Hayabusa varvar endast 7000 varv, efter installation av larm. HJÄLP!

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Har installerat ett Thor mc-larm enligt instruktioner, allt funkar förutom att hojen varvar endast 7000, oberoende av växel/fart

Man känner tydligt hur tändningen bryts, motorn går fint å rent fram till 7000.

Ej helt säker på att det beror på larmet, men problemet uppstod exakt efter installation.

Hade även en nyinstallerad 3 mod, men tog bort denna, men ingen skillnad (tänkte om det var nåt fel med den)

Kan tillägga att jag monterade larmdosan ovanpå cdi-enheten, tänke om antennen el nåt annat stör tändningen eller nåt, men det kanske är långsökt...

Ska prova att ta bort larmet och återställa allt till orginal när jag får tid, men
tänkte om nån här vet el har råkat ut för liknande

mvh

Last edited:
man ska ha så lite el grejor på en hoj som möjligt har ingen insätt de än :D

ta bort larmet och släng de och köp ett gammalt hedligt skivbroms lås :tummenupp

nej, nej det är tändningen som bryts...precis som ett varvstopp

Har varit med om exakt samma sak fast på en vattenkyld GSXR 1100....det enda som gick var att slita bort larmet (Laserline) och då gick den riktigt igen..

Hade inne den på Z-motor för att få ordning på den men det fick dom aldrig med larmet monterat:mad:

nej, nej det är tändningen som bryts...precis som ett varvstopp

Känns faktiskt som att det är som ett övervarsstopp som slår till när hojen får för lite sås.. Har haft det fenomenet på min hoj o bara på höga varvtal då pumpen inte klara av o leverera soppa. Börjar hosta o vill dö släpper man kommer maskin igen. Va bränsleslangen som va vikt på min..Tog ett tag innan man hittade felet eftersom när man lättade på tanken rättade ju slangen ut sej igen.:tummenupp

Känns faktiskt som att det är som ett övervarsstopp som slår till när hojen får för lite sås.. Har haft det fenomenet på min hoj o bara på höga varvtal då pumpen inte klara av o leverera soppa. Börjar hosta o vill dö släpper man kommer maskin igen. Va bränsleslangen som va vikt på min..Tog ett tag innan man hittade felet eftersom när man lättade på tanken rättade ju slangen ut sej igen.:tummenupp
har kollat det med slangen

Har varit med om exakt samma sak fast på en vattenkyld GSXR 1100....det enda som gick var att slita bort larmet (Laserline) och då gick den riktigt igen..

Hade inne den på Z-motor för att få ordning på den men det fick dom aldrig med larmet monterat:mad:

ok, skönt att höra. hoppas det är larmet bara.
Du tror inte att nånting kan ha skadats då? så att felet kvarstår även när man
rivit bort larmet

ok, skönt att höra. hoppas det är larmet bara.
Du tror inte att nånting kan ha skadats då? så att felet kvarstår även när man
rivit bort larmet

För mig var det bara larmet som spökade så jag kan inte uttala mig om andras situationer. Detta är ett tag sedan också så saker kan ha blivit bättre men mekanikern på Z-motor avrådde mig då från att ha larm då det kan ha påverkan på saker o ting.

Mina symtom var exakt som du skriver (fast min klippte vid 9000 varv) och problemen var som bortblåsta när larmet var borta.

Erfarenheten jag fick var att jag aldrig kommer att ha larm igen utan jag lägger pengarna på bra lås istället.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti