Hayden leder VM - har kört ett varv i ledning.

Nyteknik skrev:
2131394 Inte alls. Laguna Seca och ett spanskt race på 3 x 15 race + 3 i år.

inget spanskt race väl,
sladdade i Barcelona och DNF i Valencia

Beklämmande att se hur stort startfältet var 2000 mot i år.

xyx skrev:
2131498 Beklämmande att se hur stort startfältet var 2000 mot i år.
Startfältet var bara en 2-3 hojar fler per race då. Däremot så var det en hel del omsättning bland förarna vilket syns i listorna.

Nyteknik skrev:
2131394 Inte alls. Laguna Seca och ett spanskt race på 3 x 15 race + 3 i år.
Han körde ifrån Rossi på sista racet i fjol, vilket iofs sig kan räknas som en seger om man har elva tår och kommer från Kentucky. Men Melandri vann.

Nyteknik skrev:
2131264 Det är obegripligt hur man kan tro/tycka att Hayden har a) framtiden för sig och/eller b) ser ut som en kommande titelinnehavare.

Detta är hans FJÄRDE säsong hos Honda HRC/Repsol och han har lyckats vinna 2 av 48 deltävlingar. Honda låter ingen köra i HRC-färger utan att vara deras främsta/näst främsta kandidat till titeln. Inte ens Valmers tror nog att Honda låter Hayden få chansen en FEMTE säsong när de ser vad Pedrosa, Elias och Stoner presterar med en bråkdel av samma erfarenhet som Hayden har skaffat sig. Att ta 2 segrar av 48 möjliga är historiskt dåligt för en förare som har privilegiet att köra i HRC´s egna färger i fältets resursstarkaste team. Sluta jämför Hayden med en Rookie 1000-förare; man ska prestera/vinna om man kör för Honda HRC/Repsol. Pungt!
Och kontentan är att Hayden leder VM. Klart att HRC är vansinniga och vill sparka karln omgående.

Det kan inte vara lätt att vara taliban.

valmers skrev:
2131750 Och kontentan är att Hayden leder VM. Klart att HRC är vansinniga och vill sparka karln omgående.

Det kan inte vara lätt att vara taliban.
Och din kommentar till nedanstående?

”Att ta 1 seger av 48 möjliga är historiskt dåligt för en förare som har privilegiet att köra i HRC´s egna färger.”

Nyteknik skrev:
2131923 Och din kommentar till nedanstående?

”Att ta 1 seger av 48 möjliga är historiskt dåligt för en förare som har privilegiet att köra i HRC´s egna färger.”
Jaha? Hayden leder VM, tror du HRC saknar Skägget eller?

Jag hävdar inte att Hayden vinner VM, inte heller självklart att han kommer att vinna race.
Att dissa hans insats så här långt är löjligt, han leder ju. Jag kan inte se hans VM-ledning som oförtjänt. Han har kört så bra som de 52-poängen talar om.
För varje race som går och han är i VM-ledning borde hans chanser till bra resultat öka - inte minska. Jag kan inte se att hans framgångar hitills tar honom närmare nederlag.
Hayden vinner nog mer än gärna, och han inser säkert också att hans plats i Repsol-teamet inte är given. En tredjeplats i VM ifjor och VM-ledning i år talar mer för honom än emot anser jag.

Vad gäller siffran 1 av 48 så finns det några förklaringar till det. Att Hayden skulle klå Rossi första säsongen tror ni väl inte själva på? HRC-team:et var nog inte världens bästa när Burgess stack och Haydens nya team-kamrat kunde inte heller fylla Rossis skor. Tycker ändå att det ser ut som att både Repsolteamet och Hayden har arbetat sig ikapp.

Last edited:
valmers skrev:
2132063 Jaha? Hayden leder VM, tror du HRC saknar Skägget eller?
Jag tror de är väldigt lättade över att se Pedrosa, Stoner och Elias ta för sig på samma orädda och aggressiva sätt som HRC´s tidigare förare har gjort; Spencer, Gardner, Lawson, Doohan, Criville, Okada, Rossi. Hayden är den mest timida/bleka förare som HRC har valt att behålla i sitt egna team mer än en säsong. Han passar ihop med Itoh, Ukawa och Biaggi som inte heller lyckades övertyga; men eftersom han är populär i USA är det möjligt att man behåller honom trots 1 vinst på 48 race.

Last edited:
Nyteknik skrev:
2131264 Det är obegripligt hur man kan tro/tycka att Hayden har .......... Pungt!

Ibland känns du hetare än fELLoFFF under en dålig dag. Din sågning av Hayden är något helt i hästväg märklig och att bara påstå att man inte borde vara först i tabellen utan segrar låter som en sån där bortförklaring som förare med vekt psyke normalt hittar på för att ursäkta sina egna tillkortakommande, att som publik komma med det??

Hayden har ju under flera år visat sig vara riktigt snabb men har haft svårt att leverera under race.Kan ju vara så att en kille med rätt marknad och sponsorer bakom sig får möjlighet att skaffa rutin, ungefär som kraschkungen Solberg inom rally.

Gustav, brukar inte du försvara Biaggi när valmers får sina värsta bryt och nu sågar du Hayden med samma typ av argumentering.

Jag tror inte att Hayden har peakat än och tar han titeln utan en vinst så visar det inget annat än att han är årets bästa förare.

Nyteknik skrev:
2132127 Jag tror de är väldigt lättade över att se Pedrosa, Stoner och Elias ta för sig på samma orädda och aggressiva sätt som HRC´s tidigare förare har gjort; Spencer, Gardner, Lawson, Doohan, Criville, Okada, Rossi. Hayden är det mest timida/bleka förare som HRC har valt att behålla i sitt egna team mer än en säsong.
Okada vann väl inte så många race? Skulle han lysa så mycket starkare?
Criville körde först länge i Doohans skugga, Repsol-teamet var starkt nog att kunna ta titeln -99 men vad hände 2000? 9:a? Så dåligt har Hayden aldrig placerat sig.
Klart att han inte kan mäta sig med Rossi, Doohan eller Lawson.

Chrille skrev:
2132131Ibland känns du hetare än fELLoFFF under en dålig dag. Din sågning av Hayden är något helt i hästväg märklig...
Jag skrev i ett annat inlägg att han är välförtjänt av sin nuvarande placering som nummer ett. Men jag tycker att han hyllas som ett framtidslöfte på ett sätt som haltar betänkligt med facit 1/48. That´s all.

Edit: Och som jag skrev i första inlägget: Hadyen har under årets inledning kört 1 varv i ledning. Hur hett känns det?

Last edited:
FireSalle skrev:
För varje race som går och han är i VM-ledning borde hans chanser till bra resultat öka - inte minska. Jag kan inte se att hans framgångar hitills tar honom närmare nederlag.

Den logiken stämmer bara om man använde de långa linjalernas metod.
Det funkar inte eftersom trenden med olika segrare i varje lopp inte kan
förtsätta så länge till. Sete och Dani kniper säkert någon seger men sen
så är det slut på potentiella segrare. De som tar 25-poängare sen kommer
snabbt att vara heta världsmästarkandidater,

Och logiken kräver också att man räknar bort Rossi.

Niklas C skrev:
2129794 Jag kommer ihåg när Andrew Pitt blev världsmästare utan o vinna en enda tävling. Eller Peter Sköld som som vann EM 1983 utan att vinna ett enda lopp. Phase One har lyckats bli värlsmästare utan segrar också.
Många har lyckats... Men som sagt, det är ju ett bra tecken på jämnhet.

Emilio Alzamora i 125 vann inga race heller det året han vann VM.

gthyni skrev:
2132145 Den logiken stämmer bara om man använde de långa linjalernas metod.
Det funkar inte eftersom trenden med olika segrare i varje lopp inte kan
förtsätta så länge till. Sete och Dani kniper säkert någon seger men sen
så är det slut på potentiella segrare. De som tar 25-poängare sen kommer
snabbt att vara heta världsmästarkandidater,

Och logiken kräver också att man räknar bort Rossi.
Sete och Dani måste så klart börja leverera, men ser inte att man kan räkna bort en VM-ledare p.g.a det?

Din kommentar till Rossi är väl ironi, men Rossis styrka kan man man inte bara se till hans senaste tre race (vann ett) utan historiken bör göras längre. Rossi är väl den mest sannolika race-segraren framöver? Så här långt har dock Hayden/Honda varit bättre än Rossi/Yamaha.

Last edited:
FireSalle skrev:
Sete och Dani måste så klart börja leverera, men ser inte att man kan räkna bort en VM-ledare p.g.a det?

det var inte det jag skrev, eller iaf, menade.
Jag tror att Rossi och Melandri är de som kommer att börja
samla segrar, möjligtvis också att Pedrosa kommer.
Med en bunt 25-poängare så räcker det inte att var mr Reliable
längre. Tror Hayden får svårt att bli topp-3 i VM i år, det är faktiskt
enklare att bli två när någon dominerar totalt som Rossi gjort de senaste
åren.

Bridgestone-sulorna är för opålitliga för att Capirex/Sete
ska kunna utmana på allvar.

Din kommentar till Rossi är väl ironi, men Rossis styrka kan man man inte bara se till hans senaste tre race (vann ett) utan historiken bör göras längre. Rossi är väl den mest sannolika race-segraren framöver? Så här långt har dock Hayden/Honda varit bättre än Rossi/Yamaha.

Jag syftade på din logik och menade att om man bortser från Valentinos
kapacitet så gör man ett misstag. Det enda som kan hindra att Rossi är
före Hayden efter Valencia är att han skadar sig allvarligt.
Någon som törs sätta emot?

Mitt tips på slutlig VM-ställning 2006:

1. Valentino Rossi
2. Marco Melandri
3. Dani Pedrosa
4. Nicky Hayden
5. Loris Capirossi

1. Rossi
2. Hayden
3. Capirex

I måndags i Istanbul var Hayden näst snabbast, Yammorna inte ens nära. Stoner är snabb, men ändå lite av en högoddsare. Hayden har visat att han är snabb och jämn. Därifrån till att få till det lilla extra är steget mindre än om man bara har den ena av de komponenterna. Många Honda-förare är vassa och att materialet verkar vara jämnt visar väl Istanbul-tävlingen. De kommer säkert att plocka poäng ifrån varandra - det talar för Mr. Reliable.

gthyni skrev:
2132420 det är faktiskt enklare att bli tvåa när någon dominerar totalt som Rossi gjort de senaste åren.
Pratar du om Melandri eller Hayden nu?

Last edited:
tester säger inte så mycket,
inte snabbast varv heller.

Elias satte väl snabbaste varvet under racet,
Yamaha har problem som de vill fixa istället för att jaga snabba varv.

FireSalle skrev:
Pratar du om Melandri eller Hayden nu?

Båda eller alla,
om någon vinner allt så räcker pallplatser långt

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back