Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
bonny och korvgubbe har värvat sig en liten butty-flöjtboy verkar det som.![]()
Precis vad jag tänkte![]()
bonny och korvgubbe har värvat sig en liten butty-flöjtboy verkar det som.![]()
Jag har lika stort intresse att debattera årstidsväxlingar med en dagsslända som jag har att debattera kunskapsfilosofi med dig...Neurosedyn ansågs oxå vara jävligt bra på sin tid. Jag tror att de som fick uppleva konsekvenserna hellre lyssnar på sina egna upplevelser än vad den dåtida expertisen sa, eller vad tror du?
Kanske till och med du läser olika teorier om ett ämne innan du bestämmer dig för vad som är sant eller inte? Hej "bilda sig en egen uppfattning!"![]()
Jag har lika stort intresse att debattera årstidsväxlingar med en dagsslända som jag har att debattera kunskapsfilosofi med dig...
Om du bara upprepar "Jag är klok och tänker objektivt och självständigt!" samtidigt som du slår ihop klackarna tre gånger så kan det hända, precis som för Alice i Underlandet, att din önskan blir sann!
Men just nu har jag inget intresse att hålla på att kasta dynga fram och tillbaka med dig och jag tror, respektfullt men ärligt, att det för min del finns mer stimulerande kontakter om jag var intresserad av mer akademiska debatter om t.ex. det evolutionära behovet av självförhärligandets ädla konst.
Däremot finns det livsfarliga IDIOTER som är muslimer som ska spränga och ta över världen och hitta på. (Även om jag är övertygad om att dom allra flesta muslimer mest är intresserade av att ha det någorlunda schysst i tillvaron och göra kul grejer med familj och polare.)
Ni har då fel allihopa. Alla som inte håller med mig är rasistkommunister eller aftonbladetläsare.
Jag vidhåller att problemet är den "harmlösa" vardagsreligionen som är skurken. Det är ett maktredskap. Hör någon mig?
Naturligvis har inte bara du insett det. Det har även den gode Kim och han har och håller fortfarande på att fixa problemet
Personligen har jag lite svårt för det, därför trivs jag bättre i sverige, ett demokratiskt fritt land, än att bo i ett diktaturland.![]()
I tidigare inlägg liknade jag religionen vid just kommunism, pyramidspel och andra kontrollstrukturer. Han hackar bara på en konkurrent. Det gills inte.
Jodå, religon är inte ett kontrollmedel/kontrollutövare. Kyrkan/mosken/präster/imaner o dyl är det, inte religon!
Att be till träd eller be till sagofiguren som levde för 2000 år sedan är fritt att göra i ett fritt land och ganska harmlöst samt bidrar till bättre moral.
Men när kontrollutövare använder sig av religon som kontrollmedel, det är då det blir allt från självmordsbombare till friskolor med kristen inriktning där darwin är förbjuden att läsa om.
Vad de religiösa skrifterna producerades med för avsikter way back i tiden är väl föga relevant i dag?
Vad beträffande moral so anser jag mig ha en väldigt hög sådan och omger mig med dito vänner, ingen av dessa religiösa. Moral är inget religioner har patent på. Däremot har de ofta ett finger med i spelet när de mest omoraliska av handlingar begås.
Relevant i bemärkelsen teologi. Det är teologi/religonsvetenskap som jag talar om utövning av detta, då religon är relevant.
Dock, syftar du på och enbart på religon som en politisk faktor. Där den politiska faktorn bygger på kontroll av individ/församling/stat.
Något som staten insåg bara rätt nyligen och skiljde stat och kyrka åt.
USA kom fram till den slutsatsen mer än 200 år tidigare...
Iran kommer nog aldrig att göra det![]()
Ang. moral finns det diverse "lagar", (dock inga absoluta sådana) för bedömning hur läget är med moral. Finns massor att lära när man studera filosofi (eller snarare etik vilket är läran om moralen). Religonen är många gånger filosofisk praktiskt utövande.
Man behöver naturligtvis inte vara djupt religös för att ha god moral.
Edit: läst nu tråden Teo, fundamentalister äro av ondo, pga kontrollbehovet sådana har, där överens. Hur lösa frågan med fundamentalister vilket utnyttjar yttrandefriheten som finns i ett demokratiskt land (vilket även nynazister, SD o övriga stollar gör).
