Helicoil (gänginsats) M20X1.5

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Någon som vet vart detta kan inhandlas eller får man beställa över nätet? Har kollat på biltema, jula, mekonomen och swedol. Samtliga har max M14 typ.

Lycakdes dra sönder oljepluggsgängorna på min RC8 och jag är chockad över hur lätt det gick. Det gick så jäkla lätt. Har en momentnyckel som ska användas nästa gång..

kolla med verktygsboden eller momentum

Verktygsboden hade insatser upp till M12. Momentum, hittar inget alls där?

Finns iaf att handla på ebay, men tänkte om man kunde få tag på det snabbare.

Hittade nu även vilken storlek som ska användas enligt deras tabell. För en M20X1,5 insats ska hålet vara 20,5 mm. Ska man borra 21 mm då? Mig veterligen är 20,5 ingen standardstorlek på borr?

Hittade nu även vilken storlek som ska användas enligt deras tabell. För en M20X1,5 insats ska hålet vara 20,5 mm. Ska man borra 21 mm då? Mig veterligen är 20,5 ingen standardstorlek på borr?

Se till att få rätt, gör du hålet för litet går det inte att gänga upp (har provat det, tänkte nån tiondel för lite fixar nog gängtappen...gjorde den INTE!), och för stort hål så är blir inte gängorna tillräckligt höga, och risk att du drar sönder det igen.
Finns borr som är anpassade för gängning, tex 6,8mm för M8x1,25.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Hur f-n lyckas man att dra sönder en M20-gänga? :fyllisar

Tunt aluminiumgods som flexar+ fåtal gängvarv och sen byter man olja ofta så slits gängan och förr eller senare drar man sönder den.

Precis detta. Det är väldigt få gängvarv, ska egentligen dras med 20 Nm, ganska enkelt att tabba sig då när man har en relativt lång hävarm samt lite smått ovan. Å andra sidan har jag byt olja på massa bilar och andra motorcyklar utan liknande problem. Eftersom jag inte hade momentnyckel drog jag åt pluggen med ungefär samma kraft som jag lossade på den, det var tydligen för mkt.

Från och med nu är det momentnyckel som gäller.

Så kan man inte göra, ja kan förstås, men det stämmer inte ens om skruven är dragen med exakt rätt moment. Det krävs mer kraft att lossa eller dra åt en skruv i vila än att dra åt den när den är i rörelse. Det är därför man måste fullfölja sista dragningen med momentnycket i ett oavbrutet svep. Missar man det måste skruven lossas och man får börja om.

De flesta har säkert upplevt att det är så t.ex. med hjulbultar.

Time-Sert ? Jag väntar på en (långt ord nu) tändstiftsgängrenoveringssats därifrån nu från ebay.

Kändes som ett av de mer proffsiga sätt att laga efter en massa runtgooglande

Kolla vad ett nytt/beg tråg kostar. Kanske enklare. Å andra sidan får du nog en bättre gänga efter reparation

Last edited:
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!