Helgens 250-race på Gelleråsen

Nyteknik skrev:
Upp till bevis!

:fakta

Jepp, det hoppas jag iaf om det blir torrt. 1.14.85 på varv sex när jag var blockad av en norrbagge genom esset borde kunna gå en hel del fortare, tyckte dessutom det kändes rätt långsamt överallt utom genom just depåkurvan där det släppte något sjukt..
Blir det blött kommer jag nog skita ner mig efter näst senaste vurpan..

Goodstuff skrev:
Eftersom warm-upen verkar bli i regn så får du låna extrafälgarna om du vill, Chris Ash vet vilket tält min hoj står i.

Men i rövhelvete att warm-upen ska bli i regn :mad:

oFFkeFF skrev:
Hela dagen verkar det som dessutom kanske..
Hellre blött hela dagen än blött på förmiddagen och torrt på eftermiddagen..
Nu ska du inte vara så jävla negativ. :mad: Jag sitter i caféterian och surar om det regnar. :4skrika

Kanonväder i Karlstad just nu iallafall. Skumt, kan det verkligen pissa i Karlskoga?

valmers skrev:
Kanonväder i Karlstad just nu iallafall. Skumt, kan det verkligen pissa i Karlskoga?

OK väder i Örebro men det är nog för tidigt att ropa hej med tanke på Kilsbergen etc, dessutom har SMHI haft fel förut så vi får hoppas de har det idag också.

Goodstuff skrev:
OK väder i Örebro men det är nog för tidigt att ropa hej med tanke på Kilsbergen etc, dessutom har SMHI haft fel förut så vi får hoppas de har det idag också.
Just, Kilsbergen är speciella; kanonväder på ena sidan, monsun på andra. Dessutom behöver det inte regna på Gelleråsen bara för att det regnar i Karlskoga.

Fick just nu ett SMS av Tobias. Han kom på 13'e plats av 21 startande, bästa B-förare och med ett snabbaste varv på 1.13.171. Killen går från klarhet till klarhet och är uppenbarligen en mer än god förare. En sådan tid på den maskinen kräver att maskinmaterialet utnyttjas mycket väl, dessutom har han bara kört just den hojen på Gåsen cirka 1 timme i total körtid. Det är tydligt att det i just detta fall var maskinmaterialet som begränsade hans prestation. Med en bättre maskin så hade varvtiderna varit än mer imponerande. Inte så illa pinkat av en skäggig småbarnspappa, plus 30, körandes på fulsoppa och fulolja.
:banana

Teddy skrev:
Fick just nu ett SMS av Tobias. Han kom på 13'e plats av 21 startande, bästa B-förare och med ett snabbaste varv på 1.13.171. Killen går från klarhet till klarhet och är uppenbarligen en mer än god förare. En sådan tid på den maskinen kräver att maskinmaterialet utnyttjas mycket väl, dessutom har han bara kört just den hojen på Gåsen cirka 1 timme i total körtid. Det är tydligt att det i just detta fall var maskinmaterialet som begränsade hans prestation. Med en bättre maskin så hade varvtiderna varit än mer imponerande. Inte så illa pinkat av en skäggig småbarnspappa, plus 30, körandes på fulsoppa och fulolja.
:banana
Re-späckt :tummenupp

Tobias kom dessutom elva och inte trettonde. Han kör riktigt bra men det berodde nog mest på att han trimmade sin hoj med delar från min. ;)
A-förare nästa?

Vilken dag det blev till slut! Men den såg länge ute att gå till historien som tidernas antiklimax.

Kval på fredagen som gick mycket bra. Var mycket nöjd med 1.15.156 eftersom den ena avgasporten inte fungerade och för att mitt mål på Gelleråsen i år var 1.14.9 (norrmannen jag köpte hojen av hade nämligen kört ungefär så fort).

Åkte hem med oFFkeFF på fredag eftermiddagen och tillbringade lördagen i Stockholm. Försökte fixa avgasporten på lördag kväll. Gick inte. Fick lämna den i vidöppet läge, vilket visserligen skulle försämra mellanregistret men i alla fall inte begränsa toppeffekten.

