Ja de ligger inte i samma liga som de japanska hojarna men inte heller sämst till. Sen är frågan om det har tagits hänsyn till alla hemmapulare som skruvar sönder hojarna? I Motorrads test jämförs originalhojar och där låg som sagt Road Kingen väldigt bra till även jämfört med japanska tillverkare. Tillfällighet eller inte? Vem vet.
En Fat Bob 2013 med 103" motorn (1690cc) levererar 100 ft-lb på veven vilket motsvarar ca 135 Nm. De är ganska så strypta original i och med bullerkrav men genom att öppna upp med bättre flödande luftfilter och avgassystem och sen en bänkkörning på det där man ställer in både bränsle och tändning så blir de betydligt roligare att köra. Klar märkbar skillnad mot original. Då har jag ändå kvar katalysatorn och har endast bytt till Slip-Ons. Ger en något högre men framförallt dovare ton. Inte öronbedövande högt som vissa andra gillar.
https://www.topspeed.com/motorcycle...na-fat-bobinternational-version-ar140913.html
Här är en liten filmsnutt från bänkkörningen. En väl inställd motor som inte går för magert är också viktigt för hållbarheten. Byter man bara avgassystem utan att bänkköra kan man korta ner livslängden rejält om man har otur.
Harleys egen "SuperTuner" ger fullständig tillgång till alla justerbara tabeller i cykelns ECU. Därmed slipper man så kallade piggybackboxar (exempelvis PowerCommander) som sitter mellan motorns ECU/dator och styrdelar (injektorer, mapsensor, tempgivare osv.) och förvränger/justerar data för att uppnå en önskad förändring.
En Fat Bob 2013 med 103" motorn (1690cc) levererar 100 ft-lb på veven vilket motsvarar ca 135 Nm. De är ganska så strypta original i och med bullerkrav men genom att öppna upp med bättre flödande luftfilter och avgassystem och sen en bänkkörning på det där man ställer in både bränsle och tändning så blir de betydligt roligare att köra. Klar märkbar skillnad mot original. Då har jag ändå kvar katalysatorn och har endast bytt till Slip-Ons. Ger en något högre men framförallt dovare ton. Inte öronbedövande högt som vissa andra gillar.
https://www.topspeed.com/motorcycle...na-fat-bobinternational-version-ar140913.html
Här är en liten filmsnutt från bänkkörningen. En väl inställd motor som inte går för magert är också viktigt för hållbarheten. Byter man bara avgassystem utan att bänkköra kan man korta ner livslängden rejält om man har otur.
Harleys egen "SuperTuner" ger fullständig tillgång till alla justerbara tabeller i cykelns ECU. Därmed slipper man så kallade piggybackboxar (exempelvis PowerCommander) som sitter mellan motorns ECU/dator och styrdelar (injektorer, mapsensor, tempgivare osv.) och förvränger/justerar data för att uppnå en önskad förändring.
Last edited: