Heliga hastighetsbegränsningar?

Det beror väl lite på omständigheterna. Personligen försöker jag alltid hålla hastighetsgränsen på 30 och 50 dels för att det då oftast är tätbebyggt område eller mycket folk/barn som rör sig i närheten av vägen. Jag skulle inte vilja leva med det dåliga samvetet jag troligen skulle få om jag körde på och allvarligt skadade eller kanske till och med dödade någon för att jag valt att köra onödigt fort. Sen är det ju dessutom så att det faktiskt är på 30 och 50 sträckor som polisen oftast står med sin laser och mäter.
När det gäller de högre hastighetsgränserna så visst försöker jag efterleva även dom men det är ju så lätt att man tas över lite av fartens tjusning ibland. Jag har dock märkt att jag blivit väldigt mycket mindre benägen att dra på som en tok sedan jag blivit äldre. Kanske för att jag insett att det finns begränsningar i vad väggreppet kan åstadkomma i frågan om undanmanöver och inbromsning. Den som någon gång kommit på motorväg i 120 över ett krön där det plötsligt står bilköer i båda filerna har fått lära sig det den lite hårdare vägen. Jag vet. Det finns ju inga avåkningszoner ute på landsvägarna och jag vill ju gärna fortsätta åka hoj länge till.

Jag kör efter omständigheterna (väglag, sikt, barn, djur, övrig trafik osv). Jag är tillräcklig trafikmogen och erfaren för att inte behöva bli skriven på näsan och inkompetensförklarad av diverse skorvollon till förståsigpåare gällande exakt hur fort jag får framföra mina fordon för att inte utgöra en allmänfara.

Det finns villaområden med 50, där jag kryper fram i 10-15 knyck vid utfarter och korsningar istället för att bara blåsa på. Sedan kan det vara 30 vid ett vägbygge med fri sikt hundratals meter åt alla håll och inte någon annan än jag själv i sikte och då kan det gå undan riktigt ordentligt.

En självklarhet.

Det beror väl lite på omständigheterna. Personligen försöker jag alltid hålla hastighetsgränsen på 30 och 50 dels för att det då oftast är tätbebyggt område eller mycket folk/barn som rör sig i närheten av vägen. Jag skulle inte vilja leva med det dåliga samvetet jag troligen skulle få om jag körde på och allvarligt skadade eller kanske till och med dödade någon för att jag valt att köra onödigt fort. Sen är det ju dessutom så att det faktiskt är på 30 och 50 sträckor som polisen oftast står med sin laser och mäter.
När det gäller de högre hastighetsgränserna så visst försöker jag efterleva även dom men det är ju så lätt att man tas över lite av fartens tjusning ibland. Jag har dock märkt att jag blivit väldigt mycket mindre benägen att dra på som en tok sedan jag blivit äldre. Kanske för att jag insett att det finns begränsningar i vad väggreppet kan åstadkomma i frågan om undanmanöver och inbromsning. Den som någon gång kommit på motorväg i 120 över ett krön där det plötsligt står bilköer i båda filerna har fått lära sig det den lite hårdare vägen. Jag vet. Det finns ju inga avåkningszoner ute på landsvägarna och jag vill ju gärna fortsätta åka hoj länge till.

Samma sak här, körde bil för några år sen o kom över ett krön i 160km/h på en 90 sträcka o nedanför krönet står en traktor o en bil bakom, troligen körde dom runt som jag konstaterade de, under 50km/h, vad säjer man, man va ute på landsbygden, i motsat körfil kommer en bil så de fanns inte ytryme o köra om o köra på vägrenen, från krönet där jag upptäckte tracktorn/bilen till mej va de ca 200meter, kunde vart lite längre, så de tog minst 2 sek innan jag hade fattat att de stog en traktor mitt i vägen, upps säjer jag bara o tänker på de en idag, ingen ABS heller så de blev en paniklåsning mot både bil/traktor, i sista ögonblock så märkte bilen mig bara 5meter ifrån han med låsta bromsar o han gjorde ett ryck till vägrenen, tur de annars skule de gott illa.

Skule jag haft en mc o kört då skule jag bara slängt mig till höger på vägrenen o blåst om dom :)

Efter den gången har man börjat tänka sig för på bakrön.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard