Hej! Jag klarar inte mer. Hälsningar, Markus

Neurosedyn ansågs oxå vara jävligt bra på sin tid. Jag tror att de som fick uppleva konsekvenserna hellre lyssnar på sina egna upplevelser än vad den dåtida expertisen sa, eller vad tror du?
Kanske till och med du läser olika teorier om ett ämne innan du bestämmer dig för vad som är sant eller inte? Hej "bilda sig en egen uppfattning!" :hej
Jag har lika stort intresse att debattera årstidsväxlingar med en dagsslända som jag har att debattera kunskapsfilosofi med dig...

Om du bara upprepar "Jag är klok och tänker objektivt och självständigt!" samtidigt som du slår ihop klackarna tre gånger så kan det hända, precis som för Alice i Underlandet, att din önskan blir sann!

Men just nu har jag inget intresse att hålla på att kasta dynga fram och tillbaka med dig och jag tror, respektfullt men ärligt, att det för min del finns mer stimulerande kontakter om jag var intresserad av mer akademiska debatter om t.ex. det evolutionära behovet av självförhärligandets ädla konst.

Jag har lika stort intresse att debattera årstidsväxlingar med en dagsslända som jag har att debattera kunskapsfilosofi med dig...

Om du bara upprepar "Jag är klok och tänker objektivt och självständigt!" samtidigt som du slår ihop klackarna tre gånger så kan det hända, precis som för Alice i Underlandet, att din önskan blir sann!

Men just nu har jag inget intresse att hålla på att kasta dynga fram och tillbaka med dig och jag tror, respektfullt men ärligt, att det för min del finns mer stimulerande kontakter om jag var intresserad av mer akademiska debatter om t.ex. det evolutionära behovet av självförhärligandets ädla konst.

Lustigt att du med så vackra ord kan säga emot något som du precis gör och få det att framstå som nån typ av intelligens. Gör om - gör rätt.

Ni har då fel allihopa. Alla som inte håller med mig är rasistkommunister eller aftonbladetläsare.

Däremot finns det livsfarliga IDIOTER som är muslimer som ska spränga och ta över världen och hitta på. (Även om jag är övertygad om att dom allra flesta muslimer mest är intresserade av att ha det någorlunda schysst i tillvaron och göra kul grejer med familj och polare.)

Håller med men skulle alla dessa IDIOTER inte drillats i trons verklighetsflyende skola så skulle självmordsbombningar vara extremt ovanligt då det å det grövsta strider mot självbevarelsedriften, vilken i sig är stark nog att få folk att begå vanvettiga handlingar.

Jag vidhåller att problemet är den "harmlösa" vardagsreligionen som är skurken. Det är ett maktredskap. Hör någon mig?

Ni har då fel allihopa. Alla som inte håller med mig är rasistkommunister eller aftonbladetläsare.

Rasistkommunistfeministmanschauvinist :mad:

Last edited:
Jag vidhåller att problemet är den "harmlösa" vardagsreligionen som är skurken. Det är ett maktredskap. Hör någon mig?

Naturligvis har inte bara du insett det. Det har även den gode Kim och han har och håller fortfarande på att fixa problemet

Personligen har jag lite svårt för det, därför trivs jag bättre i sverige, ett demokratiskt fritt land, än att bo i ett diktaturland.:)

Naturligvis har inte bara du insett det. Det har även den gode Kim och han har och håller fortfarande på att fixa problemet

Personligen har jag lite svårt för det, därför trivs jag bättre i sverige, ett demokratiskt fritt land, än att bo i ett diktaturland.:)

I tidigare inlägg liknade jag religionen vid just kommunism, pyramidspel och andra kontrollstrukturer. Han hackar bara på en konkurrent. Det gills inte.

Det må vara bättre i svedala än på andra hålor på jorden men ska man nöja sig med det? Dessutom är religionsproblemet globalt.

I tidigare inlägg liknade jag religionen vid just kommunism, pyramidspel och andra kontrollstrukturer. Han hackar bara på en konkurrent. Det gills inte.

Jodå, religon är inte ett kontrollmedel/kontrollutövare. Kyrkan/mosken/präster/imaner o dyl är det, inte religon!

Att be till träd eller be till sagofiguren som levde för 2000 år sedan är fritt att göra i ett fritt land och ganska harmlöst samt bidrar till bättre moral.

Men när kontrollutövare använder sig av religon som kontrollmedel, det är då det blir allt från självmordsbombare till friskolor med kristen inriktning där darwin är förbjuden att läsa om.

Last edited:
Jodå, religon är inte ett kontrollmedel/kontrollutövare. Kyrkan/mosken/präster/imaner o dyl är det, inte religon!

Att be till träd eller be till sagofiguren som levde för 2000 år sedan är fritt att göra i ett fritt land och ganska harmlöst samt bidrar till bättre moral.

Men när kontrollutövare använder sig av religon som kontrollmedel, det är då det blir allt från självmordsbombare till friskolor med kristen inriktning där darwin är förbjuden att läsa om.

Vad de religiösa skrifterna producerades med för avsikter way back i tiden är väl föga relevant i dag? Marx var ju en visionär och såg att något var fel när tsarer bajsade på böbeln och sedan torkade sig med guldtackor ackompagnerat av hånskratt. Han räknade inte med div mänskliga egenskaper och kan knappast hållas 100% ansvarig för kommunismens utveckling. Det intressanta är väl hur respektive "maktredskap" bedrivs i dag?

Vad som en gång sett som religion eller vad ordet betyder enl div uppslagsverk är inget som räddar företeelsen.

Dessutom är naturreligion som Jag tidigare sagt primitiva försök till vetenskap och har inget annat gemensamt med "modern" religion annat än att de brister i faktan.

Naturreligioner och att tro på spöken, visst kör på bara men Kristendomen, Islam och till och med den "hedliga", homofientliga Budismen (stora släpkärran) har inget med det att göra. Det handlar om att kuva folk.

Vad beträffande moral so anser jag mig ha en väldigt hög sådan och omger mig med dito vänner, ingen av dessa religiösa. Moral är inget religioner har patent på. Däremot har de ofta ett finger med i spelet när de mest omoraliska av handlingar begås.

Last edited:
Vad de religiösa skrifterna producerades med för avsikter way back i tiden är väl föga relevant i dag?

Relevant i bemärkelsen teologi. Det är teologi/religonsvetenskap som jag talar om utövning av detta, då religon är relevant.

Dock, syftar du på och enbart på religon som en politisk faktor. Där den politiska faktorn bygger på kontroll av individ/församling/stat.

Något som staten insåg bara rätt nyligen och skiljde stat och kyrka åt.

USA kom fram till den slutsatsen mer än 200 år tidigare...

Iran kommer nog aldrig att göra det:(

Vad beträffande moral so anser jag mig ha en väldigt hög sådan och omger mig med dito vänner, ingen av dessa religiösa. Moral är inget religioner har patent på. Däremot har de ofta ett finger med i spelet när de mest omoraliska av handlingar begås.

Ang. moral finns det diverse "lagar", (dock inga absoluta sådana) för bedömning hur läget är med moral. Finns massor att lära när man studera filosofi (eller snarare etik vilket är läran om moralen). Religonen är många gånger filosofisk praktiskt utövande.

Man behöver naturligtvis inte vara djupt religös för att ha god moral.

Edit: läst nu tråden Teo, fundamentalister äro av ondo, pga kontrollbehovet sådana har, där överens. Hur lösa frågan med fundamentalister vilket utnyttjar yttrandefriheten som finns i ett demokratiskt land (vilket även nynazister, SD o övriga stollar gör).
Skjuta packet??? :kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta

Last edited:
Relevant i bemärkelsen teologi. Det är teologi/religonsvetenskap som jag talar om utövning av detta, då religon är relevant.

Dock, syftar du på och enbart på religon som en politisk faktor. Där den politiska faktorn bygger på kontroll av individ/församling/stat.

Något som staten insåg bara rätt nyligen och skiljde stat och kyrka åt.

