Vilken dag det blev till slut! Men den såg länge ute att gå till historien som tidernas antiklimax.
Kval på fredagen som gick mycket bra. Var mycket nöjd med 1.15.156 eftersom den ena avgasporten inte fungerade och för att mitt mål på Gelleråsen i år var 1.14.9 (norrmannen jag köpte hojen av hade nämligen kört ungefär så fort).
Åkte hem med oFFkeFF på fredag eftermiddagen och tillbringade lördagen i Stockholm. Försökte fixa avgasporten på lördag kväll. Gick inte. Fick lämna den i vidöppet läge, vilket visserligen skulle försämra mellanregistret men i alla fall inte begränsa toppeffekten.
Kom tillbaks söndag morgon för warm-up och räknade med att motorn skulle gå ok – i alla fall på toppvarv. Men icke. Märkte direkt när jag körde ut att något var riktigt fel. Körde in direkt och upptäckte att den inte gick alls på ena cylinder. Jättekul. Som tur var skulle racet inte starta förrän 15:45.
Av med tank och alla kåpor.
Kolla tändstift. Inget fel.
Kolla gnista. Inget fel.
Tömma flotörhuset. Inget vatten.
Teststartar. Samma sak. Går bara på en cylinder.
Klockan går.
Konsultera Racerpelle per telefon. Får tips att kolla ev. kabelbrott.
Får hjälp att mäta all ström. Inget fel.
Testar. Samma sak. Går på en cylinder.
Inte mycket tid kvar. Överväger att nappa på Goodstuffs erbjudande att flytta över mina gaffelben till hans nedplockade hoj och köra racet med den.
Pär föreslår att som en sista utväg kolla reedventilerna på den cylinder som inte går. Det låter långsökt eftersom jag just hade bytt dessa.
Men se på fan. De var helt trasiga och därmed var felsökningen klar.
Men nya delar saknas.
Transplanterar från Goodstuffs TZ.
Mycket bökigt. Allt är inklätt i små plastkåpor/lådor som är låsta/fastskurvade med svårtillgängliga skruvar. Till slut får jag loss den.
Tjugo minuter kvar till start.
Springer med Goodstuffs reedventil och skruvar, skruvar fast den i min så att knogarna blöder.
Ser hur andra börjar ta bort sina däckvarmare.
Skruvar, skruvar. Klart.
Rullar igång.
Och se på fan: BABAMMM!!!!!!
Den går som den ska på alla två.
På med skinnstället och ut mot depån där alla redan väntar på att få köra ut på sightinglap. Puuuuh...
Får en halvkass start men är som tur är inte ensam om det. In i Trösen plockar jag flera placeringar. Kör bland annat om Stellan Hedlund och ta mig tusan om inte också Patrik Fredriksson på sin ljusgröna -04 TZ får se sig omkörd. Löder på så fort jag törs med halvkalla däck (inga däcksvärmare) in i Esset och blir faktiskt inte omkörd. Inte heller in i Eijes. Eller Hårnålen. Är förvånad men glad. På rakan kommer dock både Patrik och någon annan ikapp och om. Men jag har gett mig fan på att inte släppa de som är snabbare än jag utom synhåll och återtar min plats före Frerdriksson in i Trösen. Håller undan hela varvet. På rakan kommer han om igen. Och jag om honom i inbromsningen. Sådär fortsätter det ett bra tag tills Corneliusson kör om mellan Trösen och Esset och då även Fredriksson. Ser hur jag tappar mark och har svårt att återfå kontakten. Eftersom min hoj troligen är fältets svagaste (bortsett den RGV 250 som efter ett tag blev svarflaggad) måste jag bromsa sent och hårt hela tiden. Det känns lite väl yvigt och hoppigt men fungerar: Luckan mellan mig och #40 Fredriksson förblir densamma varv efter varv. När så Fredriksson blir blåflaggad och dessutom kommer ikapp Pär Utterström för varvning blir han tillräckligt störd för att jag ska komma ikapp helt. In i Eijes på sista varvet är jag honom helt i hasorna och bort mot Hårnålen bestämmer jag mig för att köra om. Jag bromsar hårt som fan och blir för ett ögonblick orolig att göra bort mig helt innan jag lyckas lägga ner och ta spåret. Löder på så gott det går bort mot Depåsvängen och lyckas köra över mållinjen med tre tiondelar till godo. Är överlycklig och jätteförvånad! Ännu större blir förvåningen när jag på tävlingsresultatet avläser att sista varvet gått på 1.13.171! Två sekunder bättre än min kvaltid och oerhört mycket bättre än förväntat. Näst snabbaste varv var 1.13.695. Fem SM-poäng!
I depån får jag veta att oFFkeFF (som startade i ledet framför mig) hade brutit efter sex varv pga smärta i vänsterfoten som gjorde det svårt att växla. Bästa tid 1.14.532, tre tiondelar bättre än sin kvaltid. Synd då vi troligen hade kunnat få en fin fight.
Stellan Hedlund, som jag hade förväntat mig att ha en hård uppgörelse med, hade också kört in i depån men redan efter första varvet. Han hade glömt att ta bort tejp från kylaren...
Snacka om mersmak. Dock blir det inget mer SM-race för mig igår. Endast B-racet på Sviestad sista helgen i augusti. Då lär oFFkeFF satsa allt på ett kort för att rädda hedern.
Kommer bli tufft och kul!