Krashad hårddisk.

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Igår när jag hållde på att packa upp en rar fil hängde sig datorn.

-Aja, tänkte jag och gjord en norsk reset.

Sen ville skiten inte starta. Sprang ner och köpte en ny hårddisk idag och skulle kolla om den gamla gick igång, men nej då.

Kollar man på den i diskhanteraren så visar den att filsystemet är okänt och den är 100% tom :va

Nu till frågan, kan man fixa den på något sätt?
Stället jag köpte den nya disken av erbjöd sig att kolla på den och tar självklart 1000kr för detta. Men har dom några special grejer att kolla med eller kör dom bara något program?

Ska jag formatera den för att få ett filsystem på den och sedan köra något program som letar upp gammal data.

/Emil

Pröva med ett program som heter "GetDataBack for NTFS", hjälpte mig när min HD kraschade. Dock kostar programmet, men kan säkert anskaffas på annat sätt, prova sök på www.p*ratebay.org. :D

Empa skrev:
Igår när jag hållde på att packa upp en rar fil hängde sig datorn.

-Aja, tänkte jag och gjord en norsk reset.

Sen ville skiten inte starta. Sprang ner och köpte en ny hårddisk idag och skulle kolla om den gamla gick igång, men nej då.

Kollar man på den i diskhanteraren så visar den att filsystemet är okänt och den är 100% tom :va

Nu till frågan, kan man fixa den på något sätt?
Stället jag köpte den nya disken av erbjöd sig att kolla på den och tar självklart 1000kr för detta. Men har dom några special grejer att kolla med eller kör dom bara något program?

Ska jag formatera den för att få ett filsystem på den och sedan köra något program som letar upp gammal data.

/Emil

Du ska inte ge dom 1000:-, det enda dom kommer att göra är att sätta din gamla disk som slave och sedan försöka återskapa datat. Detta kan du göra själv utan att det kostar något. Om du formaterar disken kommer du att skriva över indexeringen till filerna och göra det mycket svårare att återskapa datat. Data försvinner aldrig från en disk, den tappar bara bort "adressen" till , det innebär att all data är räddningsbar med rätt utrustning om inte disken har utsatts för en EMP-puls. Datat lagras magnetiskt på disken.

Så: ta och sätt den som slave och kör något program för filräddning som du har mot den disken och se om du kan få tillbaka dina porrfilmer :lol .

Bandido skrev:
Text...

Så: ta och sätt den som slave och kör något program för filräddning som du har mot den disken och se om du kan få tillbaka dina porrfilmer :lol .

Har redan gett den till tjejens brorsa så får han fixa tillbaka mina porrisar.. :tuttar

Nej då.. men han skulle kika på det, sen var det även garanti kvar den märkte jag, har ju en annan disk som det också är paj som det är garanti på :tummenupp

Jäkligt bra att det kollades upp.

Empa skrev:
Har redan gett den till tjejens brorsa så får han fixa tillbaka mina porrisar.. :tuttar

Nej då.. men han skulle kika på det, sen var det även garanti kvar den märkte jag, har ju en annan disk som det också är paj som det är garanti på :tummenupp

Jäkligt bra att det kollades upp.

då har du 3 diskar, gör du något annat än kraschar dom? :lol

heimdal skrev:
IBM diskar eller

Nej IBM disken har snurrat sen 2002.
Men Samsung har krashat helt och en Seagate är på gång.

köpte en Western Digital nu och hoppas på bättre kvalitet.

Empa skrev:

WD har ja 2st å 2 maxtor.. maxtorn låter lite mkt.. men wd e ja helnöjd med

Empa skrev:

hur vet man när disken är på väg att crasha, kan vara bra att veta om man är i riskzonen?

-Rosen- skrev:
hur vet man när disken är på väg att crasha, kan vara bra att veta om man är i riskzonen?

finns verktyg dom varnar, kolla på disktillverkarens hemsida

ex.

Data Lifeguard Diagnostic for Windows
File Name: WinDLG.zip

--------------------------------------------------------------------------------
Description:
This is a Windows version of the Data Lifeguard Diagnostics utility. The utility can perform drive identification, diagnostics, and repairs on a Western Digital FireWire, EIDE, or USB drive. In addition, it can provide you with the drive's serial and model numbers.

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/chkdsk.mspx

• Finding physical disk errors

Use the /r command-line option to find physical disk errors in the file system. For information about recovering physically damaged files with recover, see Related Topics.

Mickez77 skrev:
finns verktyg dom varnar, kolla på disktillverkarens hemsida

ex.

Data Lifeguard Diagnostic for Windows
File Name: WinDLG.zip ....
tackar, man kanske skulle ta och ladda ner ett sånt program.

-Rosen- skrev:

Har den som extern och det går inte att spela upp film eller mp3 från den utan måste kopiera till och från hela tiden annars hänger den sig, kan även hänga sig när man kopierar.

Bytte disk idag då S.M.A.R.T diagnostiken förvarnat om att HD:n kunde krascha när som helst...
Det är en seagate 160GB som först började med att kännas långsam. Vid dvd bränning så tömdes bufferten helatiden så bränningen tog olidligt lång tid... dock inget konstigt haveriljud eller förlorade data.

Körde seagates "discwizard" som varnade för att hd:n inte fungerade som den borde.

UltraMarine skrev:
Bytte disk idag då S.M.A.R.T diagnostiken förvarnat om att HD:n kunde krascha när som helst...
Det är en seagate 160GB som först började med att kännas långsam. Vid dvd bränning så tömdes bufferten helatiden så bränningen tog olidligt lång tid... dock inget konstigt haveriljud eller förlorade data.

Körde seagates "discwizard" som varnade för att hd:n inte fungerade som den borde.

hmm.. jag får inte fram nån vettig info ur WDs diagnostikprog.. "data lifeguard" kan de bero på att diskarna sitter anslutna genom ett kontrollerkort?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8