USA kom fram till den slutsatsen mer än 200 år tidigare...

Iran kommer nog aldrig att göra det:(

Vilket är bra gjort av Sverige, sent men bra.

USA kom på och glömde sen eller valde att köra vidare på invanda spår kan man ju fråga sig. Där är väl maktfaktorn i dagens religionsutövande relativt påtaglig...

För Mellanöstern är läget ganska knepigt då religionen relativt nyligen lagt sin kalla hand över en region som fram tills för 600 år sedan var ledande i matematik och astronomi. Hade det inte varit för Islam så hade någon därifrån varit först på månen I tells ya!

Ang. moral finns det diverse "lagar", (dock inga absoluta sådana) för bedömning hur läget är med moral. Finns massor att lära när man studera filosofi (eller snarare etik vilket är läran om moralen). Religonen är många gånger filosofisk praktiskt utövande.

Man behöver naturligtvis inte vara djupt religös för att ha god moral.

Man behöver naturligtvis inte vara djupt religös för att ha god moral.[/QUOTE]

Enligt vad Jag sett, läst och hört i div media så är moralen medfödd och inget religionerna kan ta åt sig äran för.

Innan vi levde i ett globalt samhälle utan i flock:D -familjer så verkade den som kitt för att hålla dessa mindre människohorder välmående och friska. Man hyser stark sympati med syskon, barn och föräldrar medan rivaliserande "stammar" utan större eftertanke utplånas ur konkurrenssyfte om mat, mark etc.
När vi nu upplöst familjeboendet och sätter våra mor/farföräldrar i små små rum i stora komplex och skiter i att besöka dessa och i stället bedriver handel med våra tidigare svurna fiender så spelar dessa egenskaper oss spratt i form av att vilja hjälpa vilt främmande och helt obesläktade människor som hamnat i knepiga situationer. samhället har vuxit snabbare än vårat DNA har hunnit förändras. Dåligt i vissa situationer men bra i andra.

Edit: läst nu tråden Teo, fundamentalister äro av ondo, pga kontrollbehovet sådana har, där överens. Hur lösa frågan med fundamentalister vilket utnyttjar yttrandefriheten som finns i ett demokratiskt land (vilket även nynazister, SD o övriga stollar gör).
Skjuta packet??? :kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta:kulspruta

Jag tror att det är dessa sk harmlösa religioner som så många behövande människor även söker tröst och trygghet i som är plattformen för allt detta. Att avrätta en dåre med bombväst löser inte ett skit långsiktigt. Man måste angripa anledningen till att han tagit på sig västen. dvs grundlösa orsaker till sammandrabbningar med andra verklighetsflyende människor.

Last edited:
För Mellanöstern är läget ganska knepigt då religionen relativt nyligen lagt sin kalla hand över en region som fram tills för 600 år sedan var ledande i matematik och astronomi. Hade det inte varit för Islam så hade någon därifrån varit först på månen I tells ya!

För 600 år sen blev religonen där ett politiskt maktmedel i händerna på klanledare som var korkade fanatiker som ville utöka sin makt. Och de håller på fortfarande...
Enligt vad Jag sett, läst och hört i div media så är moralen medfödd och inget religionerna kan ta åt sig äran för.
Arv Vs. Miljö
Lite av båda, dock mest miljö o dess sociala inlärning som sker. Arv, därför det är en fråga om överlevnad. Är du en skitstövel så får du ingen mat av flocken, typ
Innan vi levde i ett globalt samhälle utan i flock:D -familjer så verkade den som kitt för att hålla dessa mindre människohorder välmående och friska. Man hyser stark sympati med syskon, barn och föräldrar medan rivaliserande "stammar" utan större eftertanke utplånas ur konkurrenssyfte om mat, mark etc.
När vi nu upplöst familjeboendet och sätter våra mor/farföräldrar i små små rum i stora komplex och skiter i att besöka dessa och i stället bedriver handel med våra tidigare svurna fiender så spelar dessa egenskaper oss spratt i form av att vilja hjälpa vilt främmande och helt obesläktade människor som hamnat i knepiga situationer. samhället har vuxit snabbare än vårat DNA har hunnit förändras. Dåligt i vissa situationer men bra i andra.
Tja, det är ju ett stort socialt expriment när man går in i det s.k. postmoderna samhällets tidevarv. På gott och ont. Religon kan ge stöd nu som då.
Riktig cyniker är du...

Jag tror att det är dessa sk harmlösa religioner som så många behövande människor även söker tröst och trygghet i som är plattformen för allt detta. Att avrätta en dåre med bombväst löser inte ett skit långsiktigt. Man måste angripa anledningen till att han tagit på sig västen. dvs grundlösa orsaker till sammandrabbningar med andra verklighetsflyende människor.
[/QUOTE]

En dåre med bomväst, det är ju inte där det ligger, utan hos fundamentalisten som har sagt åt honom att utföra sin handling. Likt Helge Fossmo som tyckte att han var oskyldig när han manipulerade...

Riktig cyniker är du...

Japp. Krass, cynisk, bitter, tretti :mad:

En dåre med bomväst, det är ju inte där det ligger, utan hos fundamentalisten som har sagt åt honom att utföra sin handling. Likt Helge Fossmo som tyckte att han var oskyldig när han manipulerade...

Exakt. I våra ögon var han en dåre som vi tog hand om. Hade Sverige genomsyrats av samma verderingar som hans kyrka så hade domen sett mildare ut.

[YOUTUBE-ID]gJ5auZFC9Sk[/YOUTUBE-ID]

Whoever we are
Wherever were from
We shoulda noticed by now
Our behavior is dumb
And if our chances
Expect to improve
Its gonna take a lot more
Than tryin to remove
The other race
Or the other whatever
From the face
Of the planet altogether

They call it the earth
Which is a dumb kinda name
But they named it right
cause we behave the same...
We are dumb all over
Dumb all over,
Yes we are
Dumb all over,
Near n far
Dumb all over,
Black n white
People, we is not wrapped tight

Nurds on the left
Nurds on the right
Religous fanatics
On the air every night
Sayin the bible
Tells the story
Makes the details
Sound real gory
bout what to do
If the geeks over there
Dont believe in the book
We got over here

You cant run a race
Without no feet
n pretty soon
There wont be no street
For dummies to jog on
Or doggies to dog on
Religous fanatics
Can make it be all gone
(I mean it wont blow up
n disappear
Itll just look ugly
For a thousand years...)

You cant run a country
By a book of religion
Not by a heap
Or a lump or a smidgeon
Of foolish rules
Of ancient date
Designed to make
You all feel great
While you fold, spindle
And mutilate
Those unbelievers
From a neighboring state

To arms! to arms!
Hooray! thats great
Two legs aint bad
Unless theres a crate
They ship the parts
To mama in
For souvenirs: two ears (get down!)
Not his, not hers, (but what the hey? )
The good book says:
(it gotta be that way!)
But their book says:
Revenge the crusades...
With whips n chains
n hand grenades...
Two arms? two arms?
Have another and another
Our God says:
There aint no other!
Our God says
Its all okay!
Our God says
This is the way!

It says in the book:
Burn n destroy...
n repent, n redeem
n revenge, n deploy
n rumble thee forth
To the land of the unbelieving scum on the other side
cause they dont go for whats in the book
n that makes em bad
So verily we must choppeth them up
And stompeth them down
Or rent a nice french bomb
To poof them out of existance
While leaving their real estate just where we need it
To use again
For temples in which to praise our god
(cause he can really take care of business!)

And when his humble tv servant
With humble white hair
And humble glasses
And a nice brown suit
And maybe a blond wife who takes phone calls
Tells us our God says
Its okay to do this stuff
Then we gotta do it,
cause if we dont do it,
We aint gwine up to hebbin!
(depending on which book youre using at the
Time...cant use theirs... it dont work
...its all lies...gotta use mine...)
Aint that right?
Thats what they say
Every night...
Every day...
Hey, we cant really be dumb
If were just following gods orders
Hey, lets get serious...
God knows what hes doin
He wrote this book here
An the book says:
He made us all to be just like him,
So...
If were dumb...
Then God is dumb...
(an maybe even a little ugly on the side)

Japp. Krass, cynisk, bitter, tretti :mad:
Man blir det när man blir gammal :D

Exakt. I våra ögon var han en dåre som vi tog hand om. Hade Sverige genomsyrats av samma verderingar som hans kyrka så hade domen sett mildare ut.

Fundamentalister är inget vidare. Deras värderingar är samhällsskeva. Helge gick att göra något åt, den andre fundamentalisten, Kristi brud sitter fortfarande i Knutby och predikar. Fy fan..
Religon har inte med det att göra förutom de har använt det som redskap för att få sin vilja igenom, inte religonen, kristenheten eller nån annan sagoboks fel.

Men vad göra åt fundamentalisterna?För de är ett samhällsproblem och har på agendan att förändra efter sin vilja.

Skiljer sig inte mycket från extremvänstern, extremhögern, fundamentalistiska kristna/muslimer/judar mm mm. Samma pack, dvs några som vill pracka på andra sina skeva värderingar. Dårarna"vill inte oavsett det gäller politik alt. religonsval alt. ("miss")tolkning av andras religon/sin egen religon. Dvs ge frihet till någon annan att välja.

Markus har svårt för klädsel när det gäller detta iom startandet av denna tråden, själv ska jag ha friheten att avstå dessa värderingar och ändå kunna vara god familjemedlem/god medborgare/ you name it, till att klä mig efter lämlighet med typ shorts när det är varmt.
Fundamentalister o deras ideer...:dummer

Jefla pack är de:mad:

Edit: rätt så överens är vi nog, bara det att du drar alla över en kam och stirra dig blind på religonen i sig. Blir lite som när en invandrare stjäl en hoj, då är per automatik alla invandrare hojtjuvar. Riktigt så är det ju inte...

Last edited:
...akademiska debatter om t.ex. det evolutionära behovet av självförhärligandets ädla konst.
:D
katolsk muslimnazistnegerbög och sudokufetishist :tummenupp
...Kristendomen, Islam och till och med den "hedliga", homofientliga Budismen (stora släpkärran) har inget med det att göra. Det handlar om att kuva folk.
Blev nyfiken på det där, för jag har aldrig hört talas om att Buddhismen skulle vara homofientlig. En snabbgoogling hittade denna konversation, som nyanserar det, för den som orkar läsa. I övrigt tror jag inte riktigt på att att sätta Buddhismen i samma rum som islam o kristendom... Dom Buddhister jag känner/har mött ger varken intryck av att vara kuvade eller dömande, snarare tvärtom.

Moral är inget religioner har patent på. Däremot har de ofta ett finger med i spelet när de mest omoraliska av handlingar begås.

Är med dig till 100% beträffande moral kontra religion.
Men personligen tror jag att maktlystna galningar hade hittat på andra sätt att få stöd för sina galenskaper om inte religion hade funnits i världen. Nazisternas propagandamaskin är väl ett lysande exempel på det?

:Bugar:banana

Avslutningsvis vill jag bara lyfta på hatten till Teo och Badger som trots en viss oenighet håller konversationen på en civiliserad nivå, samtalar utan att övergå till pajkastning dirECKtt!!!!!11 :Bugar

Skiljer sig inte mycket från extremvänstern, extremhögern, fundamentalistiska kristna/muslimer/judar mm mm. Samma pack, dvs några som vill pracka på andra sina skeva värderingar. Dårarna"vill inte oavsett det gäller politik alt. religonsval alt. ("miss")tolkning av andras religon/sin egen religon. Dvs ge frihet till någon annan att välja.

Det är detta Jag har lite problem med. "sin egen" religion?... De flesta religiösa idag har köpt ett troendepaket. Dvs en färdigskriven saga med tillhörande sägner och symbolisk ursprungsbok. Detta tyder på att dessa inte själva valt vad de vill tro på utan antingen tvingats på, föds in i eller pekat och valt på en av några befintliga böcker.

