Hel/halvljus

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå är det nån som vet hur man gör om ifrån ett 4-poligt dragrelä till ett 5-poligt växlande.
Håller nämligen på att byta ut dubbellysena som är orginal på Ducati ST4:an till ett lyse med h4 lampa i.
Tackar
 
nu vet jag inte om du har köpt ett orginalrelä eller nåt universalrelä.

detta schemat stämmer med ett helt vanligt extraljusrelä

rela.jpg


Stift 30 = Till batteri(med säkring)
Stift 85 = Till styrning helljus
Stift 86 = Till jord(chassie)
Stift 87 = Till helljus
Stift 87a = Till halvljus

Passar nu den gamla reläsockeln så kan du ju använda den och bara komplettera med en lös kabel till halvljuset, förutsatt att det är helljusstyrningen du använder.

Reläet översatt i lite mer el-termer...
85 = plusmatning reläspole
86 = minusmatning reläspole
30 = Common (det som skall ut i andra änden)
87a = NC (Normaly Closed)
87 = NO (Normaly open)

när reläet drar så skiftar utgången från 87a till 87


hade du tänkt "klipp å klistra" i elsystemet eller skall du ha det gamla intakt ?
Hursomhelst får du mäta dig fram vilket stift som är vad på det gamla reläet, om det nu inte är utritat ett schema på det som det brukar vara på extraljusrelä.
 
Tackar det var som jag misstänkte att man skulle bära sig åt.
Så nu har jag bytt sockel & dragit en till halvljuset med & det FUNKAR:tummenupp:tummenupp
Ända är att man inte kan stänga av lyset men det spelar ju mindre roll för det kan jag inte på min andra heller (finns inget reglage ) så nu är det bara att koppla in blinkers sen är all el fixad.
Tack än en gång för ett svar som va lättfattat fast det involverade el.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top