HDD-krasch!

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Då har det hänt.
Disken gav upp tvärt.
En kompis har opererat i burken och det tycks ha varit en fläktkabel som var en aning glapp, sen nån sorts kortslutning i den, vilket medförde att huvuddisken tvärdog.
Enl. kunniga ska det visst kunna vara så att bara "kretskortet" sagt upp sig och disken i övrigt är intakt.
Tror jag också, den har aldrig gett ifrån sig några missljud eller strejkat på annat sätt.

Kan man få tag på kretskort nånstans, borde väl vara rätt kört?
Om man ska rädda data från disken borde det väl vara mindre dyrt om det bara är det som är felet?
Tacksam för hjälp, hade alldeles för mkt på den disken för att jag ska vilja förlora det... :(

jesseboy skrev:
Då har det hänt.
Disken gav upp tvärt.
En kompis har opererat i burken och det tycks ha varit en fläktkabel som var en aning glapp, sen nån sorts kortslutning i den, vilket medförde att huvuddisken tvärdog.
Enl. kunniga ska det visst kunna vara så att bara "kretskortet" sagt upp sig och disken i övrigt är intakt.
Tror jag också, den har aldrig gett ifrån sig några missljud eller strejkat på annat sätt.

Om man ska rädda data från disken borde det väl vara mindre dyrt om det bara är det som är felet?
Tacksam för hjälp, hade alldeles för mkt på den disken för att jag ska vilja förlora det... :(

Vad är det som gett upp?
Snurrar ej?
Snurrar men hackar?
Kollat så lödanslutningar på disken för ström är hela, kan lossna ibland pga värmen?
Mer info behövs!!
/M

Det du behöver är en identisk disk med intakt elektronik plus lite skillz med lödpennan. Det GÅR att få igång en rasad disk om det bara är kretskortet som kastat in handduken, men det är pilligt. Vet inte om det går att köpa bara kretskortet, så en begagnad eller kasserad disk är nog det du behöver.

Om du har tur kanske någon här eller i bekantskapskretsen har en likadan disk som du, posta tillverkare etc här så kanske det nappar.

Givet att det de facto är elektroniken som pajat alltså. Kolla ovanstående postares tips först. :tummenupp

Det som hänt är att den inte snurrar. Bara tvärdog.
Har aldrig hackat eller levt om.
Burken försöker autodetecta (snygg svenska) utan att lyckas.
Jag har lyssnat och kännt på diskarna och det är bara slaven som drar igång vid uppstart.
Jo, jag har hört att man kan flytta över chipet från en annan, men var lite skeptisk över chanserna att lyckas få tag på en likadan...
Disken är en Samsung SpinPoint 160 Gb (P80?)
Jag kan kolla närmare, sitter förstås på jobbet just nu.
Jag har insett att jag är mer desperat än jag trodde, hade ALL musik, ALLA kamerabilder och alla ansökningar och scheisse på den... :gnissla
Tack för hjälpen hittills, boys, den uppskattas! :tummenupp

Jag får nog föreslå att du lämnar över det till proffsen. Det finns ett företag i Norge som är duktiga på att rädda döda diskar. En kollega skickade en disk dit efter att ett åsknedslag dödat båda diskarna i hans dator så att hans exjobb och backupen av detsamma försvann innan han var klar med det. Deras prissättning är inte så extrem för privatpersoner. Har inte företagets namn i huvudet men jag kan ta reda på det om du vill.

Ibas? De tar 3700 spänn för att analysera disken, sen skickar de offert på rekonstruktionsjobbet. Känns som att det kan bli hur dyrt som helst i slutändan. :3freak

Det går nog inte att bara byta kretskortet även om man har identiska kort och disk är kalibrerade ihop vid fabrik.
ex IBAS plockar ut skivorna när de skall rekonstruera data.

Mvh Pho

jesseboy skrev:
Då har det hänt.
Disken gav upp tvärt.

Det är fullt möjligt att det endast räcker mned att byta krestkortet. Hårddisklen lagrar dock en lista över trasiga områden på diskytan och vilka områden av hårddiskens "extra utrymme" som används istället i ett flashminne på kretskortet. Denna information är specific för disken vilket kan innebära problem om du byter kretskortet.
Själva bytet är i sig själv väldigt enkelt; Krestkorten sitter fast enbart med några skruvar + någon form av kontaktdon.

Halogen skrev:
Ibas? De tar 3700 spänn för att analysera disken, sen skickar de offert på rekonstruktionsjobbet. Känns som att det kan bli hur dyrt som helst i slutändan. :3freak
Är det verkligen prissättningen för privatpersoner? Det företaget min kollega anlitade hade två prislistor, en för företag och en för privatpersoner. Har för mig att det var 2.000 kr för analysen. Totalt 6.000-9.000 kr med överföring till ny disk lite beroende på vad de behövde göra. Jag kan iofs minnas fel...

Det Jesseboy ska fråga sig är: Hur viktig är informationen på hårddisken. Är den värd mycket, skicka den till proffsen så blir det bra gjort. Om han ska pilla själv har han ganska låg chans att det blir bra och då blir det ännu dyrare om han efter sitt försök även måste skicka disken till proffsen. Jag skulle antingen skicka den till proffsen eller bita i det sura äpplet och erkänna datat som förlorat.

Det finns en firma i Stockholm som kan lämna en offert utan att det kostar dig nånting. Dom vill ha disken ett par dygn och titta på det innan dom betämmer ett pris bara. Nu minns jag såklart inte vad dom hette men jag kan ta reda på det.

Zormin skrev:
Är det verkligen prissättningen för privatpersoner? Det företaget min kollega anlitade hade två prislistor, en för företag och en för privatpersoner. Har för mig att det var 2.000 kr för analysen. Totalt 6.000-9.000 kr med överföring till ny disk lite beroende på vad de behövde göra. Jag kan iofs minnas fel...

Det var iaf vad jag kunde utläsa från Ibas hemsida. De står för frakten dock, alltid något.

Idag ska jag backuppa all min skit, som jag sagt att jag ska göra i flera månader nu. Denna tråden är grym motivation. :banana

jesseboy skrev:
Det som hänt är att den inte snurrar. Bara tvärdog.
Har aldrig hackat eller levt om.
Burken försöker autodetecta (snygg svenska) utan att lyckas.
Jag har lyssnat och kännt på diskarna och det är bara slaven som drar igång vid uppstart.
Jo, jag har hört att man kan flytta över chipet från en annan, men var lite skeptisk över chanserna att lyckas få tag på en likadan...
Disken är en Samsung SpinPoint 160 Gb (P80?)
Jag kan kolla närmare, sitter förstås på jobbet just nu.
Jag har insett att jag är mer desperat än jag trodde, hade ALL musik, ALLA kamerabilder och alla ansökningar och scheisse på den... :gnissla
Tack för hjälpen hittills, boys, den uppskattas! :tummenupp

Exakt samma sak hände med min samsung Spinpoint 160gb P80.
Den snurrar upp ibland och ibland vill den inte alls, filsystemet är borta och det står att disken är 100% free.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98421

Jag köpte en ny hdd direkt iaf, företaget där kunde rädda det som inte är helt paj för 1000kr.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8