Hayabusa-tråden

Japp , Orginalrelät har integrerad startspärr:huvet vart ligger logiken i det

Jooo vi sätter den i blinkrelääät:yoparty

Ja visst faen ja... det var startspärren ja... :D

Sitter startspärren i blinkrelät??? Från vilken årsmodell då?

Är det i stöldsyfte eller för stödets spärr?

nyfiken...=)

Ja det är väl klart...
Man kan ju inte köra utan blinkers heller...
Då dör man ju dirEcKT!!! :hihi

Eftersom det inte sitter nån speciell kod pryttel i nyckeln så är det bara stöd/dödarknappsfunktionen..

D@mn... Läste visst inte sista sidan... :död

Så till den nya LEDbaklampan behöver jag inte något motstånd eller något nytt relä?
Men motståndet till blinkers kan jag tänka mig. Räcker det med en resistor per blinkerspar? eller bara bak om jag nu tar o skiter i fram blinkerslamporna. de kan ju få vanliga glödlampor om jag ändå inte byter relät.

grym tack för snabbt svar!

Helt riktigt... Behövs inte till baklampan eftersom det bara styrs av en lite microswitch i bromsarna...
Blinkersreläet är ju då lastberoende och vill ha 21w i motstånd...
Kolla den här tråden så kan du räkna ut vad du behöver...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429
LED blinkare drar extremt lite så räkna med att du behöver lura bort minst 16-18w i motstånden.
Jag tror du klarar dig med ett motstånd per sida men jag kommer faktiskt inte ihåg om reläet är märkt med 2x21w eller 4x21w..
 
Last edited:
Ja visst faen ja... det var startspärren ja... :D



Ja det är väl klart...
Man kan ju inte köra utan blinkers heller...
Då dör man ju dirEcKT!!! :hihi

Eftersom det inte sitter nån speciell kod pryttel i nyckeln så är det bara stöd/dödarknappsfunktionen..

D@mn... Läste visst inte sista sidan... :död



Helt riktigt... Behövs inte till baklampan eftersom det bara styrs av en lite microswitch i bromsarna...
Blinkersreläet är ju då lastberoende och vill ha 21w i motstånd...
Kolla den här tråden så kan du räkna ut vad du behöver...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429
LED blinkare drar extremt lite så räkna med att du behöver lura bort minst 16-18w i motstånden.
Jag tror du klarar dig med ett motstånd per sida men jag kommer faktiskt inte ihåg om reläet är märkt med 2x21w eller 4x21w..

Jaa men då kommer detta lösa sig.
trodde baklampan skulle börja strula på något sätt.
stort tack för svaren!
 
Sitter i funderingar på att byta till en haya nu till sommaren och efter att ha läst lite om den så verkar det som den äter däck och man behöver byta dem 1 gång i veckan.
Stämmer det verkligen, vad får man ut från ett bakdäck vi mmmm "nomal" körning?
 
Även om du kör hårt med powerwheelies varje dag så räcker bakdäcket lika länge som på vilken sporthoj som helst, d v s flera hundra mil, eller t o m 1000 mil och mer om man avsiktligt inte hårdbelastar bakdäcket. Precis som med alla andra hojar går det förstås att göra slut på däcket mycket snabbare om man burnar eller kör för hårt på kalla däck så att det spinner ofta.
 
Även om du kör hårt med powerwheelies varje dag så räcker bakdäcket lika länge som på vilken sporthoj som helst, d v s flera hundra mil, eller t o m 1000 mil och mer om man avsiktligt inte hårdbelastar bakdäcket. Precis som med alla andra hojar går det förstås att göra slut på däcket mycket snabbare om man burnar eller kör för hårt på kalla däck så att det spinner ofta.

Jo självklart men läste denna text http://www.mcnews.com.au/testing/hayabusa.htm och där skriver han att man ska räkna med att ett bakdäck räcker ca 200mil vilket känns otroligt lite finns lite andra texter också där de snackas om likande siffror.
att ha en hoj som jag inte får ut minst 500mil på känns som lite väl dyrt bara.
 