Kom tillbaks söndag morgon för warm-up och räknade med att motorn skulle gå ok – i alla fall på toppvarv. Men icke. Märkte direkt när jag körde ut att något var riktigt fel. Körde in direkt och upptäckte att den inte gick alls på ena cylinder. Jättekul. Som tur var skulle racet inte starta förrän 15:45.

Av med tank och alla kåpor.
Kolla tändstift. Inget fel.
Kolla gnista. Inget fel.
Tömma flotörhuset. Inget vatten.
Teststartar. Samma sak. Går bara på en cylinder.
Klockan går.
Konsultera Racerpelle per telefon. Får tips att kolla ev. kabelbrott.
Får hjälp att mäta all ström. Inget fel.
Testar. Samma sak. Går på en cylinder.
Inte mycket tid kvar. Överväger att nappa på Goodstuffs erbjudande att flytta över mina gaffelben till hans nedplockade hoj och köra racet med den.
Pär föreslår att som en sista utväg kolla reedventilerna på den cylinder som inte går. Det låter långsökt eftersom jag just hade bytt dessa.
Men se på fan. De var helt trasiga och därmed var felsökningen klar.
Men nya delar saknas.
Transplanterar från Goodstuffs TZ.
Mycket bökigt. Allt är inklätt i små plastkåpor/lådor som är låsta/fastskurvade med svårtillgängliga skruvar. Till slut får jag loss den.
Tjugo minuter kvar till start.
Springer med Goodstuffs reedventil och skruvar, skruvar fast den i min så att knogarna blöder.
Ser hur andra börjar ta bort sina däckvarmare.
Skruvar, skruvar. Klart.
Rullar igång.
Och se på fan: BABAMMM!!!!!!
Den går som den ska på alla två.
På med skinnstället och ut mot depån där alla redan väntar på att få köra ut på sightinglap. Puuuuh...

Får en halvkass start men är som tur är inte ensam om det. In i Trösen plockar jag flera placeringar. Kör bland annat om Stellan Hedlund och ta mig tusan om inte också Patrik Fredriksson på sin ljusgröna -04 TZ får se sig omkörd. Löder på så fort jag törs med halvkalla däck (inga däcksvärmare) in i Esset och blir faktiskt inte omkörd. Inte heller in i Eijes. Eller Hårnålen. Är förvånad men glad. På rakan kommer dock både Patrik och någon annan ikapp och om. Men jag har gett mig fan på att inte släppa de som är snabbare än jag utom synhåll och återtar min plats före Frerdriksson in i Trösen. Håller undan hela varvet. På rakan kommer han om igen. Och jag om honom i inbromsningen. Sådär fortsätter det ett bra tag tills Corneliusson kör om mellan Trösen och Esset och då även Fredriksson. Ser hur jag tappar mark och har svårt att återfå kontakten. Eftersom min hoj troligen är fältets svagaste (bortsett den RGV 250 som efter ett tag blev svarflaggad) måste jag bromsa sent och hårt hela tiden. Det känns lite väl yvigt och hoppigt men fungerar: Luckan mellan mig och #40 Fredriksson förblir densamma varv efter varv. När så Fredriksson blir blåflaggad och dessutom kommer ikapp Pär Utterström för varvning blir han tillräckligt störd för att jag ska komma ikapp helt. In i Eijes på sista varvet är jag honom helt i hasorna och bort mot Hårnålen bestämmer jag mig för att köra om. Jag bromsar hårt som fan och blir för ett ögonblick orolig att göra bort mig helt innan jag lyckas lägga ner och ta spåret. Löder på så gott det går bort mot Depåsvängen och lyckas köra över mållinjen med tre tiondelar till godo. Är överlycklig och jätteförvånad! Ännu större blir förvåningen när jag på tävlingsresultatet avläser att sista varvet gått på 1.13.171! Två sekunder bättre än min kvaltid och oerhört mycket bättre än förväntat. Näst snabbaste varv var 1.13.695. Fem SM-poäng!

:banana :rock :jisses

I depån får jag veta att oFFkeFF (som startade i ledet framför mig) hade brutit efter sex varv pga smärta i vänsterfoten som gjorde det svårt att växla. Bästa tid 1.14.532, tre tiondelar bättre än sin kvaltid. Synd då vi troligen hade kunnat få en fin fight.

Stellan Hedlund, som jag hade förväntat mig att ha en hård uppgörelse med, hade också kört in i depån men redan efter första varvet. Han hade glömt att ta bort tejp från kylaren...

Snacka om mersmak. Dock blir det inget mer SM-race för mig igår. Endast B-racet på Sviestad sista helgen i augusti. Då lär oFFkeFF satsa allt på ett kort för att rädda hedern.

:D

Kommer bli tufft och kul!

:tummenupp

Last edited:
Goodstuff skrev:
Tobias kom dessutom elva och inte trettonde. Han kör riktigt bra men det berodde nog mest på att han trimmade sin hoj med delar från min. ;)
A-förare nästa?

Tack så in i bängen! Hade inte kommit till start utan Goddstuffs generositet.

Även Mårtensson ska ha ett stort tack som utan att tveka letade fram delar som jag behövde. Och Franssons Pappa svetsade mitt avgasrör så att jag slapp hänga upp det med ståltråd.

:hej

All heder åt NyTeknik, extremt snyggt kört :tummenupp de missar jag sett honom göra tidigare på banan var som bortblåsta.
Jag gjorde min vana trogen en rikigt urusel start, jag och fredriksson var sist iväg.
Börjar dock jaga ikapp och om Stellan och pär, jagar också ifatt Nyteknik i början av rejset(han körde inte så fort i början).
Går om honom nere i trösen, men kan helt plötsligt inte växla ner, så får jävligt svårt med flytet i trösen och ejes.
Ser dock Peo framför mig och jag börjar sakta ta in på honom, dock blir problemen värre och värre, svårt att gå in i trösen på femman.. Rycker i växelspaken som besatt i bromsningen, när både fredriksson och Nyteknik går om mig igen i trösen.
Försöker ta häng på dem, men nu kan jag helt plötsligt inte flytta mig i sadeln, tappar totalt flytet, gör missar överallt, och det körningen börjar kännas farlig, håller bland annat på att gå av i snabbvänstern.
Bestämmer mig för att det inte är värt med ytterligare en vurpa och svänger av varvet efter.. Då upptäcker väl jag vad felet var, inte högerfoten som krånglade, dock hade helgens haltande, gjort att man snedbelastat en del, så hade extrem kramp i vänster höft, kunde knappt kliva av cykeln när jag kom in.
Såg dock hur Nyteknik verkligen bet sig fast efter Fredriksson, och jävlar vad han plågade den gamle TZ'an, att han skulle köra fortare än på kvalet stod helt klart, men att han skulle gå ner på 13.1 trodde jag inte :tummenupp
Nog fanken lär det bli en batalj på Sviestad :)

oFFkeFF skrev:
Jag gjorde min vana trogen en rikigt urusel start, jag och fredriksson var sist iväg.

Jag tror faktiskt att Mårtensson var allra sist iväg.

oFFkeFF skrev:
...men nu kan jag helt plötsligt inte flytta mig i sadeln, tappar totalt flytet, gör missar överallt, och det körningen börjar kännas farlig...

Jävligt synd att du inte fick vara hel i kroppen och fullfölja racet. Det hade som sagt kunnat bli mycket kul för dig, mig, Fredriksson – och Stellan om han hade kommit ihåg att ta bort tejpen från kylaren. :huvet

oFFkeFF skrev:
....jävlar vad han plågade den gamle TZ'an.

Och ta mig tusan om den inte håller! Har faktiskt inte lyft på topparna sedan före Sviestadloppet och heller inte under denna racehelg. Och däcket bak är samma som jag körde på Sviestad med. Men nu väntar en väl förtjänad service och "nytt" bakdäck.

oFFkeFF skrev:
Nog fanken lär det bli en batalj på Sviestad :)

Ser fram emot det. :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Back