HD Pan America - fyndläge?

menar du att harley har pissigaste kvallitet av alla ?
det får du gärna utveckla jag vill höra mer om hur du kom fram till det.
I särklass mest merch sedan alltid.
HD har jag alltid varit skeptisk till. Polare har haft HD och haft diverse problem, har sett, hört och läst om kvalitets- och tillförlitlighetsproblem. Selektivt minne kanske eftersom jag är anti HD. Jag gillar varken ljudet, utseendet eller kulten som varit. Samma med Indian och oavsett HDs antal cylindrar, kammar, cylindervolym, vikt elektronik, kåpor, högtalare, dragkrokar och hektoliter packväskor. Det gör att jag inte memorerar varifrån jag fått uppfattningen om HDs kvalitet. Det började nog -81. En HD LowRider som vibrerade satan, grejer lossnade såklart och/eller gick sönder. Åt batterier. Den andra, en ElectraGlide hade startproblem, elproblem, den brann och senast jag hörde så hade den skurit på den bakre cylindern. Bägge ägarna är tyvärr avlidna. Åttiotalet är länge sedan men uppfattningen har hållits vid liv av sådant man hör och läser. Om det inte är allmänt känt så borde det i alla fall inte vara okänt bland hojåkare. Jag känner inte till några långmilare förutom han som åker varv efter varv jorden runt på sin långgaffel. Det är ballt.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av HD. Hoppas de bara är goda.
 
I särklass mest merch sedan alltid.
HD har jag alltid varit skeptisk till. Polare har haft HD och haft diverse problem, har sett, hört och läst om kvalitets- och tillförlitlighetsproblem. Selektivt minne kanske eftersom jag är anti HD. Jag gillar varken ljudet, utseendet eller kulten som varit. Samma med Indian och oavsett HDs antal cylindrar, kammar, cylindervolym, vikt elektronik, kåpor, högtalare, dragkrokar och hektoliter packväskor. Det gör att jag inte memorerar varifrån jag fått uppfattningen om HDs kvalitet. Det började nog -81. En HD LowRider som vibrerade satan, grejer lossnade såklart och/eller gick sönder. Åt batterier. Den andra, en ElectraGlide hade startproblem, elproblem, den brann och senast jag hörde så hade den skurit på den bakre cylindern. Bägge ägarna är tyvärr avlidna. Åttiotalet är länge sedan men uppfattningen har hållits vid liv av sådant man hör och läser. Om det inte är allmänt känt så borde det i alla fall inte vara okänt bland hojåkare. Jag känner inte till några långmilare förutom han som åker varv efter varv jorden runt på sin långgaffel. Det är ballt.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av HD. Hoppas de bara är goda.
Jag stod bredvid en Buell på Sveavägen vid Wennergren Center, det vibrerade t.o.m i min 750R när Buellen stod på tomgång och värre blev det när han drog iväg.
 
Jag tror att HD generellt gjort en kvalitetsmässig uppryckning sedan något decennium men Pan America verkar tyvärr vara något av en citron om man nu skall gå på the rumours och forumsanningar runtom i världen. Å andra sidan så vet vi ju alla att det inte alls är säkert att det är representativt för flertalet.
 
I särklass mest merch sedan alltid.
HD har jag alltid varit skeptisk till. Polare har haft HD och haft diverse problem, har sett, hört och läst om kvalitets- och tillförlitlighetsproblem. Selektivt minne kanske eftersom jag är anti HD. Jag gillar varken ljudet, utseendet eller kulten som varit. Samma med Indian och oavsett HDs antal cylindrar, kammar, cylindervolym, vikt elektronik, kåpor, högtalare, dragkrokar och hektoliter packväskor. Det gör att jag inte memorerar varifrån jag fått uppfattningen om HDs kvalitet. Det började nog -81. En HD LowRider som vibrerade satan, grejer lossnade såklart och/eller gick sönder. Åt batterier. Den andra, en ElectraGlide hade startproblem, elproblem, den brann och senast jag hörde så hade den skurit på den bakre cylindern. Bägge ägarna är tyvärr avlidna. Åttiotalet är länge sedan men uppfattningen har hållits vid liv av sådant man hör och läser. Om det inte är allmänt känt så borde det i alla fall inte vara okänt bland hojåkare. Jag känner inte till några långmilare förutom han som åker varv efter varv jorden runt på sin långgaffel. Det är ballt.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av HD. Hoppas de bara är goda.
ja du det var ju verkligen ett veteskapligt svar på varför hd är skit.
bara för att du inte gillar konseptet behöver det inte vara skit.
jag gillar inte kyckling, men det betyder ju inte att kyckling är skit
o jag springar inte runt o säger att kyckling är skit
för den sakens skuld gillar jag inte heller äventyrs hojar, har hört om en som fick punktering, dom är bara skit o dålig kvalitet.. hör du ??
sök fakta o du blir klokare ang HDs kvalitet
dom vann tillomed en långtest i en svensk mc blaska för ett antal år sen.
det finns många evo´s som har gått 10000 mil + utan att vara öppnade.
 
Det är en populär skröna att HD är så dåliga. En sak som gör att dom går sönder tror jag mycket beror på ägaren. Många ska bygga om dom och trimma motorerna så givetvis blir det blandat resultat och många som går sönder tillslut.

När jag åker på mina årliga mc resor i Europa så har jag lagt märke till att när man åker Tysklands båten så är det alltid med några HD. Så många kör mycket med dom
 
En bild från 2016. Han ville testa min hoj så vi åkte 5-6 mil.
Han gillade min, särskilt bromsarna.
Jag gillade inte hans för fem öre. HD har varit kända för dåliga bromsar, särskilt i regn. Denna har enkelskiva. Men visst, den höll hela varvet. Så HD håller.
Om den hade bottendrag och mellanregister, tja, lånad hoj. Vibrationer skakningar och annat förtog nöjet. Men så var jag inte troende varken före eller efter. Skulle inte vilja provköra den eller annan HD igen.
Notera väskan. Ett måste.

IMG_0165.jpeg

IMG_1226.jpeg
Ett annat koncept
 
Harley Davidson är en av de roligare hojar jag kört iallafall. Verkar vara jävligt solid kvalitet. Fantastisk motor. Undantag min Ducati jag hade för längesen. Men det kanske är åldern. Man har tröttnat på att sitta med knäna i jobbig ställning och älskar vridmomentet. Samt uppskattar fantastisk service av Harleys återförsäljare.

Helt säkert kommer Pan America att hålla sitt värde bra.

Och bra bromsar. Även på min Dyna. 😆
 
Last edited:
Jag provade en Sportster 1200 för några år sedan, och vibrationerna var ju det mest prominenta störningsmomentet.
Från styret ända ner till fotpinnarna (inte helt olikt min gamla Bonneville -64 stelben), o då var det ändå modellen med gummiupphängd motor, vad jag minns.
Motorkvalitén hann jag inte skaffa mig någon uppfattning om dock. Vrid fanns rejält.
 
För mig är HDs kvalitetsrykte baserat på det de gjorde på 80-talet under AMF-flagg och generellt vad gäller amerikanska produkter.
Jag har hittills inte sett en välgjord amerikansk produkt som inte är MIL- eller Aero-specad.
 
Jag har testat PA:n på både asfalt, grus och på stigar i skogen. Det sistnämnda var den kanske inte lämpad för men det funkade. Det är en monstruöst stor klump till hoj som känns numret större än både en GS 1250 och en KTM 1290 Adv.

Jag blev hårt övertalad av Kenneth på HD Center i Luleå att jag var tvungen att provköra den. Det var många fördomar om HD och hur i h-vete de ska kunna bygga en vettig adventurehoj men jag måste säga att jag hade fel. Den var riktigt trevlig att köra. Inte lika smidig som en GS och inte lika sportig som en KTM 1290 men tillräckligt bra på det som de andra gör.
Fjädringen var kompetent och skön för grus och motorn var fantastisk, så långt ifrån en HD man kan komma :)
Motorn påminde ganska mycket om KTM 1290 som är måttstocken i sammanhanget. En GS 1250 känns närmast håglös jämföreslevis...
Det var en del dåliga detaljer, ett vekt sidostöd, en oljekylare placerad rakt bakom framhjulet och lite el och slangar som stack ut där man skulle kunna fastna alternativt ta sönder om man lägger hojen. Som ett första försök var den riktigt bra! Jag rekommenderar er att åtminstone provköra den och skaffa er en egen uppfattning :)
 
Angående motor så brukar Motorrad också göra egna dynokörningar som ofta är intressant läsning.

Den gamla BMW 1250 är alltså starkare på alla varvtal upp till 8000 rpm än HD Pan American, något som även gäller vridmomentet. Upp till 6500 starkare än samtliga konkurrenter. Fast det är ju först då det roliga börjar säger någon… typ Niklas. :D

0191cb28508d5e2521cafa67d109a890.png


Tittar vi för jämförelsens skull också på 1300 GS så ser vi att den är betydligt starkare än konkurrenterna på alla varvtal upp till 7000, samt att skillnaden i toppeffekt i verkligheten är betydligt mindre än vad reklamen påstår. 7 resp 14 hk skiljer medan vridmomentet är betydligt högre på BMW vid i stort sett alla varvtal.

af9ebdfd8c56988660e7b90af4138a56.png


Men HD har uppenbarligen fått till en motor som inte liknar tidigare HD-motorer på en fläck förutom exteriört. Ett kompressionsförhållande på 13:1 är också ganska unikt vad jag vet, något som väckt frågetecken kring livslängd har jag sett. Jag kan inte bedöma rimligheten i resonemanget, HD-s EVO-motorer har visat sig vara mycket bra åtminstone i spannet upp till 5000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag provade en Sportster 1200 för några år sedan, och vibrationerna var ju det mest prominenta störningsmomentet.
Från styret ända ner till fotpinnarna (inte helt olikt min gamla Bonneville -64 stelben), o då var det ändå modellen med gummiupphängd motor, vad jag minns.
Motorkvalitén hann jag inte skaffa mig någon uppfattning om dock. Vrid fanns rejält.
Jag provkörde en ny Honda Transalp i somras som vibrerade värre än din morsas vibrator. Klarade köra eländet en dryg mil. Noll bottenvrid. Kändes som den var köpt på Temu. Jag blev förvånad över hur skabbig den var. Sen körde jag en CL500 som kostade hälften men kände som en riktig hoj. Alla gör skit. Inte bara Harley. Sportser är ju för övrigt för brudar så det är ju klart att den vibrerade. Doh!!
 
Jag provkörde en ny Honda Transalp i somras som vibrerade värre än din morsas vibrator. Klarade köra eländet en dryg mil. Noll bottenvrid. Kändes som den var köpt på Temu. Jag blev förvånad över hur skabbig den var. Sen körde jag en CL500 som kostade hälften men kände som en riktig hoj. Alla gör skit. Inte bara Harley. Sportser är ju för övrigt för brudar så det är ju klart att den vibrerade. Doh!!
- Nu var det iof ingen Sportser jag provade, men nu när du säger det så blir jag fundersam över kollegan.
Morsan hälsar förresten att du är välkommen att låna den igen när du vill 😁
 
Angående motor så brukar Motorrad också göra egna dynokörningar som ofta är intressant läsning.

Den gamla BMW 1250 är alltså starkare på alla varvtal upp till 8000 rpm än HD Pan American, något som även gäller vridmomentet. Upp till 6500 starkare än samtliga konkurrenter. Fast det är ju först då det roliga börjar säger någon… typ Niklas. :D
Det bevisar återigen bara att en bromsbänk inte säger nånting om hur en motor känns, hur den svarar på gasen, hur den varvar upp, hur mycket motorbroms den ger, hur mycket utväxlingen påverkar upplevelsen osv. Man måste provköra och bilda sig en uppfattning.

När man t ex hoppar direkt mellan en GS 1250 och en KTM 1290 Adv så känns KTM:en som en Ferrari och GS:en en trött gubbhoj. Däremot erkänner jag att OM jag skulle åka på långresa så skulle jag välja GS:en...men inte för att ha roligt... :D
 
Det bevisar återigen bara att en bromsbänk inte säger nånting om hur en motor känns, hur den svarar på gasen, hur den varvar upp, hur mycket motorbroms den ger, hur mycket utväxlingen påverkar upplevelsen osv. Man måste provköra och bilda sig en uppfattning.

När man t ex hoppar direkt mellan en GS 1250 och en KTM 1290 Adv så känns KTM:en som en Ferrari och GS:en en trött gubbhoj. Däremot erkänner jag att OM jag skulle åka på långresa så skulle jag välja GS:en...men inte för att ha roligt... :D

Ja absolut, även 790/890 har det där otroligt fina gassvaret som bara säger mer, mer, mer.
Dessutom både mjukt och vasst på samma gång. Har aldrig provat något som känns bättre. 10/10 vad gäller känslan!

Men det bromsningar visar är verkligheten och effekt är effekt, vridmoment är vridmoment.

Frågan som uppstår är snarare hur vissa märken uppger sin effekt (gäller även vikt vid vägning). Vissa ligger längre bort från verkligheten än andra.


Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top