Jo självklart men läste denna text http://www.mcnews.com.au/testing/hayabusa.htm och där skriver han att man ska räkna med att ett bakdäck räcker ca 200mil vilket känns otroligt lite finns lite andra texter också där de snackas om likande siffror.
att ha en hoj som jag inte får ut minst 500mil på känns som lite väl dyrt bara.

Tro mig, du får ut minst lika många mil som på vilken sporthoj som helst.. Har också hört dom där ryktena och det stämmer inte..
Har bytt två nya däck sen jag köpte hojen för två år sen och det beror på att dom inte var supernya när jag köpte hojen samt att jag är extremt nojjig när det gäller däcksmönster.. Har väl kört en 1500 mil på dessa två år och kommer nog behöva byta i mitten på säsongen i år..
Killarna på däckversktan garvar sig harmynta när jag kommer in för att byta...

Det enda när det gäller däck och busan är väl att jag tycker dom är lite känsliga för plattslitna däck, dom blir lite kinkiga i styrningen när framdäcket är platt...

EDIT: btw, jag kör på Dunlop Roadsmart kanske jag ska säga... :D
 
gutt då är inte det något problem.

Vet ni vad priserna kommer ligga på när utbudet blir större för 99-01 hojjarna?
 
Jo självklart men läste denna text http://www.mcnews.com.au/testing/hayabusa.htm och där skriver han att man ska räkna med att ett bakdäck räcker ca 200mil vilket känns otroligt lite finns lite andra texter också där de snackas om likande siffror.
att ha en hoj som jag inte får ut minst 500mil på känns som lite väl dyrt bara.

Det är inte hojen som sliter ut däcken utan föraren som gör beroende på hur hojen används. Det borde inte vara svårt att begripa. Busan har ingen inbyggd extra förbrukning av däck. Det beror helt på hur den körs. Se det bara som en fördel att det finns kraft så att det räcker till när det behövs. Motsatsen, att däcken inte går att slita ut fortare än normalt för att hojen är klen är inget positivt i sig.
 
gutt då är inte det något problem.

Vet ni vad priserna kommer ligga på när utbudet blir större för 99-01 hojjarna?

Just 99:orna komemr nog att tinga ett något högre pris än 00-01 eftersom den är exakt samma hoj men 99:orna har halva försäkringen..
Så får du inte tag på en 99:a som är felreggad kan du lika gärna köpa en 03- med den uppdaterade startmotorkopplingen och utan lock up koppling...
 
Just 99:orna komemr nog att tinga ett något högre pris än 00-01 eftersom den är exakt samma hoj men 99:orna har halva försäkringen..
Så får du inte tag på en 99:a som är felreggad kan du lika gärna köpa en 03- med den uppdaterade startmotorkopplingen och utan lock up koppling...

Jo, det ska nog mycket till innan man byter ut 99an mot en nyare modell pga försäkringskostnaden...:tummenupp
 
Jo, det ska nog mycket till innan man byter ut 99an mot en nyare modell pga försäkringskostnaden...:tummenupp

Jo lite va... :hihi
Det är ju det som är lite dumt för man idag kan man lika gärna köpa en 06:a som en 00:a om man kollar på försäkringskostnaden...
Sen är det väl lite skillnad i inköpspris men...
 
Räcker med en provkörning :yoparty sedan finns det ingen annan väg än byta :tummenupp.//R

Betänk nu bästa herrn att alla här inte innehar din höga ålder...
Eller hur var det nu när det fanns dinosaurier?? :tungan
:hihi

Skillnaden på 5k och 18k är lite för stor för mig...
 
99-06 fick jag som bäst 1k/mån på, blir priset som avgör vilken årsmodell det blir om jag bytar. Men jag hoppas på det
 
Tips på packväskor?

Har något ett bra tips på packväskor? Tänkte mig helst så billiga som möjligt utan att göra avkall på kvalitén.... Ska man satsa på mjuka eller hårda? Har någon erfarenhet från biltemas packväskor?

P.s tjejen ska få plats också :P
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top