Hayabusa-tråden

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kopplingsmodd???
Rocketer för i hlvt... LÄNKA!
Jag misstänker att det är fixen för att få bort Lock up:en??
500 spänn låter faen så mycket billigare än ny korg och en pryl till som jag inte kan översätta.. Bara en ONE PIECE BILLET CLUTCH CAM kostar 220 dollar... Och det är väääldigt mycket över 500 spänn... :D

@_Johansson, jättebra att du prövar först men efter det 32:a motorstoppet när du ska iväg lite kvickt så kommer du också att göra den... :hihi
Har nog aldrig varit med om något så irriterande i hela mitt liv...
Man står där, beredd och väntar på ljuset, man varvar upp till straxt över 3k,
det blir grönt, man höjer 500 rpm till, släpper kopplingen och skiten stendör...
Det är ju inte så pinsamt... :D

Det där lät inget vidare alls, det är lätt värt en femhunka för att slippa skämma ut sig i sommar. :näsblod

Det man köper är väl istället för att göra svetsmodden som jag förstår, känns lite sådär att kleta med svetsen på något som varvar över 10krpm och förmodligen är ganska seriöst balanserat från fabrik.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ingen som vet något om kopplingsmodifieringen?:confused:

Vi har samma diskussion på hayabusa.nu... =)
Jag drog igång den där också...

Meningarna går väl lite isär skulle man kunna säga..
Jag är väl lite av samma åsikt som du, kleta på med svetsen på nåt
som roterar hlvt känns lite sådär...

Fick rekommendationen att kolla med Matte Bohlin, Mcexpress..

Annars finns det firmor i USA som säljer men då pratar vi en väldig massa dollares...

Den dyra fast snygga lösningen:
http://www.hayabusazone.com/clutch.html
Kolla efter one piece billet clutch

Den billigare lösningen
http://www.mpsracing.com/products/MPS/ho01.asp
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Var köper man vita blinkersglas här i landet förresten?

Jag har lite beggade vita blinkers glas fram och till bak lyset - vad bjuder du för det? Dom är beställda från England eller USA (Clear...?). Köpt så mycket prylar från olika ställen :D .//R

Det där lät inget vidare alls, det är lätt värt en femhunka för att slippa skämma ut sig i sommar. :näsblod

Det man köper är väl istället för att göra svetsmodden som jag förstår, känns lite sådär att kleta med svetsen på något som varvar över 10krpm och förmodligen är ganska seriöst balanserat från fabrik.

Enda nackdelen med det är att kopplingen slirar inte utan låser vid kraftig nedväxling och det är inte så hälsosamt vid ex nedlägg i kurva och andra sidan skall/bör man inte göra det heller.//R

Vi har samma diskussion på hayabusa.nu... =)
Jag drog igång den där också...

Meningarna går väl lite isär skulle man kunna säga..
Jag är väl lite av samma åsikt som du, kleta på med svetsen på nåt
som roterar hlvt känns lite sådär...

Fick rekommendationen att kolla med Matte Bohlin, Mcexpress..

Annars finns det firmor i USA som säljer men då pratar vi en väldig massa dollares...

Den dyra fast snygga lösningen:
http://www.hayabusazone.com/clutch.html
Kolla efter one piece billet clutch

Den billigare lösningen
http://www.mpsracing.com/products/MPS/ho01.asp

Det går att få bort om man byter ut lite skivor också så den motsvarar en 01 eller 02 (?) koppling. Huggen försvinner då också. Googla - så kommer alla att hitta massor med info. Hade inga problem med 02:an men stora på 99:an.//R
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har lite beggade vita blinkers glas fram och till bak lyset - vad bjuder du för det? Dom är beställda från England eller USA (Clear...?). Köpt så mycket prylar från olika ställen :D .//R

Enda nackdelen med det är att kopplingen slirar inte utan låser vid kraftig nedväxling och det är inte så hälsosamt vid ex nedlägg i kurva och andra sidan skall/bör man inte göra det heller.//R

Det går att få bort om man byter ut lite skivor också så den motsvarar en 01 eller 02 (?) koppling. Huggen försvinner då också. Googla - så kommer alla att hitta massor med info.//R

Du har snart PM om glasen.

Jag gjorde lite testslirningar i garaget igår och jag kände inte direkt att det var något problem att komma iväg utan motorstopp, men det kanske blir skillnad när man är ute i trafiken och står på lite mer. Det är svårt att testa någon race-start med två meter till garageväggen...:gnissla

Hittar jag några skivor till rätt pris så lär jag nog byta i vinter, ska googla runt lite och se vad jag hittar.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Prova hur kopplingen fungerar innan du lägger ner arbete och pengar på modifiering, såvida du inte redan nu vet att hojen ska användas mycket på strippen. På min Busa känner man att det rycker till lite i kopplingen precis i dragläget när man kör iväg på ettan, men det är absolut inget som stör och oftast märks det inte alls. Fördelarna med slipper-clutch överväger genom att risken för låst bakhjul vid slarvig nedväxling minskar avsevärt. Jag har kört på bandagar med och utan slipper-clutch och där är fördelen med slipper-clutch påtaglig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Prova hur kopplingen fungerar innan du lägger ner arbete och pengar på modifiering, såvida du inte redan nu vet att hojen ska användas mycket på strippen. På min Busa känner man att det rycker till lite i kopplingen precis i dragläget när man kör iväg på ettan, men det är absolut inget som stör och oftast märks det inte alls. Fördelarna med slipper-clutch överväger genom att risken för låst bakhjul vid slarvig nedväxling minskar avsevärt. Jag har kört på bandagar med och utan slipper-clutch och där är fördelen med slipper-clutch påtaglig.

Är det samma koppling på 08:an som 99:an? Nu har jag hört allt från att det rycker till lite i kopplingen till att det blir kärringstopp vid varenda rödljus så frågan är om det är en bättre slirkoppling på nyare modeller?

Någon strippkörning kommer det inte bli vad jag vet, och blir det det så kommer motorn ändå gås över rejält innan. Inte dumt att slippa låst bakhjul heller så nu blev man tveksam...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för länken!

Så det enda man gör för att stumma kopplingen är att svetsa ihop de två delar som är inringade på bilden? Det känns som att jag vill köra några mil först för att se om det är något jag stör mig på, det är ju fixat på en kvälls skruvning så jag riskerar ju inte att hojen blir ståendes mitt i säsongen pga modifieringen.
 

Bifogat

  • CLUTCH~1.JPG
    CLUTCH~1.JPG
    126.1 KB · Visningar: 118

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
det räcker inte med att svetsa ihopa lockupen på en 99:a om man vill komma ifrån huggandet helt,man måste även byta ut de två eller tre innersta lamell/stålskiva mot nån fjäderbricka, samt stålskiva och tunnare lamell, kommer inte riktigt ihåg då det var några år sedan,men de 3 nya man måste ha sitter orginal från tror det var 03, körde dragracing med min 99 o det tog lång tid innan vi kom på hur vi skulle fixa huggandet, men efter detta kunde man slira igång den från vilka varv som helst
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tusen tack för infon, då är det bara att ringa närmaste Suzukihandlare och be dom kolla upp vad som skiljer 99ornas koppling från 03 och framåt och ta hem det, svetsa lockupen och ut och slira.:)
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
det räcker inte med att svetsa ihopa lockupen på en 99:a om man vill komma ifrån huggandet helt,man måste även byta ut de två eller tre innersta lamell/stålskiva mot nån fjäderbricka, samt stålskiva och tunnare lamell, kommer inte riktigt ihåg då det var några år sedan,men de 3 nya man måste ha sitter orginal från tror det var 03, körde dragracing med min 99 o det tog lång tid innan vi kom på hur vi skulle fixa huggandet, men efter detta kunde man slira igång den från vilka varv som helst

Jag kan säga att min 02:a funkade klockers däremot inte 99:an så åtminstone 02:an skall funka, var inte moddad med någonting vad jag vet inkl tuberna satt på - 01:an hade ju samma lack som 02:an så man undrar ju om de fixade kopplingen redan på den men 02 och framåt bör fungera - annars kan man också fråga Suzuki dealers när kopplingen blev bättre - säkrast.//R

Tusen tack för infon, då är det bara att ringa närmaste Suzukihandlare och be dom kolla upp vad som skiljer 99ornas koppling från 03 och framåt och ta hem det, svetsa lockupen och ut och slira.:)

Det sjuka är att den inte alltid högg (på min iaf) utan ibland och då stallar den på rätt bra :D .//R

Jag har läst om kopplingsmodden en del gör, ska köra lite först innan jag börjar fundera på att göra om det. Är det problem med att kopplingen inte håller på småvässade sughojar också så det är värt att byta till Marklunds fjädrar?

Tack för tipset om bakramen och sitsen, jag ska kolla upp det. Är det i infästningen mot ramen det brukar spricka?

Åkte två på min utan problem (99:an), så det är nog snarare sällsynt men det har förekommit - kanske t o m bara en gång :huvet ?//R
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Det där med den billiga "kopplingmodden" funkar, man tar å skruvar ut hela lamellpaketet sen tar man den innersta lamellen å hänger upp den som prydnad på väggen, och ersätter den med en ny innerlamell + 2st stålringar från en -01 eller nyare "tror jag" 550:- kostade det iaf hos min lokala handlare :)
Nu satte jag iof i marklunds fjädrar med i samband när jag dubblade effekten i maskinen, nu går det fint att göra bra starter om man jämför med innan då den bara högg ,,, jag e nöjd :tummenupp
 

shag

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
sundsvall
Hoj
busa 08
skylthållare

tänkte montera en skylthållare på min busa-08,så jag ska skruva bort orginalskärmen,är det nån som vet om man måste montera bort plasten runt tailen för att komma åt å dra ur kontakten till skyltbelysningen?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top