Hayabusa gen 1 startkoppling tog sönder motorblock

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Hej allesammans.
Jag är helt ny här på forumet och undrar lite om de finns någon som kan svara på ett par frågor. Hade min busa på verkstad för ett par månader sedan och bytte startkoppling då den hade gett upp. Körde hem hojen från verkstaden och ställde den. Sedan för nån vecka sedan så skulle jag starta upp den och då gick de åt pipan. Enligt verkstad så har den baktändt och tvingat startkoppling baklänges och som följd stora skador på kåpan och även en avsliten del av motorblocket. Är det kört helt med de blocket?
 

Bifogat

  • 20210117_140606.jpg
    20210117_140606.jpg
    1.7 MB · Visningar: 76

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Man kan ana att det var mera fel på startkoppling redan när du lämnade till verkstad.
Tyvärr så är nog blocket kass. Motorer från kvaddade Busor borde finnas att byta med
Lider med dig
 

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Man kan ana att det var mera fel på startkoppling redan när du lämnade till verkstad.
Tyvärr så är nog blocket kass. Motorer från kvaddade Busor borde finnas att byta med
Lider med dig
Tack så hjärtligt för snabbt svar! Ja kanske de finns delar att köpa. Men verkstaden sa att de va iallafall inte något de hade gjort. Frågan är om de är värt att laga den? Skulle kosta runt 30k med nya delar och arbete (preliminärt)
 

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Förstår hur du tänker men en motor hamnar nog på 20k eller mer sen arbetet. Själva motorn verkar vara ok i sej.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det verkar ju märkligt att det går sönder PRECIS där det är delar bytta och PRECIS efter delar är bytta, inte sant? Sitter/satt allt rätt monterat verkligen? Strecket på kopplingen ska linjera med en märkning på axeln. Gör det det? Jag misstänker en uggla i mossen här.
 

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Ja jag håller med men att få verkstaden att stå för de och erkänna fel blir svårt. Skulle såklart vilja få den fixad. Dom sa som sagt runt 30k med nya delar. Tror du att man skulle kunna se om de är fel gjort och kunna få den fixad på grund av de gjort fel?
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Enligt verkstad så har den baktändt och tvingat startkoppling baklänges
HMMM det har jag aldrig hört om, tror dom har monterat det fel
be dom förklara för dej hur sånt kan hända, jag vill gärna höra deras förklaring
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tror du att man skulle kunna se om de är fel gjort och kunna få den fixad på grund av de gjort fel?
Iom att du startade och körde hojen därifrån, väldigt små chanser. Jag har också förstört en startmotorkoppling, fast på min GSF1200 (1371cc bigblock), då den baktände. Iofs med 13.5:1 i kompression istället för 9:1 från fabrik.
 

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Här är en bild till direkt efter skadan
 

Bifogat

  • 20210117_140606.jpg
    20210117_140606.jpg
    1.7 MB · Visningar: 51

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte Busans startmotorkoppling en momentbegränsare? Hojar med elstart brukar ha det just för att förhindra denna typ av skador. Om ja så känns verkstadens argument mycket suspekt.
 

Zebbe89

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
2001 Suzuki 1300R
Vet ärligt talat inte säkert om alla årsmodeller har de eller inte. Vet att jag startade upp den och körde den hem. Sen bytte jag batteri då de som satt i va klent. Sen när jag försökte starta upp den så tände han till och sen så från ingenstans så hördes ett konstigt ljud och sen gick bara startmotorn själv runt och då stängde jag av direkt och såg att de låg delar under hojen och då tog jag bort högra plastkåpan och så då hur illa de va. Tack för alla svar ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top