Hayabusa topp liggande?, någon som kan kolla en sak åt mig?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Som rubriken lyder,
Vill veta en så märklig sak som: Om man gängar i t.ex ett tändstift från fel håll, (något varv bara) alltså från förbränningsrummet.

Vill då veta om insugventilerna kan beröra/nå fram till gängan? De lyfter som mest 8,8 mm med originalkam vad jag vet.

I så fall har jag gjort bort mig igen:huvet

De ska inte kunna " ta i"enligt mina kalkyler men...
Ventilvinkeln är 14° i förhållande till tändstiftet.
Viktig info:)

Borde vara lugnt. Och på avgas ligger väl ventilkanten uppskattningvis 7mm från tändstiftshålet. Insugventilerna är ju större så... Går väl att bara ta och lysa ner i tändstiftshålet och dra runt motorn. Ser man ventilkanten är det bara att :glömdet

Men känns bättre att kolla på lös topp...

Bifogat

• Busa topp lös.jpg
    Busa topp lös.jpg
    109.8 KB · Visningar: 158
Last edited:
Precis så gjorde jag med mina nya fina kibblewhite räser ventiler på min yamaha stånka:mad: 2 krokiga insugare..

Tack o lov sa kibblewhit att dom går utmärkt att rikta 5k för nytt titan waletrain kit hade känts :fyllisar

Vad gjorde du sa du? Gängade i för långt tändstift?

Anledningen att jag frågade var för jag tillverkade mig ett eget kolvstopp när jag höll på och kollade hur kammarna stod. Använde en rörgänga som brukar sitta på inomhusbelysning.(gänga m10 1,0)

När jag drog runt motorn (för att hitta TDC) på generatorsidan där gradskivan satt, fick jag en sån konstigt känsla i armen/motorn precis när kolven tog i.
Så fick otäcka eftertankar senare om det berodde på att kolvstoppet krockar med insugsventilerna.

Men meckade lite idag för att undersöka saken och den konstiga känslan berodde som jag misstänkte tidigare på att jag inte dragit fast gradskivan ordentligt. Den flyttade sig alltså lite när jag backade motorn.

Vad lättstartad hojen blev förresten när jag inte hade veven 20° fel i förhållande till kammarna (1 kugg på vevaxeldrevet ca)

Men nu ska vi inte ta ut segern i förskott, lär ut och prova när snön är borta.
Mvh.

Bifogat

• 20171125_173835.jpg
    20171125_173835.jpg
    86 KB · Visningar: 40
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra