna riktigt bra.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top