Hel eller Halv??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Köpte ju en XR650 -03 i fredags.

Vad tycker ni övriga SM åkare.

Ska jag hel eller halvförsäkra hojen??

Fick (IF)
4900 Hel/Hel (Självrisk 3000kr)
2750 Halv/Hel


Övriga bolag var ungefär samma eller dyrare. Jag vill gärna ha IF eftersom det sänker premien på min TLR... med många pengar... :D

Hel känns nästan lite overkill.
2000kr mer + 3000 = 5000.
Får man inte ganska mycket XR-reservdelar för 5000??


Help. :)

:hej
 
Last edited:
Jag har hel/hel, också hos IF.
Har aldrig behövt utnyttja den. Vill inte chansa med hojens värde, skulle man krocka eller damma av vägen så kan man ge sig fan på att man skrotar ramen eller något annat dyrt.
 
Ungefär ignetligen på vad jag tänkte.

Skiljer ju inte så enormt mycket igentligen heller på hel och halv.

Inte om man jämför med TLRen.. men man är väll skadad... :lol
 
PutteLiten skrev:
Köpte ju en XR650 -03 i fredags.
Kolla med länsförsäkringar. Jag fick pris på 2900kr hel/helår



Vad tycker ni övriga SM åkare.

Ska jag hel eller halvförsäkra hojen??

Fick (IF)
4900 Hel/Hel (Självrisk 3000kr)
2750 Halv/Hel


Övriga bolag var ungefär samma eller dyrare. Jag vill gärna ha IF eftersom det sänker premien på min TLR... med många pengar... :D

Hel känns nästan lite overkill.
2000kr mer + 3000 = 5000.
Får man inte ganska mycket XR-reservdelar för 5000??


Help. :)

:hej

Kolla med länsförsäkringar. Jag fick pris på 2900kr hel/helår.

/Jonas
 
jontte skrev:
Kolla med länsförsäkringar. Jag fick pris på 2900kr hel/helår.

/Jonas


Jag kan bara hålla med jonas , kolla med länsförsäkringar. En kompis till mig får betala 3200 hos dom och han har en xr 650 -03. Jag tycker också att du ska ha helförsäkring på hojen när det inte är mer som skiljer än någon tusenlapp. Man vet aldrig vad som händer.

Mvh Mheel
 
Jaha där ser man! skaffa halvförsäkring på min 625 nu i veckan men IF försäkrade inte den typen av hojjar sa dom!! :4skrika

1350 halvf helår kostade den på trygg hansa
 
mheel skrev:
Jag kan bara hålla med jonas , kolla med länsförsäkringar. En kompis till mig får betala 3200 hos dom och han har en xr 650 -03. Jag tycker också att du ska ha helförsäkring på hojen när det inte är mer som skiljer än någon tusenlapp. Man vet aldrig vad som händer.

Mvh Mheel


"Mitt" problem är att jag bara haft kortet sedan 2002...

Av de jag kollat så var det ungefär skit samma ,fast XRen ger mig 100 kr rabbat på TLRen... :)

Jag har dock inte kollat Läns, för de stängde ju lixom vid lunch i fredags...
Ringer dem på måndag och ser vad de kan erbjuda.


Hmm, lutar som sagt åt hel/hel. För som ni säger. Man vet ju aldrig och det är fortfarande en jäkla massa pengar en ny kostar...
 
PutteLiten skrev:
"Mitt" problem är att jag bara haft kortet sedan 2002...

Av de jag kollat så var det ungefär skit samma ,fast XRen ger mig 100 kr rabbat på TLRen... :)

Jag har dock inte kollat Läns, för de stängde ju lixom vid lunch i fredags...
Ringer dem på måndag och ser vad de kan erbjuda.


Hmm, lutar som sagt åt hel/hel. För som ni säger. Man vet ju aldrig och det är fortfarande en jäkla massa pengar en ny kostar...

Min kompis tog sitt kort -01 tror jag det va. han är bara 23..
Så jag tror det blir nån liknande premie för dig.
Det som gör xr650 billig är att den är bara på 14kw på pappret. Om jag nu inte minns fel.
 
