Hayabusa, Blackbird eller ZX-12R?

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Tänkte kolla lite med er på forumet vilka erfarenheter ni har av supersporttouring-hojarna Hayabusa, Blackbird och ZX-12R.

Vägegenskaper? (=På kurvig väg. Rakt fram utgår jag från att alla går fort). Körställning? Bekväma för skjuts? Slitage av däck mm? Möjlighet att ta ut på bana enstaka gånger? :va

Tacksam får tips! :tummenupp

Blackbird

Kjelle skrev:
Tänkte kolla lite med er på forumet vilka erfarenheter ni har av supersporttouring-hojarna Hayabusa, Blackbird och ZX-12R.

Vägegenskaper? (=På kurvig väg. Rakt fram utgår jag från att alla går fort). Körställning? Bekväma för skjuts? Slitage av däck mm? Möjlighet att ta ut på bana enstaka gånger? :va

Hade en 00:as Blackbird för ett par år sedan. Riktigt skön hoj. Sträckade umeå-nynäshamn med skjuts när vi skulle till Lelleträffen. Inga problem. Tog även ett par varv på banan men man kände ju att den inte var byggd för banracing. Däckslitage är väl vad man gör det till.

//Abbe

kjelle jag börjar..:) som du vet så körde jag en 12a.. den gick att svänga med ganska skapligt faktiskt. men det du ska ha den till så är nog hyndan bäst tror jag.. och ja jag tror att busan och 12an äter ungefär lika mycket bakdäck :död

Var i samma sits som du får några månader sedan, det blev en blackbird -00'a till slut.
Det som avgjorde för mig var körställningen och komfort för ev passagerare, dessutom inbillar jag mig att Honda's kvalitet är snäppet högre i många fall (har haft alla japs-märken).
Dessutom är den snyggast av de tre.

Jag är helnöjd än så länge!

kanske zx14r eller om den hette zzr1400 har för mig jag sett både och.. iaf kawwas nya jättelok syftar jag på med gälarna på sidan.

men gamla dom gamla ångvältarna, busan

iofs enda av dom jag provat, och det e ju en sukka!

I diverse tester har Busan fått bäst omdöme för sin svängbarhet. Den blir ytterligare bättre om man höjer den lite bak, vilket jag föresten har gjort på min som jag förvrigt har tillsalu ( :tummenupp ).

Om man tycker att den har lite för framåtlutad körställning så kan man montera Helibar styre, vilket sitter på min.

Jag skulle aldrig välja någon annan än Busan.

BMW K1200S kan vara ett alternativ, men av de du skrev hade jag valt hayabusan då den ska vara mer lättsvängd, har aldrig provat någon av dessa.

Jag har haft 2 busa,Farsan + kusinen har XX.

Så ja kan bara bedömma dom emellan. Busan går att svänga med mycke bättre än xx:en. Bromsarna på Busen är bättre för provocerad körning. XX har som dual som inte lämpar sig till sån typ av körning enl mig.

ska du köra lite längre tripper endast så skulle ja välja XX. Man sitter nån promille bättre på den där bak.

Däck är förbrukningsvara.Busen piskar XX i alla farter,där går dom inte att jämföra.Farsan e supernöjd med sin xx,fast han åker 2 på hojen o far till Italien mm varje år. Ingen bansmiskare ;)

Sen e d väl efter tycke o smak.

Tack för tipsen!
Har nog inte riktigt bestämt mig för att byta ännu, men funderar. Är själv lite svag för Hayabusan, eftersom jag tidigare haft Suzuki och var mycket nöjd med känslan i den hojen. Dessutom är den klart snyggast. Blackbirden känns (ännu) lite mer touring. ZX-12:an känns lite mer lik den hoj jag redan har än dom andra, även om den också är jäkligt fin.

Det jag enda hört som negativt om busan är att man sägs sitta rätt kass som passagerare.

Skiljer det egentligen något mellan dessa i försäkring, eller är det hugget som stucket?

Göran, vad har du, och vad tänkte du dig för pris?

Har haft zx12, provat en del busor....beror på vad du ska ha hojen till, skulle utan tvekan välja busan i dagens läge, bästa allro :tummenupp und hojen..

Kjelle skrev:
Skiljer det egentligen något mellan dessa i försäkring, eller är det hugget som stucket?
där spelar det nog ingen roll.. kanske att hyndan kan vara något billigare.. och nej kjelle 12an är inte som din 9a tro mig :D :yoparty

blom skrev:
där spelar det nog ingen roll.. kanske att hyndan kan vara något billigare.. och nej kjelle 12an är inte som din 9a tro mig :D :yoparty

...Näe det är den inte.... Men om man ställer in siktet rakt fram och laddar
så är ZX 12:AN lite småskojsig ! Min visade 335 på mätaren (-00) och så räknar du bort MINST 10 % glädje så har du en rätt så hygglig toppfart ändå.. :) Den gick och bryta ner men det är inte i närheten av och va så smidig som busan tycker jag, Blackbird !!!!!!!!!!!!!!! :arsele Trist hoj..., bra kvalite på blackbirden....

blom skrev:

Fan Blom, det var ju inte meningen du skulle se den här tråden. Blir jag bannad från PBR-forumet nu? Fast om Sigge har dispens för att köra Bumse, kan väl jag få ha en Busa? Snäääällla?? :Bugar

Köpte för ett tag sedan min buse - kollade aldrig ngt annat, inte ångrat det än iaf :tummenupp .//R

Har haft många hojar.
Är jättenöjd med min.Skulle aldrig välja någon annan än Busan.

Kjelle skrev:
Fan Blom, det var ju inte meningen du skulle se den här tråden. Blir jag bannad från PBR-forumet nu? Fast om Sigge har dispens för att köra Bumse, kan väl jag få ha en Busa? Snäääällla?? :Bugar
ja ok då :D :tummenupp

zx12

Hej! Jag hade en zx12a för något år sen och tyckte den var riktigt kul. Så länge man kör landsväg så är den inga större problem att hänga med diverse lättsvängda hojar. Roligast var den grymma motorn som verkligen tryckte på i alla farter. Har sett en del stylade zx12or och dom var grymt snygga. kan nog tänka mig att köpa en igen om ett par år.

Kjelle skrev:

Köp ingen Blackbird man blir bara av med kortet tro mig jag vet :rofl
Funderade på zx 12 eller blackbird det blev hondan, mycket billigare i försäkring betalar 8700 kr hel/hel.
Men en fullrejs är det inte därför ska jag byta funderar på en tl1000r så är det någon som vill sälja sin så hör av er :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT