Hayabusa-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här är något nytt va..? :hihi
SRAD.jpg


Mera seriöst så ser jag fram emot den dagen man får provköra en. För det är faktiskt väldigt intressant med en modern Euro5 HyperSport Tourer (y)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är något fräsigt, legendariskt nästan, med Hayabusa :) men även ZX-12 och liknande "skepp" när de först kom till marknaden.

Jag som funderar på båge till våren har allt i beaktande. Dock är helt flong nya bågar lite för dyra för mig men ack läckra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är något nytt va..? :hihi
View attachment 458582


Mera seriöst så ser jag fram emot den dagen man får provköra en. För det är faktiskt väldigt intressant med en modern Euro5 HyperSport Tourer (y)
Ett lysande exempel på Corporate bullshit citat:
Flow analysis was employed when developing the SRAD ducts on the new Hayabusa. The new design reduces pressure loss and increases the flow of pressurized air to the air cleaner while contributing to smother aerodynamics and a more exciting intake sound.
slut citat:
Är det vid kiosken man ska visa det spännande insugsljudet för de andra i kioskkön ? :zpy

Insugkanalen har som jag sett det bara två uppgifter.
Släppa in "kall" luft till luftboxen, inte varmluft från kylaren.
Skilja ut vatten från "kall" luften så luftfiltret inte dränks med vatten när det regnar eller när ägaren spolar insugsgallren med vatten.
Eller är en viktig del i Euro 5 godkännandet att helt enkelt dämpa insugsljudet så mycket i Insugskanalen så hojen får säljas ?

Lars Melin: Corporate Bullshit om språket mitt i city
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ett lysande exempel på Corporate bullshit citat:
Flow analysis was employed when developing the SRAD ducts on the new Hayabusa. The new design reduces pressure loss and increases the flow of pressurized air to the air cleaner while contributing to smother aerodynamics and a more exciting intake sound.
slut citat:
Är det vid kiosken man ska visa det spännande insugsljudet för de andra i kioskkön ? :zpy

Insugkanalen har som jag sett det bara två uppgifter.
Släppa in "kall" luft till luftboxen, inte varmluft från kylaren.
Skilja ut vatten från "kall" luften så luftfiltret inte dränks med vatten när det regnar eller när ägaren spolar insugsgallren med vatten.
Eller är en viktig del i Euro 5 godkännandet att helt enkelt dämpa insugsljudet så mycket i Insugskanalen så hojen får säljas ?

Lars Melin: Corporate Bullshit om språket mitt i city
Ptja.

Så länge den har ett eggande insugsljud så får de använda tomburkar om de känner för det.
Det är ju insugsljudet som är grejen, inte hur det låter när man står stilla och puttrar.

Euro5 är väl bara emissioner, inte ljudnivå, om jag förstår det hela rätt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ptja.

Så länge den har ett eggande insugsljud så får de använda tomburkar om de känner för det.
Det är ju insugsljudet som är grejen, inte hur det låter när man står stilla och puttrar.

Euro5 är väl bara emissioner, inte ljudnivå, om jag förstår det hela rätt.
Just ljudet man hör när en snubbe varvar den nya Hayabusa är inget som imponerar på mig, däremot kan Kawasaki den saken mycket bättre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ptja.

Så länge den har ett eggande insugsljud så får de använda tomburkar om de känner för det.
Det är ju insugsljudet som är grejen, inte hur det låter när man står stilla och puttrar.

Euro5 är väl bara emissioner, inte ljudnivå, om jag förstår det hela rätt.
Det har du bara missat citat:
Better shielding an covering by silencing foam, new absorber material, modifications of the inlet and exhaust system.
slut citat
från
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är glad att Suzuki har modet att släppa en sån här hoj. Coolt att de även fortsatte på konceptet både i utseende och motor. Världen blev genast bättre av att det kom en ny Busa! :rock
Håller med, det visar att allt inte måste vara likadant. :tummenupp
För den som vill klaga finns det naturligtvis alltid något men vi andra ser det positiva! :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Tobyrinex

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2017
Ort
I
Hoj
I
Tillhör minoriteten som gillar den nya generationen. Förstår absolut de som är besvikna då den helt går ifrån det Hayabusa har stått för innan. Men det som har utvecklats och förbättrats på denna är precis det som jag är ute efter och har väntat på. Jag jämför den med Zzr1400 som är den enda i samma klass (hypersport-touring) och eftersom den inte tillverkas längre är Hayabusan nu helt ensam och enda valet för såna som jag. Har tidigare kört Zzr1400 och äldre Hayabusan och har verkligen längtat efter en modernisering av den klassen.

Kraft och Vrid vid toppen av registret är lägre, men betydligt starkare längre ner där det faktist spelar roll på gatan. Suzuki har helt släppt det här med att försöka slå 1000cc supersport och att vara snabbast och istället fokuserat på att släppa en MC mer fokuserad på touring och "vanlig" körning. Förstår därför att majoriteten är besvikna och tiden får visa om det var rätt väg att få av Suzuki. Den är redan slutsåld i vissa länder och slutsåld hos vissa återförsäljare i Sverige. Men då vet jag dock inte hur många som ska levereras visserligen. Jag har i alla fall bokat min och ser verkligen fram emot april/maj när leverans är beräknad.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag känner faktiskt en svag dragning till den nya busan, konstigt nog då det inte varit så med de tidigare modellerna.
Undrar hur 2022 Blackbird blir.
Tur att jag inte har plats eller råd med fler hojar.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tillhör minoriteten som gillar den nya generationen. Förstår absolut de som är besvikna då den helt går ifrån det Hayabusa har stått för innan. Men det som har utvecklats och förbättrats på denna är precis det som jag är ute efter och har väntat på. Jag jämför den med Zzr1400 som är den enda i samma klass (hypersport-touring) och eftersom den inte tillverkas längre är Hayabusan nu helt ensam och enda valet för såna som jag. Har tidigare kört Zzr1400 och äldre Hayabusan och har verkligen längtat efter en modernisering av den klassen.

Kraft och Vrid vid toppen av registret är lägre, men betydligt starkare längre ner där det faktist spelar roll på gatan. Suzuki har helt släppt det här med att försöka slå 1000cc supersport och att vara snabbast och istället fokuserat på att släppa en MC mer fokuserad på touring och "vanlig" körning. Förstår därför att majoriteten är besvikna och tiden får visa om det var rätt väg att få av Suzuki. Den är redan slutsåld i vissa länder och slutsåld hos vissa återförsäljare i Sverige. Men då vet jag dock inte hur många som ska levereras visserligen. Jag har i alla fall bokat min och ser verkligen fram emot april/maj när leverans är beräknad.
Vad tror du och handlaren om priset, strax norr om 200 någonstans eller ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Blocket är ett beroende den här tiden på året :)
Gillar faktiskt den nya bättre än dom gamla särskilt den svarta lacken fulsnygg men som visss säger då ser man inte det bakom styret :)
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top