Och det ska var TUSEN kr rabbat på TLRen.. inte hundra... :lol

Men 2900 är ju ändå 1700 billigare, så det blir ändå 700kr vinst. :)

Och jag är ju 30+ så jag kanske till och med kan få någon krona billigare. :)
 
PutteLiten skrev:
Och det ska var TUSEN kr rabbat på TLRen.. inte hundra... :lol

Men 2900 är ju ändå 1700 billigare, så det blir ändå 700kr vinst. :)

Och jag är ju 30+ så jag kanske till och med kan få någon krona billigare. :)
Det får du alldeles säkert. Men länsförsäkringar kan va svåra att få tag på. Men det är bara att försöka och försöka.
 
PutteLiten skrev:
Köpte ju en XR650 -03 i fredags.

Vad tycker ni övriga SM åkare.

Ska jag hel eller halvförsäkra hojen??

Fick (IF)
4900 Hel/Hel (Självrisk 3000kr)
2750 Halv/Hel


Övriga bolag var ungefär samma eller dyrare. Jag vill gärna ha IF eftersom det sänker premien på min TLR... med många pengar... :D

Hel känns nästan lite overkill.
2000kr mer + 3000 = 5000.
Får man inte ganska mycket XR-reservdelar för 5000??


Help. :)

:hej

Man har alltid halv på en motard. Du ska ju klota rätt rejält för att det ska vara värt att pynta en skyhög självrisk. Oftast är det ju bara små grejer som måste bytas.
 
mheel skrev:
Min kompis tog sitt kort -01 tror jag det va. han är bara 23..
Så jag tror det blir nån liknande premie för dig.
Det som gör xr650 billig är att den är bara på 14kw på pappret. Om jag nu inte minns fel.

Eller så går dom på ursprungseffekt och då blir det dyrare.
 
:lol

Ringde Läns. De ville ha typ 32.000kr för en Hel/hel, och halv, jag är inte intresserad, sa jag innan de var klara... :)

32k för en Off-Road.. är de inte kloka... :lol
 
Det blev IF, Hel/Hel.
4900kr
3000 i självrisk.
5000 i stöld självrisk.

Det bästa med detta är att jag bytte hoj "gratis". :)
Betalade betydligt mer för Bullen i försäkring, så jag kan räkna hem Hondan på ett eller två år. :)


Tackar för hjälpen! :)

:hej
 
vaaa

PutteLiten skrev:
:lol

Ringde Läns. De ville ha typ 32.000kr för en Hel/hel, och halv, jag är inte intresserad, sa jag innan de var klara... :)

32k för en Off-Road.. är de inte kloka... :lol

Dom måste ha gett dig priset på en mc försäkring på läns.
För jag fick 42.000kr för mc-försäkring med knappt 3.000kr för en offroad försäkring. Sen har jag inte mc-kort än vilket borde göra en del.

/Jonas
 
PutteLiten skrev:
:lol

Ringde Läns. De ville ha typ 32.000kr för en Hel/hel, och halv, jag är inte intresserad, sa jag innan de var klara... :)

32k för en Off-Road.. är de inte kloka... :lol
där har jag 4700:- vanlig försäkring ej offroad.
Sa även att jag hade motardhjul och sånt...


Handläggaren som jag pratade med hade även han en Xr650 motard. så vi snacka lite skit oxå..
 
halv, knappt nåt går sönder vid en vurpa på en sån där. Om du nu inet totalklotar så ramen går av eller nåt.
Men en vurpa som vore katastrof på en sporthoj är ofta inget för en offroad/motard
 
Fixx skrev:
där har jag 4700:- vanlig försäkring ej offroad.
Sa även att jag hade motardhjul och sånt...


Handläggaren som jag pratade med hade även han en Xr650 motard. så vi snacka lite skit oxå..


??? Då borde ju han veta att XRen har 45kw och inte 15....
Fast, han var nog mest juste mot dig. :)

jaja, hon kollade om man försäkrade med 15kw så fick jag 3000 eller så...
Jag kollade olika försäkringar.
Problemetär att för en del var man tvungen att ha haft kortet i 5+ år, det har inte jag. Och då räknade hon på hästa/vikt. 60 hästar på 120 kg... (ca)

Lustigt, Läns försäkrar bara hojen i olagligt utförande.. vill man köra lagligt så får man ändå betala för en olaglig hoj??
(strypningarna gjordes fär att kunna typ regga hojen, så dne "får" man inte ta bort... eh... :lol )

Jaja, jag är ganska nöjd (billgiare är ju aldrig fel men men..) med IF, de är lätta att ha att göra med oxå när olyckan är framme. och 3000kr i självrisk klagar jag inte på. :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top