Hedersmord

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej, jag satt och strö läste aftonbladet lite och fann en artikel om hedersmord - Hur rättsväsendet fungerar i danmark och i sverige osv...

Men vad jag blir lite förbryllad över är hur det ofta går till..
En familj som är missnöjd enas, samtalar och utser en ofta icke myndig person som ska mörda den familjemedlem som de är missnöjda med.

Hur tänker de? Jag har försökt sätta mig i deras tänkande men lyckas inte.
Frågan är om jag vart likadan om jag blivit adopterad som bäbis och blivit uppväxt i en sådan familj, hade jag dödat min syster då eftersom farsan sa så?
Hjärntvättar de varandra så mycket?

Här är länken till artikeln:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,860040,00.html

Edit: För att möjligen få en acceptabel diskution ändrade jag mitt inlägg till det något mera objektiva hållet.

Last edited:
PÅ ett sätt kan jag förstå varför de tycker det är ok med våld inom släkten. Men jag kan för mitt liv inte förstå hur de kan tycka det är OK med våld inom släkten. :va

Jag äger dig, du är min, jag gör vad jag vill med dig. Det här är min bil, den kör jag sönder om Jag vill...

Nurseys Spådom: Ahhh..denna tråden kommer stängas innan klockan halv fyra :tomten

Jag orkar inte ens börja debattera detta ämne (kände ett litet sting av lust när jag såg rubriken) men tonen är redan ganska satt med "grottländer och varför bry sig"

Last edited by a moderator:
Familjen är helig för många. Skulle nån göra nåt mot nån i familjen så blir man genast hämndlysten, iaf jag. Det är universiellt tror jag...dock kan jag tänka mig att dessa mord beror på att kollektivet (släkten) är viktigare än individen i dessa familjers ögon.

Sen att dra alla över samma kam (Nej, inte kant) är ju sjävklart dumt. Orka fördömma folk, det blir ju bara jobbigt.

Lyckligtvis är medelsvensson långt ifrån att syssla med hedersmord, man är inte lite puckad när man utför hedersmord, kanske sätter ribban för vad man kan tänkas göra mot andra...., kanske bidrar till varför det ser det ut som det gör i Irak, Libanon osv.

Mina händer darrar, jag har abstinens. Kallsvettningar och ont i skelettet.

Det ska gå. Det måste gå.

pogo skrev:
2321185 ...

Och folk tycker man själv är korkad när man hatar dreggen?! jaja...
...

Nej, korkad är du först om du hatar människor som inte håller på med hedersmord p.g.a. att andra människor som ser lika[magiskt mellanrum]dana ut och är från samma land håller på med hedersmord. Det är en stor skillnad.

Edit: Fakk

Last edited:
Markus skrev:
2321416 Det där kan vara den värsta särskrivning jag sett.
Haha, ojdå :hihi

Det va så grovt att man nog inte ens får kalla det för särskrivning utan det hamnar i facket felstavning. "Dana" finns nog inget ord som heter.

Last edited:
Markus skrev:
2321405 Mina händer darrar, jag har abstinens. Kallsvettningar och ont i skelettet.

Ja det här kan diskuteras, men tyvärr så tror jag att den här tråden kommer att bli låst och bortkastad

HanneZ skrev:
2321418 Haha, ojdå :hihi

Det va så grovt att man nog inte ens får kalla det för särskrivning utan det hamnar i facket felstavning. "Dana" finns nog inget ord som heter.

Det finns en rumän eller nåt som spelar panflöjt som heter Dana, kanske var henne du tänkte på?
F.ö. låter Dana som något hämtat ur Kanal 5's eftermiddagstablå, finns det inte någon slyna som heter Xena i världens sämsta tv-serie?

Markus skrev:
2321405 Mina händer darrar, jag har abstinens. Kallsvettningar och ont i skelettet.

erkänn du vill debattera ämnet :corn

Markus skrev:
2321426 Det finns en rumän eller nåt som spelar panflöjt som heter Dana, kanske var henne du tänkte på?
F.ö. låter Dana som något hämtat ur Kanal 5's eftermiddagstablå, finns det inte någon slyna som heter Xena i världens sämsta tv-serie?
vad heter nu den serien som gick på 3an innan, en familj där fruns syster hette dana och hon var alltid otrevlig mot allt och alla :va

Markus skrev:
2321426 Det finns en rumän eller nåt som spelar panflöjt som heter Dana, kanske var henne du tänkte på?
Dragomir! :fakta

dragomir_dana.jpg

HanneZ skrev:
2321418 Haha, ojdå :hihi

Dana betyder kossa på turkiska :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...