Hayabusa gen 1 startkoppling tog sönder motorblock

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Hej allesammans.
Jag är helt ny här på forumet och undrar lite om de finns någon som kan svara på ett par frågor. Hade min busa på verkstad för ett par månader sedan och bytte startkoppling då den hade gett upp. Körde hem hojen från verkstaden och ställde den. Sedan för nån vecka sedan så skulle jag starta upp den och då gick de åt pipan. Enligt verkstad så har den baktändt och tvingat startkoppling baklänges och som följd stora skador på kåpan och även en avsliten del av motorblocket. Är det kört helt med de blocket?
 

Bifogat

  • 20210117_140606.jpg
    20210117_140606.jpg
    1.7 MB · Visningar: 76
Man kan ana att det var mera fel på startkoppling redan när du lämnade till verkstad.
Tyvärr så är nog blocket kass. Motorer från kvaddade Busor borde finnas att byta med
Lider med dig
 
Man kan ana att det var mera fel på startkoppling redan när du lämnade till verkstad.
Tyvärr så är nog blocket kass. Motorer från kvaddade Busor borde finnas att byta med
Lider med dig
Tack så hjärtligt för snabbt svar! Ja kanske de finns delar att köpa. Men verkstaden sa att de va iallafall inte något de hade gjort. Frågan är om de är värt att laga den? Skulle kosta runt 30k med nya delar och arbete (preliminärt)
 
Förstår hur du tänker men en motor hamnar nog på 20k eller mer sen arbetet. Själva motorn verkar vara ok i sej.
 
Det verkar ju märkligt att det går sönder PRECIS där det är delar bytta och PRECIS efter delar är bytta, inte sant? Sitter/satt allt rätt monterat verkligen? Strecket på kopplingen ska linjera med en märkning på axeln. Gör det det? Jag misstänker en uggla i mossen här.
 
Ja jag håller med men att få verkstaden att stå för de och erkänna fel blir svårt. Skulle såklart vilja få den fixad. Dom sa som sagt runt 30k med nya delar. Tror du att man skulle kunna se om de är fel gjort och kunna få den fixad på grund av de gjort fel?
 
Enligt verkstad så har den baktändt och tvingat startkoppling baklänges
HMMM det har jag aldrig hört om, tror dom har monterat det fel
be dom förklara för dej hur sånt kan hända, jag vill gärna höra deras förklaring
 
Tror du att man skulle kunna se om de är fel gjort och kunna få den fixad på grund av de gjort fel?
Iom att du startade och körde hojen därifrån, väldigt små chanser. Jag har också förstört en startmotorkoppling, fast på min GSF1200 (1371cc bigblock), då den baktände. Iofs med 13.5:1 i kompression istället för 9:1 från fabrik.
 
Här är en bild till direkt efter skadan
 

Bifogat

  • 20210117_140606.jpg
    20210117_140606.jpg
    1.7 MB · Visningar: 51
Har inte Busans startmotorkoppling en momentbegränsare? Hojar med elstart brukar ha det just för att förhindra denna typ av skador. Om ja så känns verkstadens argument mycket suspekt.
 
Vet ärligt talat inte säkert om alla årsmodeller har de eller inte. Vet att jag startade upp den och körde den hem. Sen bytte jag batteri då de som satt i va klent. Sen när jag försökte starta upp den så tände han till och sen så från ingenstans så hördes ett konstigt ljud och sen gick bara startmotorn själv runt och då stängde jag av direkt och såg att de låg delar under hojen och då tog jag bort högra plastkåpan och så då hur illa de va. Tack för alla svar ?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top