Heliga hastighetsbegränsningar?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag hör ofta härinne att 30 och 50 är heliga, men 70 och över det, betyder typ fri fart.

Det händer nog ibland, om sanningen ska fram, att jag även kör för fort på ”öppna tomma” 30 och 50 sträckor.
Max 30 känns jävligt sakta, speciellt när man är fartblind.

Jag försöker självklart ta det lugnt när sträckorna är skymda, befolkade eller okända.

Jag håller mig därför helst på krokiga småvägar, där ”körkortsvänligare” hastighet fortfarande, för mig, med min körförmåga, genererar fartkänsla.
(Även om jag ibland, på vissa partier, säkerligen skulle bli av med lappen vid kontroll även där)

Håller ni någon hastighetsbegränsning som helig?

Last edited:
30 och sen inne i bostadsområden där ungar leker ute.
Typ villa områden etc.
Håller alltid låg fart där, konstigt att man börja bli riktig långsam där efter att man själv fick kids....

Jag håller trettio vid skolor, sjukhus, dagis och liknande för heliga! Där finns riktigt otäcka möjligheter för att det oväntade kan hända...

Femtio kan hända att det överskrids men bara om sikten är fri.

Sjuttio och över betyder inte fri fart, mer åt momsat pådrag...

Håller alltid låg fart på 30 vägar.
Men inte alla 50 vägar.
Vissa 50 sträckor har inte övergångställen och folk. Där e det ok att gasa

30 km/h ÄR långsamt och det är ju det som är meningen. För mig är 30 heligt, överträdelse med 1 - 2 km/h är min maxgräns. Om nu bara politiker o tjänstemän kunde förstå att använda 30 där det verkligen är befogat tror jag folk skulle respektera den gränsen än mer än idag.

50 är.... hmmmmm... 55 - 60. 70, 90 och 110 km/h är... tja, hur fort man köra efter omständigheterna?
Får erkänna att jag har denna brist mot Svensk lag. :huvet

30-sträckor på dagtid är heligt.
Likaså stadstrafik (50) där mycket folk rör sig.
Vägarbeten där sänkt hastighet råder är också rätt heligt.
Vete fan om man skulle kunna förlåta sig själv om man mejade ner någon när man kört för fort i stan. :gnissla

30 km/h ÄR långsamt och det är ju det som är meningen. För mig är 30 heligt, överträdelse med 1 - 2 km/h är min maxgräns. Om nu bara politiker o tjänstemän kunde förstå att använda 30 där det verkligen är befogat tror jag folk skulle respektera den gränsen än mer än idag.
50 är.... hmmmmm... 55 - 60. 70, 90 och 110 km/h är... tja, hur fort man köra efter omständigheterna?
Får erkänna att jag har denna brist mot Svensk lag. :huvet
Jag tycker att 30 skyltarna för det mesta sitter befogat och bra, men det finns vissa bitar där jag har svårt att se behovet. (Det kan typ handla om att hastighetsökningen ligger åt helvete för långt ut utanför riskområdet)

Last edited:
30 och 50 är oftast heligt, speciellt om det finns en tilläggsskylt som tidsbegränsar. Jag har lite svårt att hålla 30 utanför ett dagis kl 02 på natten.

Håller med om att 30 är heligt, men det är klart tittar man bort far ju nålen upp en liten bit. För 50 och 70 och även 90 vid mycket trafik gäller + 28 så har man kvar kortet :)

Håller ingen hastighetsbegränsning/plats helig, kör ALLTID efter omständigeterna som råder, bedömer jag att jag inte kan köra 70 på 70 väg sänker jag farten, bedömer jag att jag kan köra 60 på 30 väg kör jag 60.. Kör jag över hastighetsgränsen/mina begränsningar gör jag det när jag bedömer att det bara drabbar mig själv om jag klotar..

Tycker det är motsägelsefullt att hålla hastigheten blint på 30/50 vägar oavsett vägens beskaffenhet, men säga att det är ok att gasa på alla andra vägar, lite mycket regeltänkande enl. mig.

M.a.o. kör jag som jag bedömer det vara säkert för min omgivning/mig, inte vad som är säkert för att chefen på VV ska sova gott i tron att alla följer skyltad hastighet..

/Robban

Jag försöker hålla 30 heligt, men som dom har gödslat med dom skyltarna tappar dom i betydelse, varför ska jag hålla 30 utanför vårdskolan i Umeå, där snittåldern snarare ligger över än under 40 strecket?

Visst, dom yngsta går i gymnasiet, så dom kan vara 16 år...

Håller ingen hastighetsbegränsning/plats helig, kör ALLTID efter omständigeterna som råder, bedömer jag att jag inte kan köra 70 på 70 väg sänker jag farten, bedömer jag att jag kan köra 60 på 30 väg kör jag 60.. Kör jag över hastighetsgränsen/mina begränsningar gör jag det när jag bedömer att det bara drabbar mig själv om jag klotar..

