Hayden leder VM - har kört ett varv i ledning.

Teddy skrev:
2230261 Jag vet, visst är det underbart med denna ovisshet, det är den som gör det så spännande.
Kan inte hålla med om det.
Hur trist är det inte att se på race där bra förare inte är med för att de har "problem med hojen"?
Man vill ju se de bästa göra upp!

sandstream skrev:
2230277 Kan inte hålla med om det.
Hur trist är det inte att se på race där bra förare inte är med för att de har "problem med hojen"?
Man vill ju se de bästa göra upp!
Fast nu var det ju inte det han menade utan ovissheten om vem som ska vinna titeln.

Gustav O skrev:
2230282 Fast nu var det ju inte det han menade utan ovissheten om vem som ska vinna titeln.
Nu tolkar du så där konstigt igen :D

Vad jag menar, efter att ha läst inläggen innan om 250R, är att många verkar ha diverse hojrelaterade problem som gör att det inte bli samma kamp i toppen som om alla hade hojar som fungerade som de skulle.
Det kanske är helt normalt för tvåtaktsracing men känns ändå lite trist.

BTW: Handlar inte den här tråden om Hayden? :lol

sandstream skrev:
2230290 Nu tolkar du så där konstigt igen :D

Vad jag menar, efter att ha läst inläggen innan om 250R, är att många verkar ha diverse hojrelaterade problem som gör att det inte bli samma kamp i toppen som om alla hade hojar som fungerade som de skulle.
Det kanske är helt normalt för tvåtaktsracing men känns ändå lite trist.

BTW: Handlar inte den här tråden om Hayden? :lol
Eftersom serien är så kort i Sverige så blir ju en DNF helt förödande, krascher också.

Visst handlade den om Hayden men det är så trist att diskutera förare som inte vinner så då gick vi över till det istället.

Gustav O skrev:
2230303 Eftersom serien är så kort i Sverige så blir ju en DNF helt förödande, krascher också.
När vi ändå har spårat ut lite: Varför körs det inga SM-tävlingar under juni och juli i år?
8-10 race per säsong borde väl vara lagom för att det ska bli lite mer rättvist.

Gustav O skrev:
Visst handlade den om Hayden men det är så trist att diskutera förare som inte vinner så då gick vi över till det istället.
:lol

sandstream skrev:
2230308 När vi ändå har spårat ut lite: Varför körs det inga SM-tävlingar under juni och juli i år?
8-10 race per säsong borde väl vara lagom för att det ska bli lite mer rättvist.
Visst vore det grymt och bra med fler tävlingar men det finns inte arrangörer och bantid för det ännu tyvärr.

Gustav O skrev:
2230329 Visst vore det grymt och bra med fler tävlingar men det finns inte arrangörer och bantid för det ännu tyvärr.

Ett upplägg med hopslag av sm/so o idag "stcc 600cc" med i sm/so..fredag-söndag, med träning o (kval supportklasser fredag) race både lördag o söndag,alla stora grupper = obligatorisk b-final lördag / typ stor grupp som rooke 600cc obligatorisk b final lördag = alla får racing/erfarenhet rutin osv..

Får stcc 600cc den uppmärksamhet idag o att det skulle vara en stor förlust att ta "hem" 600cc klassen till ett gemensamt sm/so?

Vad skulle vara den största nackdelen med ett sådant upplägg? O är det någon som ser en vinst med ett sådant upplägg?

Teddy skrev:
2230261 Jag vet, visst är det underbart med denna ovisshet, det är den som gör det så spännande. Dock så börjar vi närma oss halvtid och tendenserna är tydliga. Dobrich har inte fått ording på paketet och även om han får ordning på det till deltävling tre så är det nog för sent för en guldchans. Det skulle krävas ett gäng vurpor bland topp tre killarna, vilket i o f s inte är helt omöjligt men ganska osannolikt. Vad gäller övriga möjliga titelutmanare som glänser med sin frånvaro får man torrt konstatera att ett SM-guld inte har så hög status bland toppförarna då många blåser sin chans på en SM-titel genom att prioritera enstaka inhopp i EM framför en totalsatsning på att köra hela SM-serien. Hur många av toppförarna har som uttalad ambition att ta en SM-titel?
Nja, jag tycker ungefär som Sandstream. Det är trist när de bästa av skilda anledningar inte kör och mästerskapet istället blir en uppgörelse mellan de som råkar finnas kvar. Det är i och för sig lätt att förstå varför vår SM-serie inte rankas så högt bland de med höga ambitioner (ett tecken på konkurrensen är ju att jag själv blev nia på Falkenberg förra året). Så jag vet inte om det är så himla spännande; ett mästerskap om 4-5 deltävlingar där det efter två race finns tre guldkandidater.
Gustav O skrev:
2230303 Eftersom serien är så kort i Sverige så blir ju en DNF helt förödande, krascher också.
DNF är ju samma sak som krasch. Eller haveri.

#space skrev:
2230400 Ett upplägg med hopslag av sm/so o idag "stcc 600cc" med i sm/so..fredag-söndag, med träning o (kval supportklasser fredag) race både lördag o söndag,alla stora grupper = obligatorisk b-final lördag / typ stor grupp som rooke 600cc obligatorisk b final lördag = alla får racing/erfarenhet rutin osv..

Får stcc 600cc den uppmärksamhet idag o att det skulle vara en stor förlust att ta "hem" 600cc klassen till ett gemensamt sm/so?

Vad skulle vara den största nackdelen med ett sådant upplägg? O är det någon som ser en vinst med ett sådant upplägg?
Eftersom problemet idag är att det rä för många som vill köra på för lite bantid är inte en sammanslagning vad som behövs. STK600 kanvara kvar i STCC tycker jag. Det breddar bara Roadracingen.
Fler SM deltvälingar där det är enbart A-förare samt fler B-race är idealet, tycker jag. Problemet är att det är för få eldsjälar som arrangerar de tävlingar som finns och de klarar inte av en ökad belastning utan att få hjälp.

Nyteknik skrev:
2230404 DNF är ju samma sak som krasch. Eller haveri.
Ja, menade bara att det inte är enbart pga motorhaverier som folk tappar i tabellen och att det händer i alla klasser.

Dobrich brukar börja sina säsonger lite försiktig men kommer igång och är riktigt snabb i slutet på säsongerna. Inget ovanligt med det! :)

I år har han iof haft växellådsdrev som gått sönder 2gg pga en växelförare som inte var som den skulle. Men det har hänt på träningar. Inga problem som hindrat honnom från bättre resultat på tävlingarna. Han har bara inte riktigt kommit igång ordentligt i år än. Men det kommer till nästa race! Att vinna SM kanske blir svårt men det trodde folk även till förra året med i början på säsongen.

Om Mårtensson tex får en chans till att få köra några race i VM och "offrar" något SM så förstår iaf jag det..

Gustav O skrev:
2230411 Eftersom problemet idag är att det rä för många som vill köra på för lite bantid är inte en sammanslagning vad som behövs. STK600 kanvara kvar i STCC tycker jag. Det breddar bara Roadracingen.
Fler SM deltvälingar där det är enbart A-förare samt fler B-race är idealet, tycker jag. Problemet är att det är för få eldsjälar som arrangerar de tävlingar som finns och de klarar inte av en ökad belastning utan att få hjälp.

Okey! Att slå i hop sm/so ger "om jag räknat rätt" direkt 9 mot nu 5 sm race ett öppet sm/so med nordiska förare som får fler/mer race o kamp om bucklan osv..som smal sport i norden så har man kanske inte råd o dela upp sm o so.. Samt viktigt o börja ge eldsjälar o depåarbetare morötter typ gratis bandag eller fri logi o mat på borta race osv..mkt OT nu ursäkta :)

Last edited:
#space skrev:
2230494 Okey! Att slå i hop sm/so ger "om jag räknat rätt" direkt 9 mot nu 5 sm race ett öppet sm/so med nordiska förare som får fler/mer race o kamp om bucklan osv..som smal sport i norden så har man kanske inte råd o dela upp sm o so o ge eldsjälar o depåarbetare morötter typ gratis bandag eller fri logi o mat på borta race osv..mkt OT nu ursäkta :)
SM och SO kommer inte slås ihop till en serie, de samkör vissa race men inte mer än så. Fanns ju anledningar till att Luff och CO. startade SO från början. Dessutom bör ett SM avgöras på svenska banor..

Vet inte om ni hört det men Watz tvingades till ytterligare två operationer och troligen är hans säsong över.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back