Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.
nu är jag ifull gång med att montera 06ans koppling men jag har fasnat. hur fasen skulle dom två metall ringarna sitta. är osäker. snälla hjälp :(
 
då så. nu sitter kopplingen där :banana. de va lite klurit att få ditt själva korgen men de gick tillslut. som tur va så hittade man orginal verksstads handboken för hayabusa så man kunde se hur dom 2 metall ringarna skulle sitta. sedan gick allt klockrent.

här kommer lite bilder på kopplingen. även på mothållet.

just ja. jag byte även växelgivaren.
 
nu är jag ifull gång med att montera 06ans koppling men jag har fasnat. hur fasen skulle dom två metall ringarna sitta. är osäker. snälla hjälp :(

förstod inte syftet med mothåll bara. Vad har jag missat?
kopplingmuttern demonteras ju lättast med muttermaskin och en tjock arbetshandske på andra handen
 
förstod inte syftet med mothåll bara. Vad har jag missat?
kopplingmuttern demonteras ju lättast med muttermaskin och en tjock arbetshandske på andra handen

du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.
 
du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.

Det funkar även att hålla bakbromsen med 6an i medan man momentdrar.
 
du har säkert rätt. men eftersom de står i manualen att man ska ha ett mothåll så har jag ett mothåll. man drar även åt kopplingen med rätt moment ochså. de sista jag använder på en motorcykel är muttermaskin.

ja, nä,jo alltså, jag använde bara muttermaskin när jag lossade. (Julas, as-stark) Det gick förjävligt smidigt.
Man behövde inte ens knacka bort låsningen (den lilla stukningen)

sen momentnyckel, sexans växel å bakbroms vid åtdragning givetvis... Vad var det?

95nm eller var det mer?

Vart fick du tag i nya korgen?, bytte du hela korgen med drev å allt? samt vad gav du?
Sen undrar jag om dina fjädar som sitter i korgen glappar? Mina glappar minst 1mm.

Vet att detta inte gör nån skada, men en korg med fasta fjädrar måste ju gå lite tystare.
Motospeed bla fixar sånt, men det kostar så jävligt.
 
Last edited:
ja, nä,jo alltså, jag använde bara muttermaskin när jag lossade. (Julas, as-stark) Det gick förjävligt smidigt.
Man behövde inte ens knacka bort låsningen (den lilla stukningen)

sen momentnyckel, sexans växel å bakbroms vid åtdragning givetvis... Vad var det?

95nm eller var det mer?

Vart fick du tag i nya korgen?, bytte du hela korgen med drev å allt? samt vad gav du?
Sen undrar jag om dina fjädar som sitter i korgen glappar? Mina glappar minst 1mm.

Vet att detta inte gör nån skada, men en korg med fasta fjädrar måste ju gå lite tystare.
Motospeed bla fixar sånt, men det kostar så jävligt.


kopplingen ska dras 150 nm. enligt boken iallfall. fick den av en kompis pga att jag hjälpt han så mycket. jag minns att på den gammla kopplingskorgen klappade fjädrarna. men på den som sitter i nu vete fasen. tänkte inte på de.
när jag körde den i sommras så hörde inte jag något missljud i från kopplingen. de va tyst och fin.. men du har nog rätt. att om man spänner dom så blir de säkert tystare.

jag byte med drev och hela kitet. en komplett kopplingskorg med lameller.
 
kopplingen ska dras 150 nm. enligt boken iallfall. fick den av en kompis pga att jag hjälpt han så mycket. jag minns att på den gammla kopplingskorgen klappade fjädrarna. men på den som sitter i nu vete fasen. tänkte inte på de.
när jag körde den i sommras så hörde inte jag något missljud i från kopplingen. de va tyst och fin.. men du har nog rätt. att om man spänner dom så blir de säkert tystare.

jag byte med drev och hela kitet. en komplett kopplingskorg med lameller.

hur är det att köra din turbohoj, har du tappat mycket bottenvrid jämfört mot orginal iom
kompsänkningen?
hur många hästar fick du ut på bänkkörningen? vid resp laddtryck?
 
hur är det att köra din turbohoj, har du tappat mycket bottenvrid jämfört mot orginal iom
kompsänkningen?
hur många hästar fick du ut på bänkkörningen? vid resp laddtryck?

vist tappar man i bottenvridet men jag känner inte mycket skillnad. när den går in i överladdat läge så kommer de (hårdare och hårdare) inte mycket senap direkt. utan den ökar hela tiden utan att få den dära våldsamma turbo (kicken).

jag fick ut 300.67 hk och 271 nm vid 0,9 i ladd.

vid första körningen så fick jag inte ut så mycket vid 0,5 i ladd pga att extra spridarna inte ville vara med så jag fick ut tror jag 218 hk. efter vi hittade felet så höjde vi laddtrycket på engång.

alla siffror såg mycket bra ut efter bänkningen så både marklund,jag och pappa hade ett stort flin på läpparna efter sista körningen.
 
alla siffror såg mycket bra ut efter bänkningen så både marklund,jag och pappa hade ett stort flin på läpparna efter sista körningen.

vad hade du för A/F vid full effekt?

Mina glappar minst 1mm.

låter i mina öron som om kopplingfjädrarna bör sitt med förspänning för att inte låta, allt löst låter och som det beskrivs så finns ett en mm spel och kan vara en utmattad fjäder vi ser.
 
Last edited:
vad hade du för A/F vid full effekt?

lambda värde var mellan 0,83/0.85 om jag inte miss minner mig. den gick lite fett i allfall. bättre att den går för fett än för snålt :tummenupp

idag åkte kedjan ditt. 530 zzz den bör nog hålla för min effekt :yoparty
lite puts på avgassystemet pga märken i från stövlarna som jag tog bort.

testa ochså så att växelindekatorn funka med den nya givaren. de gjorde den :banana

jag fick ett ryck och målade på intercoolern på dom ställen där däcket hade tagit i. vart skapligt tycker jag iallfall :rolleyes: hoppas ic inte behöver para sig med däcket i sommar.
 
vad hade du för A/F vid full effekt?

lambda värde var mellan 0,83/0.85 om jag inte miss minner mig. den gick lite fett i allfall. bättre att den går för fett än för snålt :tummenupp

idag åkte kedjan ditt. 530 zzz den bör nog hålla för min effekt :yoparty
lite puts på avgassystemet pga märken i från stövlarna som jag tog bort.

testa ochså så att växelindekatorn funka med den nya givaren. de gjorde den :banana

jag fick ett ryck och målade på intercoolern på dom ställen där däcket hade tagit i. vart skapligt tycker jag iallfall :rolleyes: hoppas ic inte behöver para sig med däcket i sommar.

hej
fint blir det o jag gillar din entusiasm med bygget:tummenupp
 
En liten fråga bara.Har du dragit ur maskinen nån gång ännu?.hFick lixom ingen pejl på om du mosat på ännu.Borde gått som fan ifall du gjort det dock.=)
 
En liten fråga bara.Har du dragit ur maskinen nån gång ännu?.hFick lixom ingen pejl på om du mosat på ännu.Borde gått som fan ifall du gjort det dock.=)

jag har inte dragit ur den än. men jag har gasat skapligt i allfall. jag vill lära mig effekten först innan jag gasar helvete. :D
 
sådär nu har man fått litegran gjort igen. jag har kollat ventilspelet (igen) 2 st insugare som va lite för stora. så nu är kamen borta och 2 nya ventilschims skall inhandlas. efter de så ska hojen provstartas för att kolla så allt funkar.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top