HD startar ny fabrik i Thailand.

Men det här är ju de billiga streetmodellerna. Vattenkylda fyrventilade hojar utan stötstänger och tumgängor. Helt rätt att leja ut sånt dret till provinserna. Streetmodellerna var ju dessutom framtagna för den asiatiska marknaden, då är det väl smart att tillverka dom där.

När du skriver "Sånt dret" - Menar du då att det egentligen borde suttit ett annat varumärke på dessa hojar
och att dessa maskiner enligt dig inte är "riktiga" HD:s ?


Hade jag varit marknadschef på HD hade jag gjort som Toyota gjorde med Lexus.............fast tvärt om !
och haft ett annat varumärke (varför inte Buell ?) på de billigare modellerna.

Nu vattnar man ur varumärket - Det har många andra företag som varit profithungriga gjort innan, alltid med samma katastrofala resultat.
 
Last edited:
När du skriver "Sånt dret" - Menar du då att det egentligen borde suttit ett annat varumärke på dessa hojar
och att dessa maskiner enligt dig inte är "riktiga" HD:s ?


Hade jag varit marknadschef på HD hade jag gjort som Toyota gjorde med Lexus.............fast tvärt om !
och haft ett annat varumärke (varför inte köpa rättigheterna till Buell ?) på de billigare modellerna.

Nu vattnar man ur varumärket - Det har många andra företag som varit profithungriga gjort innan, alltid med samma katastrofala resultat.

Harley äger väl redan Buell? :va
 
HD gjorde ju hojar i Italien på 1970-talet... jag kan inte se varför Thailand skulle vara sämre än USA? Sämre än USA är väl bara... typ Italien, om vi pratar kvalitet. :va
 
Tillverkar de dock de stora hojarna (en sån jag har) i Asien så kan de verkligen inte motivera priset.
Som Yzf R1 skrev så handlar det mycket om känsla och historia bakom hojen, har man inte kört en HD så vet man kanske inte att de känns verkligen som ett äkta fattigt skruttibangbang redo för skroten.
Men det är Good ol' American iron, det är okej med en motor som känns och låter som något från 1930 och en ram som lika bra kunde vara tillverkad i trä, men om det är samma skruttibang, made in Asien så skulle jag sprungit med pengarna.
Inte mycket bättre kvalitetsskänsla i HD än en 5000kr kinesisk minicross.
Nej tillverkas de i Asien ska det vara billiga som alla andra riskokare naturligtvis, och Street är ju billiga. De introducerades just som ett verktyg att nå ut på den asiatiska marknaden.
 
HD har inte sagt vilka modeller som ska tillverkas i asien, tror definitivt inte det blir samma som redan görs i Indien. Nog dags för de mest inbitna fanatikerna att inse även de större kommer att tillverkas i asien och säkert i Kina i framtiden. Det är där pengarna finns.
 
HD har inte sagt vilka modeller som ska tillverkas i asien, tror definitivt inte det blir samma som redan görs i Indien. Nog dags för de mest inbitna fanatikerna att inse även de större kommer att tillverkas i asien och säkert i Kina i framtiden. Det är där pengarna finns.

Mja med tanke på hur mycket pengar kina plöjer ned i Miljö o elbilar per år så får nog hardly davidsson bygga el hojar med däck smälla.
 
Inget konstigt med detta. Stora delar av BMW S1000RR och det mesta av Triumphs program tillverkas redan i Thailand.
Och har gjort det i snart tio år. Min engelskbyggda trajja var ju överlägsen thaitrajjorna på inga områden alls, åtminstone tills jag bikerförsämrade den då blev den sämre!
 
Jag håller med Yzf R1; de som köper HD är beredda att lägga ut stora pengar för att köpa sig en dröm, en myt, en image och ett ruskigt högt andrahandsvärde. Vad skulle en produktion av de större HD-modellerna i Thailand innebära för dessa punkter? Är samma personer villiga att betala +300.000 SEK för en hoj Made in Thailand?
 
HD's höga andrahandsvärde har börjat minska pga mättad marknad. Att de japanska bygger hojar i asisen ser jag inte något konstigt med, men HD som varit tämligen stora i käften känns i sammanhanget mest pinsamma.
 
om man nu orkade att kolla upp varför HD ska bygga hojar i Thailand
hade man förståt att dom Harleys som ska byggas i Thailand är för den asiatiske marknad. som man vill expandera. man bygger en fabrik i Thailand för att MR TRUMPH ska riva upp samarbets avtalet med Asien o därmed höga straftullar när HD exporterar Harleys ut av USA
THAT WHY
 
om man nu orkade att kolla upp varför HD ska bygga hojar i Thailand
hade man förståt att dom Harleys som ska byggas i Thailand är för den asiatiske marknad. som man vill expandera. man bygger en fabrik i Thailand för att MR TRUMPH ska riva upp samarbets avtalet med Asien o därmed höga straftullar när HD exporterar Harleys ut av USA
THAT WHY
Har läst på mer än en sida om anledningen till Thailandsfabriken, oavsett så ska hojarna tillverkas där. Tråkigt om HD folket och deras "riktiga hojar görs i USA" faller som ett korthus.
 
Har läst på mer än en sida om anledningen till Thailandsfabriken, oavsett så ska hojarna tillverkas där. Tråkigt om HD folket och deras "riktiga hojar görs i USA" faller som ett korthus.

Sedan är det ju lite vanföreställning att tro att made in murika betyder högre kvalisort. Det är ju bara att titta på bilarna som kommer därifrån. :fakta
 
Sedan är det ju lite vanföreställning att tro att made in murika betyder högre kvalisort. Det är ju bara att titta på bilarna som kommer därifrån. :fakta

Jag är av inställningen att tillverka fordon överhuvudtaget inte är USA's grej om man vill ha moderna grejer med kvalitet. Varför ber HD Porsche om hjälp att bygga motorer och Indian/Victory Schweizarna om hjälp att konstruera deras? Om de nu är så bra. Asiaterna är duktiga på detta, bara att inse. Hur många skrattade inte åt Hyundai och Kia för 10-15 år sedan.......
 
Prövade en sportster o det var samma kör känsla på sportstern som på min gammla suzuki gt750 från 70talet.
Sjukt kasst chassie.
Sjukt kassa bromsar.
Sjukt svampig fjädring.
Sedan går 1200 cc sjukt sämre än 750cc 70tals 2T :-))
 
Prövade en sportster o det var samma kör känsla på sportstern som på min gammla suzuki gt750 från 70talet.
Sjukt kasst chassie.
Sjukt kassa bromsar.
Sjukt svampig fjädring.
Sedan går 1200 cc sjukt sämre än 750cc 70tals 2T :-))

Det låter ju helt...............sjukt :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top