Hayabusa startar inte!?! någon som är duktig?

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa -05

Köpte en krockad busa i höstas och motorn startade på den då,
Motorn har plockats bort och alla kablar isär kopplade i samband med reparationen.
Nu när hojjen i princip är ihop monterad igen och klar så slog jag på tändningen och trycker på start knappen så går motorn runt men tänder inte.

Håller jag start knappen intryckt ca 4 - 5 sekunder så början FI lampan blinka
och det gör den tills att jag slår av tändningen sen.

Har testat med startgas men det är inte ens någon tendens till att den ens vill hosta en enda gång på det heller.

Har testat / kollat följande:

* Soppa pumpen går igång
* tipp sensorn = okay
* sitter power commander på den, testat både med den i kopplad och urkopplad
* har kännt och klämmt på alla kabel anslutningar som finns
* bra batteri
* soppa i tanken
* Kollat / bytt alla säkringar
* hittar inget kabelbrott någonstans alls heller

Någon som har en idé om vad som kan vara knas på den eller varit med om liknande grej?

Här är vekstadsmanualen. http://www.mn12racing.com/mc/pdf/
Kolla kapitel 4 ,där finns diagnostikhjälp för sensorer.

Det låter som om den stänger ner för att den inte får signal(er) från dom sensorer den vill ha!

Kolla Kap. 4-33 om du kan få fram nån felkod!

Mvh Dan

Last edited:
Kollade busan idag igen,

allt fungerar på hela hojjen förutom att den inte får någon gnista på någon
av stiften alls,
testat andra stift, kört in fingrarna i tändhatten och startat men utan framgång,
det går helt enkelt inte fram någon ström alls dit.

Jag märkte en sak,
när man lyfter tanken, så sitter det ett par kontakter på vänstar sidan om luftburken
som går till bland annat sidostöd, luftburks kontakter etc som alltså är inkopplande,

jag har "en kontakt över", 2 kablar (2 polig) grå och orange/vit och själva kontakt höljet är grått, ska detta vara "över" eller borde det sitta något anslutet där?

finns iaf inga möjligheter med att fästa det någonstans på blocket för det finns inga anslutningar kvar samt så finns det inga andra anslutningar kvar på hela kabelhärvan som kan passa heller??

Kollade busan idag igen,

allt fungerar på hela hojjen förutom att den inte får någon gnista på någon
av stiften alls,
testat andra stift, kört in fingrarna i tändhatten och startat men utan framgång,
det går helt enkelt inte fram någon ström alls dit.

Jag märkte en sak,
när man lyfter tanken, så sitter det ett par kontakter på vänstar sidan om luftburken
som går till bland annat sidostöd, luftburks kontakter etc som alltså är inkopplande,

jag har "en kontakt över", 2 kablar (2 polig) grå och orange/vit och själva kontakt höljet är grått, ska detta vara "över" eller borde det sitta något anslutet där?

finns iaf inga möjligheter med att fästa det någonstans på blocket för det finns inga anslutningar kvar samt så finns det inga andra anslutningar kvar på hela kabelhärvan som kan passa heller??

Immobilizer eller annat bryt? Borde ju också stå att utläsa i servicemanualens elschema?

/U

Låter helt klart som nån imobilizer-grej, speciellt om FI-lamapan tänds, alt nån givare som är konstig, men då brukar ju ECUn kör nån limphome för att man åtminstone ska kunna köra.

Du kan ju prova att koppla ur TPS-givare ELLER MAP-sensorn och se om det hjälper den att gå över i limphome, vet att när luftmassemätaren gick sönder på bilen var jag tvungen att koppla ur den för att ECUn skulle köra limphome på TPS-givaren istället.

Vet nu inte varför FI-lampan lyser men kan det möjligtvis vara så att du kopplat fel till CDI-boxarna? eller att just någon av dom kontakterna till tändsystemet inte riktigt sitter som dom ska alternativt skadade?

En dum fråga kanske... Håller du in kopplingen när du försöker starta??? kolla kablarna till den brytaren på kopplingshantaget annars. Får du inga felkoder??

//Patric

Jo alla kontakter som existerar på kabelhärvan har jag dragit ur och rengjort och satt tillbaka säkert 3 gånger på varje ställe idag,

jag funderade också på immobilizer funktion på bågen efterssom jag idag testade med en kopia nyckel som är gjord hos en vanlig nyckel handlare men hayabusan ska inte ha immobilizer ändå först 2008 om jag inte minns fel?
Finns iaf ingen dekal eller något alls som indikerar att det är immobilizer på den.
Samma nyckel (den kopierade) har jag startat den med när jag köpte den.

* Japp jag håller ner kopplingen när jag prövar starta den =)

koppla ur map sensorn och tps givare ska jag pröva i morgon när jag river med den igen,
ingen annan idé? =)

Som MrRace sa, kolla felkoderna..
Bara att kortsluta diagnostikkontakten.. Sitter i bakramen i närheten av ECU:n och är
vit, fyrkantig två sladdar in med en gummihätta på själva kontakten..
Då får du ut felkoden och därefter har du och vi något att gå på...

Kollar du på sidan 7-11 så ser du hela systemet för stöd/tändingsblockeringen...

Kontakten du har över, vart sitter den på hojen??
Vänster/höger??
Fram/mitt/bak??

Kollade i kopplingsschemat och jag hittar liksom ingen tvåpolig kontakt som är
OW och GR....

Felkoderna är kollade och den visar att det är fel på tändspolarna,
alla 4 (felkod 25 till 29 har jag för mig det var)

finns inga andra felkoder som tyder på annat fel, men efterssom tändspolarna sitter
inbyggda i tändhattarna så att säga och dessa har jag heller inte rört när jag lyfte av motorn så har jag svårt att tänka mig att det skulle ha gått sönder där med,

har mätt strömmen och det kommer inte fram något dit heller

börjar bli lagom trött på söka elfel nu=)

som tidigare föreslagits "cranksensorn" sitter ihop med generatorkablaget

en 2 polig kontakt , Kollat??

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...