Tycker det är motsägelsefullt att hålla hastigheten blint på 30/50 vägar oavsett vägens beskaffenhet, men säga att det är ok att gasa på alla andra vägar, lite mycket regeltänkande enl. mig.

M.a.o. kör jag som jag bedömer det vara säkert för min omgivning/mig, inte vad som är säkert för att chefen på VV ska sova gott i tron att alla följer skyltad hastighet..

/Robban

Skriver nog under på det här. Ibland är vissa 30- och 50-sträckor väldigt obefogade. Exempelvis vid tillfälliga vägarbeten där ingen personal jobbar och sikten är bra osv.

30 och 50 är oftast heligt, speciellt om det finns en tilläggsskylt som tidsbegränsar. Jag har lite svårt att hålla 30 utanför ett dagis kl 02 på natten.
Jag instämmer. Tidstilläggstavlan betyder mycket för att ge tyngd åt begränsningen. Jag håller sällan/aldrig 30 om det inte behövs när tiden gått ut.

/Robban
Jag håller med här.
Och jag heter också Robban.:)

Last edited:

/Robban

Helt rätt :tummenupp

Följa trafickrytmen o vad man klarar av e ju bra omdöme :tummenupp Typ som mig, håller oftast 30 på 30 sträckor men i bland när inga bilar/människor synns tills så varför hålla 30 när man kan köra 70 :)

Tänk om man skule följa 70leden inne i gbg o alla skule köra 70, fasiken vad folk skule krocka, skule bli tusentals bilar som skule bli skrot ju om dom skule köra efter skyltarna :(

Många skyltar e oftast lägre en vad dom borde vara, typ som VV chefen vill sova gött om näterna så sätter han en lägre hastighet en vad som behövs, sen e ofta 110sträckorna för låga, oftast beror de på att förare ligger o halvsover i dom hastigheterna, inte undra på att de e så många olyckor :(

Nej, ingen skylt med siffror på är helig. Som ovan sagt så är 3 km 30 förbi ett tomt vägbygge rätt meningslöst, där jag bodde förr fanns en skola med en enormt lång 30-sträcka med fotbollsplaner och enorma ängar på varsin sida om vägen = fri sikt. Jag sket faktiskt i det även där vid skolan.

Omständigheterna däremot kan vara heliga. Om det ÄR barn i närheten av vägen vid skolan, arbetare vid vägbygget eller brevlådor vid den skymda häcken så ska farten ovillkorligen ner..

Som någon sa har skyltarna förökat sig och tappat slagkraft, det blir bara jobbigt att köra (även med bil) om hastighetsmätarnålen ska gå som en jefla jojo över siffrorna!

På många vägar i mitt närområde har man sänkt från 90 till 70. De uppfyller väl inte EU's direktiv om säkerhet m vägren o diken... Sedan åker man på motorvägarna i Danmark o Tyskland... Kyss mig i :arsele för den säkerheten. Buskar o skit växer i räckeskanten o träd står 2 m bakom ev räcken!...

Vi har väldigt fina vägar vilket gör att (enl statestiken tydligen) "8 av 10" kör för fort... Varför :va

Men som flera anmärker kommer fler 30 o 50-sträckor med tidsbegränsning. Detta tycker jag är ypperligt. Fart efter förhållanden! Lika så ökar användningen av variabla hasighetsskyltar. Dessa, tillsammans med tidigare nämnda, ger jag mycket mer respekt än skyltar uppsatta enl vissa generella regler.

Oas... Regler är regler, men än har vi friheten att visa att vi har ett omdömme gott nog att fritt framföra våra fordon.
Buskörning utanför skolor dagtid skall straffas hårt o skoningslöst :mad:
140 på en öppen o fri 70-väg... "olämpligt" med den ökade risken för egna skador, men det är vi ju medvetna om. Bättre där dock... :rolleyes:

Nej, ingen skylt med siffror på är helig. Som ovan sagt så är 3 km 30 förbi ett tomt vägbygge rätt meningslöst, där jag bodde förr fanns en skola med en enormt lång 30-sträcka med fotbollsplaner och enorma ängar på varsin sida om vägen = fri sikt. Jag sket faktiskt i det även där vid skolan.

Omständigheterna däremot kan vara heliga. Om det ÄR barn i närheten av vägen vid skolan, arbetare vid vägbygget eller brevlådor vid den skymda häcken så ska farten ovillkorligen ner..

Som någon sa har skyltarna förökat sig och tappat slagkraft, det blir bara jobbigt att köra (även med bil) om hastighetsmätarnålen ska gå som en jefla jojo över siffrorna!
Jag instämmer.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard