Det här är inga lätta frågor som ni rotar runt i.
Och det är om ni ursäktar såväl besynnerliga argument som populistiskt propagandamaterial som är tämligen tunt om man bara tänker efter en liiten smula.
Markus, din bildserie är onekligen spektakulär, och visar med stor tydlighet på några av världens galenskaper. Men dess fjäderlätta bevistyngd illustreras med all önskvärd tydlighet av BostonGurka's (mycket festliga) tomtekavalkad av "normala" svenskar. Låt vara att DiLeva är trevligare än terrorattentat - poängen är att en bild "säger mer än tusen ord" och att det är busenkelt att hitta bilder som både argumenterar för och emot i princip vilket ämne som helst.
Tänk er vilken guldgruva bara följande grupp har: "Förbjud sporthojar!! Se här, vilka hemska olyckor....(1 kraschbild, 2 rullstolssnubbe, 3:respirator...o.s.v...)" Vill man uppröra en bred massa, är det inte så jättesvårt. Och det finns folk som är mycket skickliga på detta.
Det är ingen slump att CNN kablar ut bilder på rabiata flaggbrännande skäggtomtar som hoppar omkring och skriker obegripligheter. Det säljer betydligt bättre än en stilla konversation med en som tycker att "det är lite jobbigt just nu för amerikanernas tanks pajade min åker"
Hur vet ni att muslimer planerar statskupper, införandet av sharialagar, o.s.v..? Från TV? Från tidningar? Från internetforum? Eller kan det möjligen vara så att det kommer från något som vi alla delar - vår mänskliga och inneboende rädsla för det som är främmande? En rädsla som tar sitt uttryck i teorier, spekulationer och som man lustigt nog hittar en gemenskap i som jag inbillar mig känns lite mysig, rent utav. Fast det skulle nog få erkänna.
Jag är stolt över att jag lever i ett samhälle där man tar hänsyn till tjejer som tycker att det är jobbigt att vistas lättklädda runt män.
Jag är mindre belåten över att jag bor på ett jordklot där det finns alltför många skvatt galna fundamentalister från alla läger.
Men det som skrämmer mig mest är faktiskt inte enstaka dårar - det är den stora massan av "vanligt, hyggligt folk" som löst baserar sin verklighetsuppfattning på spektakulära tv-bilder och aftonbladet-journalistik - och som glömmer att tänka själva, källgranska och reflektera.
Du låter precis som en sån som skulle kunna tänka dig att skicka fram små blyga skolflickor att plinga på folks dörrar för att ge bort nån religiös skitlitteratur, i hopp om att snärja nån förvirrad pensionär.
Du drar upp en massa dynga om att folk bildar sig uppfattningar från media, men är det då inte lustigt att det är just media som sitter och är livrädda för att publicera nånting om muslimer om det inte är extremt PK.
Du vet, även media kan dömmas för hets mot folkgrupp.
Jag personligen bildar min uppfattning efter vad jag själv ser, hör och upplever. Jag har även en helt egen hjärna (även om den säkert utsatts för åtskilliga indoktrineringsförsök genom åren) som kan både addera, subtrahera och dividera när det gäller alla möjliga typer av problematik.
När det gäller religion så finns det fakta:
Det finns ingen gud. Det har aldrig funnits nån gud, och det kommer heller aldrig finnas nån gud. ALL (och då menar jag ALL) religion handlar om att utnyttja svaga människor.
Svaga människor tutas på olika sätt i att de behöver/måste tro på samma påhittade tomte, och i vilket syfte? Jo för att någon tjänar på det. Makt.
Svensk historia är ett lysande exempel på hur politik söker sig till religion och vice versa pga makt.
Det "fina" med religion är oxå att det, liksom i militären, går bra att skylla på galna fundamentalister (läs höga befäl, beslutsfattare) när något "dumt" görs i religionens namn. Lite som att "Nordkorea är ett kanonbra och sympatiskt land på alla sätt, det är bara han Kim Il-Jong som är en gnutta excentrisk".
Jag har en läxuppgift åt dig. Ge mig ett enda exempel på varför muslimer liksom kristna absolut måste ha en kyrka/moské med ett distinkt utseende, prytt med religiösa symboler?
Jag kan hjälpa dig med svaret: För att visa andra att this is the shit. Vi har degen. Vi har makten. Kom till oss.
Annars skulle väl lika gärna var man kunna sitta i ensamhet med sin påhittade gud i källaren där han inte stör nån?
Varför vill gud (oavsett religion) ha en massa anhängare? Varför ska man till och med ge sig på motvilliga människor medelst våld i sin religions namn? Vill "gud" det?
Nej. Människan vill det...allra mest högsta hönset i din religion. Varför? Makt.
För min del får du gärna tro på tomten i himlen, men för din egen skull kanske du skulle ta dig en stadig funderare på vem du egentligen tjänar.