Skjuta packet???![]()
För Mellanöstern är läget ganska knepigt då religionen relativt nyligen lagt sin kalla hand över en region som fram tills för 600 år sedan var ledande i matematik och astronomi. Hade det inte varit för Islam så hade någon därifrån varit först på månen I tells ya!
Arv Vs. MiljöEnligt vad Jag sett, läst och hört i div media så är moralen medfödd och inget religionerna kan ta åt sig äran för.
Tja, det är ju ett stort socialt expriment när man går in i det s.k. postmoderna samhällets tidevarv. På gott och ont. Religon kan ge stöd nu som då.Innan vi levde i ett globalt samhälle utan i flock-familjer så verkade den som kitt för att hålla dessa mindre människohorder välmående och friska. Man hyser stark sympati med syskon, barn och föräldrar medan rivaliserande "stammar" utan större eftertanke utplånas ur konkurrenssyfte om mat, mark etc.
När vi nu upplöst familjeboendet och sätter våra mor/farföräldrar i små små rum i stora komplex och skiter i att besöka dessa och i stället bedriver handel med våra tidigare svurna fiender så spelar dessa egenskaper oss spratt i form av att vilja hjälpa vilt främmande och helt obesläktade människor som hamnat i knepiga situationer. samhället har vuxit snabbare än vårat DNA har hunnit förändras. Dåligt i vissa situationer men bra i andra.
[/QUOTE]Jag tror att det är dessa sk harmlösa religioner som så många behövande människor även söker tröst och trygghet i som är plattformen för allt detta. Att avrätta en dåre med bombväst löser inte ett skit långsiktigt. Man måste angripa anledningen till att han tagit på sig västen. dvs grundlösa orsaker till sammandrabbningar med andra verklighetsflyende människor.
Riktig cyniker är du...
En dåre med bomväst, det är ju inte där det ligger, utan hos fundamentalisten som har sagt åt honom att utföra sin handling. Likt Helge Fossmo som tyckte att han var oskyldig när han manipulerade...
Man blir det när man blir gammalJapp. Krass, cynisk, bitter, tretti![]()
Exakt. I våra ögon var han en dåre som vi tog hand om. Hade Sverige genomsyrats av samma verderingar som hans kyrka så hade domen sett mildare ut.
...akademiska debatter om t.ex. det evolutionära behovet av självförhärligandets ädla konst.
katolsk muslimnazistnegerbög och sudokufetishistNi har då fel allihopa. Alla som inte håller med mig är rasistkommunister eller aftonbladetläsare.
Blev nyfiken på det där, för jag har aldrig hört talas om att Buddhismen skulle vara homofientlig. En snabbgoogling hittade denna konversation, som nyanserar det, för den som orkar läsa. I övrigt tror jag inte riktigt på att att sätta Buddhismen i samma rum som islam o kristendom... Dom Buddhister jag känner/har mött ger varken intryck av att vara kuvade eller dömande, snarare tvärtom....Kristendomen, Islam och till och med den "hedliga", homofientliga Budismen (stora släpkärran) har inget med det att göra. Det handlar om att kuva folk.
Moral är inget religioner har patent på. Däremot har de ofta ett finger med i spelet när de mest omoraliska av handlingar begås.
...ZAPPA...
Skiljer sig inte mycket från extremvänstern, extremhögern, fundamentalistiska kristna/muslimer/judar mm mm. Samma pack, dvs några som vill pracka på andra sina skeva värderingar. Dårarna"vill inte oavsett det gäller politik alt. religonsval alt. ("miss")tolkning av andras religon/sin egen religon. Dvs ge frihet till någon annan att välja.
Edit: rätt så överens är vi nog, bara det att du drar alla över en kam och stirra dig blind på religonen i sig. Blir lite som när en invandrare stjäl en hoj, då är per automatik alla invandrare hojtjuvar. Riktigt så är det ju inte...
Blev nyfiken på det där, för jag har aldrig hört talas om att Buddhismen skulle vara homofientlig. En snabbgoogling hittade denna konversation, som nyanserar det, för den som orkar läsa. I övrigt tror jag inte riktigt på att att sätta Buddhismen i samma rum som islam o kristendom... Dom Buddhister jag känner/har mött ger varken intryck av att vara kuvade eller dömande, snarare tvärtom.
Är med dig till 100% beträffande moral kontra religion.
Men personligen tror jag att maktlystna galningar hade hittat på andra sätt att få stöd för sina galenskaper om inte religion hade funnits i världen. Nazisternas propagandamaskin är väl ett lysande exempel på det?
r
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP