haynes eller?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Har för länge sedan insett min inkompetens när det gäller att meka på min hoj, tänkte försöka ändra på det och undrar då om det är Haynes verkstadsmanual som gäller eller finns det likvärdigt/bättre material?

/Capi

Har bara köpt en Haynesbok, och kommer inte köpa en till. Står inte ens grundinställningar på förgasaren i den :huvet Har en "Clymer"s bok till Hondan, den är jävligt bra.

cRoC skrev:
Har bara köpt en Haynesbok, och kommer inte köpa en till. Står inte ens grundinställningar på förgasaren i den :huvet Har en "Clymer"s bok till Hondan, den är jävligt bra.
Grundinställningar? Varför tror du det finns inställningsmöjligheter?

Min haynes följde med hojen och jag är hel nöjd med blaskan. Är den något man undrar över så står det där. Allt från delar, sprängskisser till åtdragningsmoment och elscheman.

capi skrev:
Har för länge sedan insett min inkompetens när det gäller att meka på min hoj, tänkte försöka ändra på det och undrar då om det är Haynes verkstadsmanual som gäller eller finns det likvärdigt/bättre material?

/Capi

Jag tycker att Haynes är mindre bra, men så är jag usel på att meka... :rolleyes:

KawaChris skrev:
Jag tycker att Haynes är mindre bra, men så är jag usel på att meka... :rolleyes:

Som Strinderg sa : "Skyll inte på skruven om inte muttern passar"
:-)

Min erfarenhet av Haynes är att det kan vara en smula rörigt och oftast riktar sig till mekaniker som redan vet en del om att meka.
Men det finns ofta tips om specialverktyg och hur man kan tillverka egna o.s.v. vilket är bra.

Out_Spinner skrev:
Grundinställningar? Varför tror du det finns inställningsmöjligheter?

Min haynes följde med hojen och jag är hel nöjd med blaskan. Är den något man undrar över så står det där. Allt från delar, sprängskisser till åtdragningsmoment och elscheman.

Om du köper en hoj som går skit, och motorn är orginal. Då vill man kanske se vad det ska vara för munstycken i, och hur luftskruven och nålen ska stå?
Står inte heller hur många bar kompet är. Finns fler exempel, tycker du ska köpa nåt annat än Haynes.

cRoC skrev:
Om du köper en hoj som går skit, och motorn är orginal. Då vill man kanske se vad det ska vara för munstycken i, och hur luftskruven och nålen ska stå?
Står inte heller hur många bar kompet är. Finns fler exempel, tycker du ska köpa nåt annat än Haynes.

Som vadå? Att bara höra att Haynes suger hjälper ju inte sååååå mycket :)

capi skrev:
Som vadå? Att bara höra att Haynes suger hjälper ju inte sååååå mycket :)

Han nämnde "Clymer" innan
Har förresten en haynes bok till suzin o den är helt ok! Visst den är inte perfekt men jag fattar vad de menar och en hel del beror nog på att jag inte är infödd britt.

Vastrix skrev:
Har förresten en haynes bok till suzin o den är helt ok! Visst den är inte perfekt men jag fattar vad de menar och en hel del beror nog på att jag inte är infödd britt.

Mmm, sorry, trött som fn..... :kocko

cRoC skrev:
Storlek på munstycket jo. Men nål och luftskruv finns det antagligen inget standard på från fabrik eftersom motorerna kan bete sig olika även om dom är byggda på likadana delar.

Vastrix skrev:

Fn, verkar inte finnas nån Clymer till zx-6r från 98 o framåt...

Jag har både Haynes och Clymer till min hoj. Clymer är väldigt mycket åskådligare, och är man grön på att meka rekommenderar jag absolut den i första hand. Mer bilder också btw..

Orginalböckerna bättre och dyrare. Men dom utgår från att man har alla specialverktyg hemma....
/u

ulf_lundin skrev:
Orginalböckerna bättre och dyrare. Men dom utgår från att man har alla specialverktyg hemma....
/u

Om dom är bättre eller inte beror väl på vilken sorts hjälp mekaren vill ha. Och vilken rutin han/hon har, dom är inte direkt övertydliga i många fall.

Tänker man sig att börja göra allt på sin hoj har man snabbt sparat in kostnaderna, men om man bara tänkt sig byta filter eller sånt så räcker säkert både Clymer och Haynes

Till mina hojar har jag skaffat alla tre (om det funnits). Massor med överlapp - javisst - men men när man står där med oförklarligheter en lördagkväll så är man beredd att betala rätt mycket för en bild i en annan vinkel eller nåt. Jag tar kostnaderna direkt så slipper jag det i alla fall.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...