Hayden leder VM - har kört ett varv i ledning.

Gustav O skrev:
2130652 Det är ju bara Edwards som alltid tar poäng men han är ju ganska ofarlig i totalen ändå. De flesta drabbas av åtminstone en eller två händelser per år men visst har Sete haft mer otur än de flesta. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i.
Precis som att det bara är att spekulera i att Haydens Honda kommer att haverera, att han kommer bli påkörd, kommer att krascha etc. Man kan också spekulera i att han kommer att vinna en tävling, eller ett mästerskap. Bara för att Rossi redan drabbats av otur, betyder inte det att han garanterat kommer gå fri från det framöver. Otur är väl en okorrelerad händelse?

Fakta är iaf. att han leder VM-serien, och efter idel pallplaceringar och inget skänkt till honom anser jag att det är välförtjänt oavsett vilka som gillar honom eller inte.

Last edited:
FireSalle skrev:
2130673 Precis som att det bara är att spekulera i att Haydens Honda kommer att haverera, att han kommer bli påkörd, kommer att krascha etc. Man kan också spekulera i att han kommer att vinna en tävling, eller ett mästerskap.
Fakta är iaf. att han leder VM-serien, och efter idel pallplaceringar och inget skänkt till honom anser jag att det är välförtjänt oavsett vilka som gillar honom eller inte.
Nu ska jag vara riktigt på tvärsen. Utan några spekulationer öht så skulle ju Racingforumet vara skittråkigt. Bara skriva fakta, inga spekulationer eller undrande. Rätt trist tycker jag.
Dessutom fick ju Hayden tredjeplatsen som gåva av teamkompisen och var sjukt nära att förlora den till Rossi....

Gustav O skrev:
2130680 Nu ska jag vara riktigt på tvärsen. Utan några spekulationer öht så skulle ju Racingforumet vara skittråkigt. Bara skriva fakta, inga spekulationer eller undrande. Rätt trist tycker jag.
Dessutom fick ju Hayden tredjeplatsen som gåva av teamkompisen.
Ok, point taken - och du har rätt. Jag är inget Hayden-fan, men jag gillar att se bra racing på MotoGP. Här går ofta diskussionerna om personerna istället, att de inte är snygga, coola, unga nog för att vara en bra racingförare. Det är väl det jag skriver av mig om antar jag.

Jag ser inte det som att Pedrosa skänkte honom något. Rossi var nära, men inte nära nog.

FireSalle skrev:
2130685 Ok, point taken - och du har rätt. Jag är inget Hayden-fan, men jag gillar att se bra racing på MotoGP. Här går ofta diskussionerna om personerna istället, att de inte är snygga, coola, unga nog för att vara en bra racingförare. Det är väl det jag skriver av mig om antar jag.
Håller med. Det var bra racing i alla klasserna i söndags med 250 racet som höjdpunkt i min bok. Jag diskuterar Hayden utifrån hans förutsättningar och resultat.

FireSalle skrev:
2130685Jag ser inte det som att Pedrosa skänkte honom något.
Det är ju diskutabelt. Pedrosa klantade sig men var snabbare än Hayden och jag tror inte, mer spekulation, Hayden skulle tagit tillbaka platsen av egen kraft när Pedrosa gick omkull.

Gustav O skrev:
2130690 Hayden utifrån hans förutsättningar och resultat.
* Han sitter på en Fabriks-Honda i Repsol-teamet och har gjort det i fyra år.
* Han leder VM efter en andra plats och två tredjeplatser efter tre körda race.
* Han har vunnit AMA innan han stack till MotoGP.
* Han kör på Michelin och om ett race är det dags för europa-banorna, en tidigare lyckad kombination. Avbrott för avstickare till Kalifornien, en bana han verkar gilla och klarat leverera på.

Så där spontant så ser hans förutsättningar och resultat lovande ut tycker jag. Det finns förare som vunnit både tävlingar och VM med sämre förutsättningar/resultat.

1:a 69 16-20-16 52 :tummenupp

Last edited:
FireSalle skrev:
2130721 Så där spontant så ser hans förutsättningar och resultat lovande ut tycker jag. Det finns förare som vunnit både tävlingar och VM med sämre förutsättningar/resultat.
Det är just det som är grejen. Jag tror inte han komemr vinna trots förutsättningarna. I min bok är han inte en vinnare helt enkelt och jag tycker, trots hans inledning av säsongen, att hans resultat har visat det.

Ett troligt scenario är ju tex att Rossi vinner de två kommande racen och Hayden blir trea. Då är han plötsligt inte i ledning längre trots att han kör jämnt, stabilt och snabbt.

Last edited:
Gustav O skrev:
2130740 Det är just det som är grejen. Jag tror inte han komemr vinna trots förutsättningarna. I min bok är han inte en vinnare helt enkelt och jag tycker, trots hans inledning av säsongen, att hans resultat har visat det.
Enklare att räkna bort Hopper och Ellison.
Tre race, tre olika vinnare. Fler har visat att de har farten. Om någon inte kliver fram och dominerar så kan Haydens konsitens i toppen räcka långt. Har dålig koll på statistiken, men har Hayden någonsin inlett en säsong så här starkt? Han var väl trea ifjor med en vinst och flera pallplatser? Har för mig att han stod i pole ett par ggr också. Så bra var han inte de första åren har jag för mig, så jag ser resultaten som att hans formkurva är stigande.

Jag tippar nog själv Rossi, men det återstår ju för honom att kliva fram och bevisa det också. Så här långt är det ju Hayden som visat hur man ska göra för att ligga i topp totalt.

Gustav O skrev:
2130740 Ett troligt scenario är ju tex att Rossi vinner de två kommande racen och Hayden blir trea. Då är han plötsligt inte i ledning längre trots att han kör jämnt, stabilt och snabbt.
Det där ser jag inte som givet eller ens troligt.
Rossi har ju själv erkännt att de har problem med Yamahan.
Hondorna och Duccarna ser starka ut, och de har förare som visat sig i toppen.
I Kina går Bridgestone-däcken bra.

Jag tror inte Rossi vinner nästa race, men visst han är kanske före Hayden. Le Mans kanske Rossi vinner. Frågan är om det räcker?

FireSalle skrev:
Det finns förare som vunnit både tävlingar och VM med sämre förutsättningar/resultat.

utifrån att jag skrev lite statistik ovan, vilka?

åren mellan Doohan- och Rossi-erorna
vann Criville (8 segrar) och Roberts (4 segrar).
Hayden kan nog ta Laguna Seca och en till,
om han tar 3 segrar överträffar han iaf mina förväntningar.
Det lär inte räcka.

Hittills har vi 3 segrare på 3 lopp. Så fort någon börja samla
några segrar i sitt prisskåp så blir det lite spridning i tabellen.

Last edited:
gthyni skrev:
2130805 utifrån att jag skrev lite statistik ovan, vilka?

åren mellan Doohan- och Rossi-erorna
vann Criville (8 segrar) och Roberts (4 segrar).
Hayden kan nog ta Laguna Seca och en till,
om han tar 3 segrar överträffar han iaf mina förväntningar.
Det lär inte räcka.

Hittills har vi 3 segrare på 3 lopp. Så fort någon börja samla
några segrar i sitt prisskåp så blir det lite spridning i tabellen.
Vet inte om de hade fler segrar efter bara tre körda race, fullt möjligt. Jag vet dock att det finns flera exempel på förare som vunnit race i början men som inte vunnit titeln.
Vem som vinner de återstående race:n återstår att se. Hayden vinner kanske något race innan Laguna och får blodad tand?
Vad man vet är att hans körning hittills räcker för en ledning i VM, inte så illa tycker jag. Visst, tre lopp är inte hela serien men det är bättre att starta nästa lopp som VM-ledare än som VM-sexa...

2000, jämnaste året i "modern tid"

lite fakta hur det kan gå:

126023.jpg

FireSalle skrev:
2130775 Enklare att räkna bort Hopper och Ellison.
Tre race, tre olika vinnare. Fler har visat att de har farten. Om någon inte kliver fram och dominerar så kan Haydens konsitens i toppen räcka långt. Har dålig koll på statistiken, men har Hayden någonsin inlett en säsong så här starkt? Han var väl trea ifjor med en vinst och flera pallplatser? Har för mig att han stod i pole ett par ggr också. Så bra var han inte de första åren har jag för mig, så jag ser resultaten som att hans formkurva är stigande.
Ellison och Hopper var ju inte med i diskussionen från början...
Det är Haydens bästa inledning någonsin men jag ser flera tecken på att han inte kommer hålla sin ledning om han inte börjar vinna snarast. Rossi har trost en motig start på säsongen enbart tolv pinnar upp och att Rossi kommer vinna vet vi. Pedrosa har redan visat att han är minst lika snabb och har en kraftigare stigning på sin formkurva liksom Stoner. Melandri har redan tagit en seger i år och ser stark ut. Allt detta talar för att Hayden knappast får det enklare att ta sina pallplatser eftersom Sete och Capirex både har potenial att vinna.
FireSalle skrev:
2130775
Det där ser jag inte som givet eller ens troligt.
Rossi har ju själv erkännt att de har problem med Yamahan.
Hondorna och Duccarna ser starka ut, och de har förare som visat sig i toppen.
I Kina går Bridgestone-däcken bra.

Jag tror inte Rossi vinner nästa race, men visst han är kanske före Hayden. Le Mans kanske Rossi vinner. Frågan är om det räcker?
Oavsett Bridgestonebana eller inte så är Rossi min förhandsfavorit både i Kina och framförallt på Le Mans. Rossi komemr troligen inte vara i ledning efter Le Mans, Melandri skulle jag tippa på är det, men vid sommaruppehållet är Rossi nr och då släpper han det inte.

2000 års säsong efter tre race.

126130.jpg

intressant att jämföra Pedrosa med Rossis första år i kungaklassen,
Kenny avgjorde inte mot ungtuppen förrän i Motegi trots att Rossi
bara tog 5 pinnar i de tre första racen

En sjätteplats, en seger och en andra plats gav 55 poäng efter tre lopp. Det räckte till titeln 2000.
3:a, 2:a, 3:a ger 52 poäng och räcker till serieledning 2006.

Jag säger inte att Hayden kommer att vinna, men alla här som sågar hans chanser trodde säkert inte i februari att han skulle duga till att leda serien efter tre race - sedan dess tycker iaf. jag att han har förbättrat sina chanser.

Last edited:
Fett att ni börjar hålla med mig om Pedrossis storhet. Det där med fotpinnen är som sagt medvetet. Själv blev jag oerhört förvånad när han vurpade. Han har ju knappt vurpat en gång tidigare under karriären. Tror inte det är ett tecken på att han är på väg att tappa greppet dock. Är det någon som är duktig på att anpassa sig, så är det han. Han TAR kontrollen. Peddo på säsongspallen. Jajamen!

Macho Woman skrev:
Han har ju knappt vurpat en gång tidigare under karriären.

Nja, han vurpade så inåt h-vete i Australien 2003 (125)
under träningen. Bröt båda fotlederna men vann VM ändå.
Tog emot guldet på kryckor i Valencia.

2668.jpg

FireSalle skrev:
2131041Jag säger inte att Hayden kommer att vinna, men alla här som sågar hans chanser trodde säkert inte i februari att han skulle duga till att leda serien efter tre race - sedan dess tycker iaf. jag att han har förbättrat sina chanser.
Det är obegripligt hur man kan tro/tycka att Hayden har a) framtiden för sig och/eller b) ser ut som en kommande titelinnehavare.

Detta är hans FJÄRDE säsong hos Honda HRC/Repsol och han har lyckats vinna 2 av 48 deltävlingar. Honda låter ingen köra i HRC-färger utan att vara deras främsta/näst främsta kandidat till titeln. Inte ens Valmers tror nog att Honda låter Hayden få chansen en FEMTE säsong när de ser vad Pedrosa, Elias och Stoner presterar med en bråkdel av samma erfarenhet som Hayden har skaffat sig. Att ta 2 segrar av 48 möjliga är historiskt dåligt för en förare som har privilegiet att köra i HRC´s egna färger i fältets resursstarkaste team. Sluta jämför Hayden med en Rookie 1000-förare; man ska prestera/vinna om man kör för Honda HRC/Repsol. Pungt!

Last edited:
Nyteknik skrev:
2131264 Det är obegripligt hur man kan tro/tycka att Hayden har a) framtiden för sig och/eller b) ser ut som en kommande titelinnehavare.
Detta är hans FJÄRDE säsong hos Honda HRC/Repsol och han har lyckats vinna 2 av 48 deltävlingar.

Skulle tro att Honda mest är intresserade av att sälja hojar i USA...

/J

Jag är inte så säkert på Hayden öde.
Pedrosa är framtiden och Repsol älskar det,
men HRC vill ha en amerikan, och det finns ingen bättre än Hayden AFAIK.
USA är en för viktig marknad för Honda för att de droppar cirkusen bästa
jänkare.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back