HD startar ny fabrik i Thailand.

Prövade en sportster o det var samma kör känsla på sportstern som på min gammla suzuki gt750 från 70talet.
Sjukt kasst chassie.
Sjukt kassa bromsar.
Sjukt svampig fjädring.
Sedan går 1200 cc sjukt sämre än 750cc 70tals 2T :-))

Och så 8,5 liters tank på det... grejen är inte "köra" i första hand utan ungefär som med gamla jänkare att umgås, köpa prylar, modda käka glass och känna sig lite lagom wild&crazy nu när ungarna flyttat hemifrån. ;)
 
Prylar? Typ kalsonger, kaffemuggar, kaffe och parfym a la HD. :crash
 
Tammefan!
b25694335b9ce2128e56e2612ad83d56.jpg


Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
:rodnar:3freak

Säkert en tysk som gillar bajs-sex!
 
Last edited:
Var det samma klagomål från United steelworkers unions sida när HD öppnade upp fabriker i Indien och Brasilien innan? Väldigt mycket klagomål på ett företag som ändå behåller mycket av produktionen i hemlandet. Inte klagas det lika mycket på Levi's, Converse All-Star eller att Toyota Tundra innehåller mycket mer Amerikanska delar än vad Ford F-150 gör.
Dessutom är majoriteten av USA:s flaggor som säljs tillverkade i Kina. Freedom... :gnissla
 
Var det samma klagomål från United steelworkers unions sida när HD öppnade upp fabriker i Indien och Brasilien innan? Väldigt mycket klagomål på ett företag som ändå behåller mycket av produktionen i hemlandet. Inte klagas det lika mycket på Levi's, Converse All-Star eller att Toyota Tundra innehåller mycket mer Amerikanska delar än vad Ford F-150 gör.
Dessutom är majoriteten av USA:s flaggor som säljs tillverkade i Kina. Freedom... :gnissla

På tal om Brasilien...

Har en jobbarkompis som är ihop med en Brasilianska, de har ett hus som de bor i ett par månader om året där. Han säger att det är vanligt att det står "não fabricados no Brasil" på många produkter där som en kvalitetsstämpel :)

Tänker mig att jag handlar mat på ICA och så står det "Ej tillverkat i Sverige". Nä det är nog svårt att se att det skulle hända här :fakta
 
På tal om Brasilien...

Har en jobbarkompis som är ihop med en Brasilianska, de har ett hus som de bor i ett par månader om året där. Han säger att det är vanligt att det står "não fabricados no Brasil" på många produkter där som en kvalitetsstämpel :)

Tänker mig att jag handlar mat på ICA och så står det "Ej tillverkat i Sverige". Nä det är nog svårt att se att det skulle hända här :fakta

Precis. Det märker man även på orimligt höga priser på vissa produkter. :)
En kollega i Sao Paulo är besatt av Lego, och med dom importskatterna så borde man inte klaga på priset på Lego i Europa... Och då är tydligen inte ens utbudet lika bra där. :gnissla
Väldigt irriterande att vissa företag i Sverige skriver "Made In Sweden" även om produkten inte ens är tillverkad här... "Bara" utvecklade.

Edit: Sen vet jag inte om dom har en hög exportskatt eller om Svenska importörer bara tar ut sina orimliga påslag här med. Havaianas som ändå görs i Brasilien kostar 1/10 där jämfört med i Sverige. Då är det alltså en billig skräpsandal som inte borde kosta mer än 50 kr, men ändå säljs för 200-300 kr.
 
Last edited:
På tal om Brasilien...

Har en jobbarkompis som är ihop med en Brasilianska, de har ett hus som de bor i ett par månader om året där. Han säger att det är vanligt att det står "não fabricados no Brasil" på många produkter där som en kvalitetsstämpel :)

Tänker mig att jag handlar mat på ICA och så står det "Ej tillverkat i Sverige". Nä det är nog svårt att se att det skulle hända här :fakta

Han heter inte Jonas? :)
 
Han heter inte Jonas? :)

Varning för Off Topic !

Han heter Thomas !

De historier jag får höra från/om Brasilien är helt otroliga. De bygger bland annat en väg där han bor som går från berget ner mot byn. Varje år är det som bekant översvämningar och kraftiga regn i Brasilien, och eftersom de börjat bygga vägen nedifrån och jobbar sig upp, så regnar vägen bort hela tiden.

Men tro inte att de börjar vägbygget uppe på berget ändå nu när de borde förstått (!) att det smartaste vore att börja bygga uppifrån och ner....nä de ger sig aldrig och har under 4-5 års tid fått börja om från början igen.....och igen....och igen :)

Men lite framsteg gör de ändå !

Senaste resan sa han att de satt upp röda pinnar i de värsta hålen där vägen spolats väck !

Så att det står "Not made in Brazil" är HELT klart en kvalitetsstämpel, dessa vägarbetare jobbar nog på löpande faktura också :)

Vissa länder SKA inte jobba med något av teknisk natur överhuvudtaget. Hyr in Japaner eller Tyskar så är arbetet klart på ett kick................ med högsta kvalitet dessutom.
 
Står klart och tydligt i artikeln att det bland annat är för att undvika de höga tullar som blir följden av att USA hoppar av TPP. Thailand har omkring 60 procents tullavgift för importerade motorcyklar.

Med andra ord handlar det högst sannolikt om hojar som är avsedda för den asiatiska marknaden. Vad som kommer att hända i framtiden kan man bara spekulera om men H-D lär knappast sluta tillverka hojar i USA den närmaste tiden.

Gäller att hänga med i utvecklingen och asiaterna är nog inte beredda att betala avsevärt mycket mer för en motorcykel bara för att den är tillverkad i USA.
 
Ska inte vara stygg, men anar en viss bitterhet i HD folkets inlägg. Nu säger jag inte någon här kanske är det, men det är lite komiskt det hela....
 
Borde höja kvalitetsnivån på HD rejält, när Wiseco började tillverka kolvar i Korea så ökade kvaliteten markant.
 
Jag gick en utbildning om växellådor i höstas och det var en tysk som var kursledare, han berättade att Syd Korea har, han veterligen, de hårdaste tillverkningskraven av alla. Alltså deras motsvarighet till DIN normer och motsvarande.
 
Last edited:
Är inte kvalitén på H-D redan ganska så bra? Den Road King som Motorrad testade hade inte många fel. Knappt mätbart slitage efter 5000 mil. Klarade testet bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar så som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Triumph, BMW och Ducati.


http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung.298481.html

http://www.motorradonline.de/dauert...ssbilanz-harley-davidson-road-king.90733.html

unbenannt-1531091jpg.jpg

Den här listan är väl bilmässigt jämförbar med lista som spänner från Ferrari Enzo till Toyota Aygo eller så. 30-literhästar till närmare 200 ungefär och vikter från 180+ till 320+ eller i det häradet. Inte så konstigt att utfallet blir lite olika. Även om några i listan har en del att skämmas över ändå.
 
En HD körs betydligt varsammare än en sporthoj, som nämns, betydligt lägre liter effekt etc. Men visst höll detta ex bra rent generellt. Consumers reports resultat visar år efter år HD med några andra märken är underlägsna de japanska tillverkarna. Kanske blir det bättre nu.
 
Man ska inte snöa in enbart på hästkrafter. När jag bänkade min Fat Bob som är helt original bortsett från avgassystem och luftfilter gav den 138.1 Nm på bakhjulet. Det är betydligt mer än vad de flesta sporthojar ger. Mig veterligen är det främst vridmoment som sliter på kolvringar? Det är i vart fall det som ger upphov till trycket i cylindern vilket i sin tur pressar ut ringarna mot cylinderväggarna. Sen så är det klart att högt varvtal kan slita på andra delar i motorn.

Honda CBF 1000 som hamnade på andraplats i testet levererar enligt specifikationerna 93 Nm i motorn (antagligen mindre på bakhjulet). Så om man jämför vridmoment i förhållande till cylindervolym skiljer det inte särskilt mycket mellan hojarna.

Enligt Consumer reports krånglar inte H-D mer än andra hojar utan ligger någon stans mitt emellan. De har dessutom nöjda ägare.

http://www.consumerreports.org/cro/...-reliability-and-owner-satisfaction/index.htm

"Japanese brands have the edge when it comes to staying out of the repair shop, but an American maker has the happiest owners."

"Consumer Reports’ survey of our subscribers shows that the Japanese brands are significantly more reliable than most bikes from other regions—led in order by Yamaha, Suzuki, Honda, and Kawasaki. Domestic brands Victory and Harley-Davidson were midpack, and Triumph, Ducati, BMW, and Can-Am were the more trouble-prone brands."

För övrigt tycker jag det känns som att hojarna i Motorrads test behandlades ganska likvärdigt. Det är välkänt att H-D ägare ofta modifierar och hemmapular. Då kan mycket gå snett om man inte vet vad man gör. Men om man inte skruvar sönder hojen utan låter den förbli original som Road Kingen i testet så är det nog inga större problem med hållbarheten.

Dyno_zpsefihblvo.jpg
 
Consumer report säger klart att HD, BMW och Victory inte ligger i samma liga som de fyra japanska. Förklaringen till att Ducati och BMW låg lägre än de amerikanska förklaras av betydligt mer komplex teknologi. Sedan är det nog sant HD/Victory har de nöjdaste ägarna, men, när hörde du en HD ägare senast erkänna HD haft eller har strul, HD är väldigt märkesfanatiska, utan tvekan. En kollega har en helt ny Victory inköpt förra året, varit mer på verkstad än på vägen.

En standard Fat Bob lämnar 124Nm på veven, låter bra med 138. Bara med modifierat avgassystem?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top