Något som stärker min bild av att det är maktredskap hur harmlöst den än kan verka i vissa situationer.

Edit: rätt så överens är vi nog, bara det att du drar alla över en kam och stirra dig blind på religonen i sig. Blir lite som när en invandrare stjäl en hoj, då är per automatik alla invandrare hojtjuvar. Riktigt så är det ju inte...

Du har nog missförstått mig ganska rejält. Jag tillhör de som inte dömer personer. I det här fallet är det hela system som jag endast ser verka till det sämre. Även i de få fall där en kristen församling "hjälpt" någon som haft det svårt finns det två sidor av myntet och man kan lika gärna se det som att de snokat reda på svaga själar att sätta tänderna i. Jag har inga problem att säga åt religionsvärvare att fara, de känne antagligen att det inte är någon ide men en polare är de på hela tiden trots att han säger åt dem att låta honom vara. Han är lite dumsnäll och det känner de av på en gång.

Last edited:
Blev nyfiken på det där, för jag har aldrig hört talas om att Buddhismen skulle vara homofientlig. En snabbgoogling hittade denna konversation, som nyanserar det, för den som orkar läsa. I övrigt tror jag inte riktigt på att att sätta Buddhismen i samma rum som islam o kristendom... Dom Buddhister jag känner/har mött ger varken intryck av att vara kuvade eller dömande, snarare tvärtom.

Visst, biddhister är svårta att jämföra med självmordsbombare och just Buddhismen har varit lite tabu att hacka på med sitt harmlösa budskap och de harmlösaste av dem är de i lilla vagnen (Theravada) då de i den stora vagnen (Mahayana) så vitt Jag har förstått det inte tycker homosexualitet hör till naturen.

Edit: saxat från ett Buddhistforum.
Fråga: Hur ser Buddhismen på homosexualitet och andra avvikande sexualiteter?

Svar: Först vill jag säga att jag inte ser homosexualitet som avvikande, även om det inte är normen i vårt samhälle. Jag vet att det inom vissa budhistiska riktningar, t ex den tibetanska, inte ses som acceptabelt med homosexualitet. Dalai Lama framförde t ex den åsikten i Metro i veckan. Det kan bero på att dessa tratiditoner utvecklats inom traditionella samhällen och påverkats av deras syn på sexualitet. Som modern buddhist anser jag att det avgörande är om ens sexuella relationer och agerande leder till lidande eller ej, för en själv eller andra. Ens sexuella preferenser utöver det är enligt mig helt etiskt neutrala. Inom Västerländska Buddhistorden ser vi det som helt förenligt att vara homosexuell och utöva Buddhsimen och det finns många homosexuella bland oss. Det avgörande för Buddhismen är att minska lidandet och att hjälpa människor att hitta en genuin mening och lycka i sitt liv. Inte att tala om vilka sexuella prefenser man ska ha.

Jag tar tillbaka lite skit om buddhismen men inte allt:mad:

Poängen är att det inte handlar om de som är dårar i respektive religion utan att religionens inverkan på människor får de att göra saker de annars inte skulle ha gjort.

Är med dig till 100% beträffande moral kontra religion.
Men personligen tror jag att maktlystna galningar hade hittat på andra sätt att få stöd för sina galenskaper om inte religion hade funnits i världen. Nazisternas propagandamaskin är väl ett lysande exempel på det?
r

Vilket var en frukt av rasforskningen i US & A under inbördeskriget och i sin tur en frukt av kollonialmakten storbritanniens härjande i Australien och Tasmanien, i det senare fallet där de helt utrotade ett folkslag i kristi namn. Detta var början på rasforskningen och de gick till och med så långt att de plockade vad som passade ur fienden nr1´ alster om uppkomsten, Survival of the Fittest (Herbert Spencer ) och Charles Darwin's On the Origin of Species. Där man tolkade att de som var bäst anpassade till en viss biotop som att den starkaste, smartaste, mest pålästa hade rätt att helt sonika plocka bort den underpresterande vilket ledde till det sk "Social Darwinism" som inte har mycket med Darwin himself att göra.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...