Hayabusa, Blackbird eller ZX-12R?

Har ägt en Hayabusa och provkört BlackBird men inte ZX12. Min buse funkade mycket bättre som lite kurvmaskin sedan jag bytte dogbones'n och höjde sitthöjden med ca: 25mm. Tyvärr var den lite för tung för de krokigaste vägarna som jag kör, så det fick bli en kurvmaskin istället. Double bubble glas,stålomspunna slangar, och höjningen och busen blev en riktigt bra kompromiss till det mesta fast med tonvikten på fart.

Nu står det ju "Mr No Compromise" på min profil så busen såldes...........

HAYABUSAHENKE skrev:
Jag har haft 2 busa,Farsan + kusinen har XX.
Busen piskar XX i alla farter,där går dom inte att jämföra.Farsan e supernöjd med sin xx,fast han åker 2 på hojen o far till Italien mm varje år. Ingen bansmiskare ;)

Sen e d väl efter tycke o smak.
Ett kommentar till denna bara:
Jag har åkt jämt skägg med en Busa från 0-ca 220 i alla fall. Sen kan det bero på vilka modifieringar som resp hoj har. Min är "normaltrimmad" (Dynojet+slipon i bänk). Men Busan ska väl ha lite snabbare acc vid lite högre farter och vid lägre varvtal (har högre vrid) än Blackbirden.
Åkte bana tillsammans med en ZX-12 och hann "tryckte på mig bakifrån" i kurvorna, men kom inte om på rakorna. Tror ZX-12 har bättre kurvegenskaper.
Skillnaden i prestanda mellan dessa 3 hojar tror jag är ganska marginellt. Beror nog mer på föraren.

Pertan skrev:
BMW K1200S kan vara ett alternativ, men av de du skrev hade jag valt hayabusan då den ska vara mer lättsvängd, har aldrig provat någon av dessa.
Kul att du nämner denna. Jag har provkört den och tycker den verkar kanonbra. Hade ingen med mig så det var svårt att veta om alla hästarna var med och dessutom en demohoj (och den vill man ju inte plåga).

Många har skrivit ungefär detta och jag trycker in lite till.
Busan och ZX-12 har lite bättre kurvegenskaper än BB.
ZX kan ha lite tunnare bottenregister än BB, men skjuter på mer längre upp i registret. Har tyvärr inte kört ZX.

Körkomforten vinner nog BB. Jag trivs ypperligt på min, men jag har byggt om sadeln (lite lägre och bättre stöd). Kört flera långtouringar. Passagerare sitter mkt bra o bra stoppning.
Busan går också bra att köra touring med, dock lite lägre styrhöjd (något mer framåtlutad körning). På Busan sitter passagerare nästan lika bra som på BB tror jag (bra stoppning). ZX vet ej, men passagerare ser ut att få en hemsk benvinkel.

BB är sämst på kurvig väg.

Busan är nog den mest allsidiga av dessa. Kan rekommendera trots att jag har BB. Beror på vad man ska ha den till.
Jag kan tänka mig en ZX också, men den föll ut pga dålig att skjutsa på.

Kjelle skrev:
Tänkte kolla lite med er på forumet vilka erfarenheter ni har av supersporttouring-hojarna Hayabusa, Blackbird och ZX-12R.
Jag har kört alla 3, och i orginalutförande sitter man bekvämast på Hondan, men själv har jag en busa som jag har höjt styret 4 cm, stoppat upp sadeln, samt satt på andra fotpinnar som är 3 cm lägre. Sitter som hemma i soffan.

blackis skrev:
Ett kommentar till denna bara:
Jag har åkt jämt skägg med en Busa från 0-ca 220 i alla fall. Sen kan det bero på vilka modifieringar som resp hoj har. Min är "normaltrimmad" (Dynojet+slipon i bänk). Men Busan ska väl ha lite snabbare acc vid lite högre farter och vid lägre varvtal (har högre vrid) än Blackbirden.
Åkte bana tillsammans med en ZX-12 och hann "tryckte på mig bakifrån" i kurvorna, men kom inte om på rakorna. Tror ZX-12 har bättre kurvegenskaper.
Skillnaden i prestanda mellan dessa 3 hojar tror jag är ganska marginellt. Beror nog mer på föraren.

Titta på testen i Fastbikes 2 och 3, Blackbirden är ljusår långsamare än Busan och ZX12R. Har kört både Busan och BB och skilnaden är ganska stor! BB är en snabb touringhoj, Busan är en snabb sporthoj...

Bromssystemet på BB är dessutom värdelöst och läskigt vid hårdkörning.

Jag tycker att BB är mer i samma kategori som ZZR 1100 och 1200 än ZX12R och Busan.

Jag har kört alla 3 hojjarna, och mitt betyg är som följer.

XX kommer på plats 3. Visserligen en snygg hoj men allt för civilicerad. Den var så trygg att den blev tråkig. Och jag skulle aldrig få för mig att hårdköra med den typen av bromsar. Jag kan få skit för detta av xx-förare som har en annan uppfattning av dessa bromsar, men de passade inte mig. Punkt slut.

Busan kommer i mitt fall på plats 2. Och svaret till detta är för att den är ful.
Motor, bromsar och chassi lever upp till alla förväntningar, men utseendet passar inte mig.

Då återstår the one and only 12:an. Tattadatatadaaaaaaaaaa.
Skön motor, bra bromsar, trevligt chassi och snygg. Dösnygg. Polaren har en också, så jag vet att den är snygg bakifrån, (jag har ju en 9:a).
Stabil på slangen. Dock något tung i kurvor. Men det verkar inte störa min vän då han skrapar knän i varja kurva med den i alla fall.

Thats my choice.

Bara en av dom som är den riktiga kulthojen NO1.
Vill du skryta vid korvkiosken vet även icke hojägare namnet på 1
Vill du ha en körupplevelse utöver det vanliga,så hade jag tagit den,men om du skall toura så är det BB som gäller. BB jämnt med Busan till 200???? Starta han i femman eller? :lol

Jag har haft Busa i 3 år och bara provkört dom andra två kortare sträckor.

Vil man inte ha en banracer men ändå något som fungerar på favvoritvägen och som långtourer - BUSAN

Vill man ha något som är motor och bara motor så väljer man - ZX 12

Vill man färdas lungt och värdigt och föredrar att köra långt, länge - CBR 1100 XX

Och moddar ni Busan med Öhlinsfjädrar fram, Öhlinsdämpare bak, höjer den 25-30 mm bak och håller hjulbasen så kort som möjligt (genom att byta till större drev bak när kedjan börjar bli sliten) så får ni en hoj som även fungerar på bana. :tummenupp

Playingcrowd skrev:
Köp ingen Blackbird man blir bara av med kortet tro mig jag vet :rofl
Funderade på zx 12 eller blackbird det blev hondan, mycket billigare i försäkring betalar 8700 kr hel/hel.
Men en fullrejs är det inte därför ska jag byta funderar på en tl1000r så är det någon som vill sälja sin så hör av er :tummenupp

Till dig som funderar på en Tl1000r så rekomenderar jag den starkt Brukar faktiskt byta hoj inför varje säsong men denna hojen är nått extra så den behåller jag och har även nästa säsong.

Abbe skrev:
Hade en 00:as Blackbird för ett par år sedan. Riktigt skön hoj. Sträckade umeå-nynäshamn med skjuts när vi skulle till Lelleträffen. Inga problem. Tog även ett par varv på banan men man kände ju att den inte var byggd för banracing. Däckslitage är väl vad man gör det till.

//Abbe
jag har kört 700 mil med nytt bakdäck på busan i sommras.
hade skjuss varje gång typ.
det är fortfarande 2-3 mm kvar på mitten (pirelli diablo 190/50)

Ett stort problem för oss ZX12-ägare, är att det inte finns någon hoj att byta upp sig till...
Det säger väl allt ?

Kjelle skrev:
Skiljer det egentligen något mellan dessa i försäkring, eller är det hugget som stucket?

Göran, vad har du, och vad tänkte du dig för pris?

Blackbirden har mycket förmånligare försäkring med IFs hondaförsäkring. För mig (31 år) skulle den kosta 6 papp hel/hel i Stockholm. Närmaste pris på hayabusan hel/hel för mig var 35 papp. :4skrika

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT