Hayden leder VM - har kört ett varv i ledning.

Rossi är regerande mästare och übergrym på att köra hoj, även när materialet inte är i topp. Men en seger och tolv varv i ledning på tre lopp ger ingen VM-ledning, det duger bara till en femteplats så här långt. Det är snart dags att börja leverera.

Att såga Hayden och förvänta sig att han ska börja prestera/leverera sämre än hittills är bara löjligt. Den här på forumet högt uppskattade team-kollegan har så här långt levererat en pallplats och är efter Rossi i tabellen. Förstår inte vad som pekar på att det plötsligt ska förändras? Bara personliga förhoppningar som talar? Vad gör det att man kör om hela fältet om man sen kastar sig innan målflagg?

Tre deltävlingar hittills. Inga uppenbara orättvisor så här långt även om det är trist med mekaniska fel och påkörningar i första böj. Leder man VM så gör man. Hayden har tagit sig dit av egen kraft utan ojusta metoder. Det är inte så att han torpederat någon framförvarande för att ta segern eller titeln som några italienare provat.

Last edited:
Den som hävdar att Hayden aldrig kör om måste ha drabbats av akut astigmatism i söndags när Hayden gick från femte till första plats under racet.

Vart är Chis Ash förresten? Han kanske har gått i kloster nu när en kille från Kalle Anka Cup kör ifrån alla gamla hjältar som kört Den Elaka NSR500 [tm] och andra hemska maskiner som per automatik gör dessa förare dubbelt så bra som fyrtaktsskolade förare.

FireSalle skrev:
2130206 Rossi är regerande mästare och übergrym på att köra hoj, även när materialet inte är i topp. Men en seger och tolv varv i ledning på tre lopp ger ingen VM-ledning, det duger bara till en femteplats så här långt. Det är snart dags att börja leverera.

Att såga Hayden och förvänta sig att han ska börja prestera/leverera sämre än hittills är bara löjligt. Den här på forumet högt uppskattade team-kollegan har så här långt levererat en pallplats och är efter Rossi i tabellen. Förstår inte vad som pekar på att det plötsligt ska förändras? Bara personliga förhoppningar som talar? Vad gör det att man kör om hela fältet om man sen kastar sig innan målflagg?

Tre deltävlingar hittills. Inga uppenbara orättvisor så här långt även om det är trist med mekaniska fel och påkörningar i första böj. Leder man VM så gör man. Hayden har tagit sig dit av egen kraft utan ojusta metoder. Det är inte så att han torpederat någon framförvarande för att ta segern eller titeln som några italienare provat.
Utan Elias påkörning hade knappast Rossi legat på femteplatsen i totalen eller hur? Trots detta har han ynka tolv pinnar upp till Hayden. Nästa gång är det en annan förare som råkar illa ut och i slutet av säsongen är det ganska jämnt i "oturslistan".

Angående Pedrosa så gör han sin tredje tävling i stora klassen och visar hur bra han är trots ett regnkval, hans svaghet, där han i racet kör om samtliga kombatanter och sätter tredje snabbaste varvet i racet. Klantigt att krascha men en del av läropengen. Anledningen till varför det kommer ändra sig gällande Pedrosa är enligt mig att han redan nu visar att han har farten och kunnandet att spöa alla sina konkurrenter samt att han i sin tidigare karriär visat hur bra han är på att lära sig och anpassa sig. Han komemr inte göra lika många krascher i fortsättningen tror jag. Hayden gör sin fjärde säsong och blev frånåkt av sin teamkompis i söndags.
Jag har inget personligt moit Hayden men anser att han inte har vad som krävs för att ta titeln. Om jag har rätt eller fel komemr ju framtiden att utvisa.

valmers skrev:
2130213 Den som hävdar att Hayden aldrig kör om måste ha drabbats av akut astigmatism i söndags när Hayden gick från femte till första plats under racet.
Visst körde han om under racet, blivit bättre på det under den här säsongen, men när segern delades ut var han icke delaktig.

valmers skrev:
Den som hävdar att Hayden aldrig kör om måste ha drabbats av akut astigmatism i söndags när Hayden gick från femte till första plats under racet.

hmm,
Hayden sa till crash.net att han inte litade på bromsarna
så rimligtvis borde han inte kunna bromsa om som han gjorde
vid några tillfällen.

Förklaring är nog att han körde om när de ryckt en lucka och
låg och tourade för att spara däcken. :lol

lite kalenderbiteri:

Den som vunnit VM i kungaklassen med minst segrar i post-Doohan-tiden
är Tjock-Kenny (den allmänt bespottade i diesel-kretsarna).
4 segrar tog han 2000 och det var flesta av alla det året,
9 podium och poäng i 15 av 16 lopp.

I övrigt var det bra spridning på segrarna det året:
McCoy 3; Rossi, Biaggi, Barros 2; Abe, Capirossi, Criville 1

Statistiskt måste man nog ha några segrar för att ro hem VM ändå. :tummenupp

Last edited:
FireSalle skrev:
2129655 ...men låg väl över gränsen i söndags ett par gånger. Hur många gånger körde han med vänsterfoten av pinnen i ingången likt en motard-åkare? Att han riskerade att tappa det var ju uppenbart.
Han gör så medvetet för att byta position på foten, det är inget tecken på att han är över gränsen.

En petitess:
Anledningen till att Hayden har mest träningstid har nog mest att göra med att han är försteförare hos Repsol Honda och är den som har äran/oket att få testa alla nya HRC pryttlar först.

Nyteknik skrev:
Hayden ligger i topp i poäng och antal körda tränings-kilometer.
De Puniet har kört ett par kilometer mer än Hayden, vad det nu har för betydelse.

Känns som att någon försöker göra en höna av en fjäder...

Nog om hayden! Jag hoppas på Melandri och Pedrosa. Den som inte tycker att hans körning från 14'e till topp var beundransvärd vet jag fan... Han behöver bara lugna ner sig så kommer han börja plocka seger efter seger, hoppas jag :tomten

Last edited:
FireSalle skrev:
2130118 På en annan plats här på forumet kan man hitta jättehyllningar till en som vann i helgen TROTS att han inte ledde ett enda varv utan bara de sista 40 metrarna. Ok, han är inte Hayden men han leder serien välförtjänt ändå ;)
Jag vann ju racet! Man delar inte ut poäng för flest ledda varv, bara för vunna race :)

Gustav O skrev:
2130154 Problemet med det är att Rossi kommer vinna fler race än npgon annan och det ger honom segern till slut, förstår ditt resonemang men Rossi är snabbare och lika jämn som Hayden, Jerez var ju tex en sådan incident som Hayden kan råka ut för.
Det tror jag med, men utgången av årets säsong känns ändå mer oviss än på länge.

Nr:18 skrev:
2130377 Jag vann ju racet! Man delar inte ut poäng för flest ledda varv, bara för vunna race :)
Exakt min poäng, iaf. om man tar med att man även får poäng för andra och tredje-platser också. Grattis förrsten!

Gustav O skrev:
2130238 Utan Elias påkörning hade knappast Rossi legat på femteplatsen i totalen eller hur? Trots detta har han ynka tolv pinnar upp till Hayden. Nästa gång är det en annan förare som råkar illa ut och i slutet av säsongen är det ganska jämnt i "oturslistan".
Nja, livet är inte rättvist - alla kommer nog inte bli påkörda. Vissa verkar ha mer otur än andra, fråga t.ex Sete ;) Vad gäller "Elias vs. Rossi"-incidenten så hävdar somliga dessutom att om bara Rossi kvalade lite bättre, gjorde bättre starter så kunde han kosta på sig lite mer marginaler i startböjen och undvika oturen att drabbas av hungriga "newbies" som Elias.
Ligger man efter i totalen och materialet inte riktigt är med en stressas kanske även en mästare till fler risker/chanser och drabbas kanske därför av ännu mer "otur"?
Gustav O skrev:
2130238 Angående Pedrosa så gör han sin tredje tävling i stora klassen ...Jag har inget personligt mot Hayden men anser att han inte har vad som krävs för att ta titeln. Om jag har rätt eller fel komemr ju framtiden att utvisa.
Vad är detta för åldersdiskriminering? Pedrosa har potential, men bara för att Hayden tagit tid på sig innebär det att han aldrig kommer bli en vinnare? Capirex är åldermannen utan MotoGP titel, men han ser farlig ut ändå - eller hur? Håller helt med att framtiden får utvisa, jag håller helt med att det är tidigt på säsongen - för tidigt för att dissa en med pallplatser i årets samtliga lopp också.

Last edited:
FireSalle skrev:
2130532
Nja, livet är inte rättvist - alla kommer nog inte bli påkörda. Vissa verkar ha mer otur än andra, fråga t.ex Sete ;) Vad gäller "Elias vs. Rossi"-incidenten så hävdar somliga dessutom att om bara Rossi kvalade lite bättre, gjorde bättre starter så kunde han kosta på sig lite mer marginaler i startböjen och undvika oturen att drabbas av hungriga "newbies" som Elias.
Att spekulera i Rossis del i den kraschen är lite underligt då Elias var helt vållande enligt mig, oavsett deras kvalprestationer och starter.

FireSalle skrev:
2130532Vad är detta för åldersdiskriminering? Pedrosa har potential, men bara för att Hayden tagit tid på sig innebär det att han aldrig kommer bli en vinnare? Capirex är åldermannen utan MotoGP titel, men han ser farlig ut ändå - eller hur? Håller helt med att framtiden får utvisa, jag håller helt med att det är tidigt på säsongen - för tidigt för att dissa en med pallplatser i årets samtliga lopp också.
Jag har inte dissat Haydens pallplatser utan enbart sagt att jag inte ser honom som en trolig vinnare av ett VM i MotoGP, liksom jag inte ser Capirex som en trolig vinnare. De två är ju ganska raka motsatser i det här fallet. Hayden jämn men inte tillräckligt snabb medan Capirex är snabbast ibland men för ojämn. De kanske skulel ta ett snack eller två? Haydens fyra år i vad som många anser vara den bästa sitsen i VM och en seger är en av anledningarna till att jag inte tror han vinner VM. Rossi blir för svår i år och till nästa säsong kommer Pedrosa vara nummer ett i HRCs system.

Gustav O skrev:
2130573 Att spekulera i Rossis del i den kraschen är lite underligt då Elias var helt vållande enligt mig, oavsett deras kvalprestationer och starter.
Ok, ger mig - men man behöver heller inte spekulera i att andra kommer att ha lika mycket otur.

Hayden har kört bra och leder, det är starkt - tiden utvisar hur långt det räcker.

Capirex är motsatsen, gasar på som att bara vinst räknas. En värdig vinnare då alltså.

FireSalle skrev:
2130580 Ok, ger mig - men man behöver heller inte spekulera i att andra kommer att ha lika mycket otur.

Hayden har kört bra och leder, det är starkt - tiden utvisar hur långt det räcker.
Var ingen direkt spekulation utan mer ett konstaterande att det är sällan någon slipper ifrån problem i VM, vilka de nu månde vara.
Det räcker långt men inte tillräckligt långt. ;)

Gustav O skrev:
2130584 Var ingen direkt spekulation utan mer ett konstaterande att det är sällan någon slipper ifrån problem i VM, vilka de nu månde vara.
Nej, men somliga förare/stall/däckleverantörer verkar ha mer otur än andra. Tyckte bara det var naivt att tro att sådant jämnar ut sig. Bara en sådan sak som att vissa skadar sig vid sina krascher och måste vara borta ett par race, när andra verkar kunna kasta sig väl ofta och ändå bara hämta ut nästa cykel att kasta.

Last edited:
FireSalle skrev:
2130605 Nej, men somliga förare/stall/däckleverantörer verkar ha mer otur än andra. Tyckte bara det var naivt att tro att sådant jämnar ut sig. Bara en sådan sak som att vissa skadar sig vid sina krascher och måste vara borta ett par race, när andra verkar kunna kasta sig väl ofta och ändå bara hämta ut nästa cykel att kasta.
Jag tror att det är ganska jämnt under ett år hur många utomstående faktorer som påverkar ens resultat. Förvisso är det svårare om du kör en Suzuki än en Honda men Honda har ju också haft sina beskärda delar av problem ( Sete x 2 förra året tex.) så jag ser inte din poäng riktigt.

Gustav O skrev:
2130619 Jag tror att det är ganska jämnt under ett år hur många utomstående faktorer som påverkar ens resultat. Förvisso är det svårare om du kör en Suzuki än en Honda men Honda har ju också haft sina beskärda delar av problem ( Sete x 2 förra året tex.) så jag ser inte din poäng riktigt.
Min poäng? Tja, kan väl i så fall vara att Sete verkar ha mer otur än sina märkeskollegor. Tänk om man kunde fråga honom hur rättvist han tycker en säsong verkar? Tycker inte att Melandri hade lika mycket 'otur' som Sete ifjor och Capirex i år t.ex. Iaf. inte sett till resultaten som levererats.
Biaggi verkar tycka att han var otursförföljd. Checa tycker nog också att han haft mer otur än andra t.ex.
Alla kommer säkert drabbats av något, men inte drabbas lika hårt eller mycket.
Om serien är jämn, och fler än två ligger i toppen då är det inte säkert att man faller så långt i tabellen om man nollar någon enstaka gång. Iaf. inte om man är med i toppen jämnt.

Nyteknik skrev:
2129628 Tycker bifogad statiskt säger ganska mycket. Hayden ligger i topp i poäng och antal körda tränings-kilometer. Men han inte vunnit och har kört ett enda varv som ledare. Hoppas vi inte får en världsmästare med sådant facit.

Hayden har kört stabilt och imponerat på mig i alla fall. Jag tror han är nöjd med situationen som den är nu. Jag håller på honom :tummenupp

FireSalle skrev:
2130640 Min poäng? Tja, kan väl i så fall vara att Sete verkar ha mer otur än sina märkeskollegor. Tänk om man kunde fråga honom hur rättvist han tycker en säsong verkar? Tycker inte att Melandri hade lika mycket 'otur' som Sete ifjor och Capirex i år t.ex. Iaf. inte sett till resultaten som levererats.
Biaggi verkar tycka att han var otursförföljd. Checa tycker nog också att han haft mer otur än andra t.ex.
Alla kommer säkert drabbats av något, men inte drabbas lika hårt eller mycket.
Om serien är jämn, och fler än två ligger i toppen då är det inte säkert att man faller så långt i tabellen om man nollar någon enstaka gång. Iaf. inte om man är med i toppen jämnt.
Det är ju bara Edwards som alltid tar poäng men han är ju ganska ofarlig i totalen ändå. De flesta drabbas av åtminstone en eller två händelser per år men visst har Sete haft mer otur än de flesta. Vad det beror på kan man ju bara spekulera i.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back