Helfordonsgodkänd, EU...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har sökt mig fram och tillbaka över forumet här, för att finna infon.
Det jag vill ha reda på är VAR jag kan utläsa om hojen är helfordonsgodkänd (EU-typgodk same shit?).
Min trånga skalle säger att det då ska gå att läsa följande i REGBEVISET:

Typgodkännandenummer: e11*92/61*00027* (exempelvis..)
Typgodkännandedatum: 2000-06-12

Ljudnivå DB,vid körning: 80 Ljudnivå DB,stillastående: 94

samt på tilläggsuppgifter, följande;

T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

Om inte denna info finns uppförd, är det för att fordonet inte är helfordonsgodkänt.
Rätt/Fel?

Det snackas om 17:e juni 1999 från vissa håll men det enda jag funnit i den frågan är avseende BACKSPEGLARS befintlighet och inte resten av hojen...

Nu så, nån som sitter på inne på mer än gissningar?

Ett tipps, ring SBP så får du rätt uppgifter :tummenupp

Jess, gjort. Det jag antog var sanning. Fick tala med någon som måste varit Leif GW:s brorsa eller nåt.. Han dubbelkolla mot mitt regnummer dessutom, så det var fina fisken.

Nåväl, hojen min som är av årsmodell 2000 och i trafik första gången 2002 är INTE helfordonsgodkänd. Så mycket roligare min dag blev just nu :D

Jess, gjort. Det jag antog var sanning. Fick tala med någon som måste varit Leif GW:s brorsa eller nåt.. Han dubbelkolla mot mitt regnummer dessutom, så det var fina fisken.

Nåväl, hojen min som är av årsmodell 2000 och i trafik första gången 2002 är INTE helfordonsgodkänd. Så mycket roligare min dag blev just nu :D

Gött :yoparty

Spelar det någon roll att den är helfordonsgodkänd?
Går lika bra att trimma ändå!

En fråga,om jag byter sving på min hoj,till en längre,vad säger besikningen om det??

Last edited:
En fråga,om jag byter sving på min hoj,till en längre,vad säger besikningen om det??

Nu har jag inga belägg alls, men en längre sving ger större avstånd mellan axlarna. Det borde innebära regbesiktning, eftersom det avståndet står i infon om hojen från SBP. Felaktigt avstånd får ju inte stå i papprena...

Nån som vet???

Infördes 1995 på bilar och 1999 (Juli) på hojar. Detta skedde dock över lite tid beroende på modell så även hojar från -00 kan sakna helfordonsgodkännande, men det är nog ganska få. 2001 och nyare borde alla finnas i den här kategorin. Undantag finns för importfordon och flyttgodsfordon eftersom de kan variera lite grann beroende på ursprungsland plus att årsmodeller räknas lite olika beroende på land.

Det skall finnas en kod för detta i regbeviset såsom beskrevs här ovan...

Alla avsteg kräver regbesiktining om man skall dra det till sin spets. Tänk om några år när inte de däcksmodeller som stipuleras i regbeviset finns att köpa längre, vad gör man då?:)

Last edited:
På farsgubbens hoj bytte vi sving. När han åkte till besiktningen frågade han "Gör det något?". Besiktningsmannen frågade då "Hur mycket längre är den?" - "Några centimeter." fick han till svar.

Det var inga som helst problem och hojen gick igenom utan anmärkning.

På farsgubbens hoj bytte vi sving. När han åkte till besiktningen frågade han "Gör det något?". Besiktningsmannen frågade då "Hur mycket längre är den?" - "Några centimeter." fick han till svar.

Det var inga som helst problem och hojen gick igenom utan anmärkning.

Nu snackar vi inte Piteå här Viktor, eftersom alla är släkt med alla där du bor så kan ju inte besiktningsgubben sänka sin bryllings, pysslings kusin för då kommer bryllingens kusins brorsa och bränner ner hans hus.

Det är därför din hoj också kommer att gå igenom...:)

Hur går man tillväga om man nu tex köper en hoj som e ombyggd med förlängd sving mm och hojen aldrig är besiktad,får man bygga tillbaka till ursprung??

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025