Hayabusa 1300???

Frisk89

lite bättre än alla andra!
Gick med
2 Dec 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
1989 Suzuki GSX-R
hejsan gott folk! :)

Då va det dags för ett nytt projekt och jag behöver eran hjälp igen!
Projektet i fråga är en Catamaran båt med dubbla Hayabusa 1300 snurror, en "Miss Geico" kopia i mindre format.

I en båt så behöver man ju ingen växellåda då man tar ut all effekt direkt på veven.
Så första frågan är väll om det är möjligt att montera bort så pass mycket av växellådan att jag kan komma åt att fästa en "hubb" på vevaxeln? Utan att kapa sönder blocket!?

Sen har jag en idé om att turboladda motorerna då jag tycker att 2x175hk låter lite fjompigt.
Men hur fungerar det ute på sjön om någon vet?
Med en båt så kör man i "ständig uppförsbacke" så det blir ganska mycket påfrestning på motorerna.
Kommer spikningar att uppstå vid minsta lilla laddtryck?

Sen vore alla info om hayabusa 1300 motorn mellan 01-07 av intresse:)

Tack på förhand för svar!
// Victor
 
Säker på att detta är en jättebra idé?

Det finns en anledning att båtmotorer vanligen är av jättestor volym för att hålla trimmningsgrad och belastningar nere. En MC motor är dimensionerad för att man skall ta ut max effekt under några 10-tals sekunder åt gången medan i en båt kör man konstant på maxvrid. Turbomatade busor som får gå på fullgas längre stunder har en tendens att inte direkt hålla ihop.....

Fast självfallet skall du bygga detta. AnderssonTurbo på forumet är mannen som vet mest om busor och dess turbomatning....
 
Ingen växel, ta ut på vevaxel????!!!!

Du måste kolla inom vilket varvtalsområde propellern fungerar inom och därifrån kolla vilken växel i busamotorn som är minst dålig att använda.
Propellervarvtalet ska synkas med inom vilket varvtalsområde busamotorn ger bäst vridmoment.
Det bör även finnas data på propellern, hur mycket effekt och vrid den behöver på max, där kommer en liten fingervisning om "paketet" riskerar att överbelastas eller du kan tuta å köra.

Det är samma misstag folk gör när de bygger hydrokoptrar/autogyros/ultralätta plan och bara smackar dit en motor å en propeller som inte fungerar ihop pga oftast för höga varvtal där propellern inte knuffar luft. Och i vatten inte knuffar vatten så att säga.

Om de skulle fungera så fixar du en adapter/kardanknut att sätta på drevaxeln.
 
Ingen växel, ta ut på vevaxel????!!!!

Du måste kolla inom vilket varvtalsområde propellern fungerar inom och därifrån kolla vilken växel i busamotorn som är minst dålig att använda.
Propellervarvtalet ska synkas med inom vilket varvtalsområde busamotorn ger bäst vridmoment.
Det bör även finnas data på propellern, hur mycket effekt och vrid den behöver på max, där kommer en liten fingervisning om "paketet" riskerar att överbelastas eller du kan tuta å köra.

Det är samma misstag folk gör när de bygger hydrokoptrar/autogyros/ultralätta plan och bara smackar dit en motor å en propeller som inte fungerar ihop pga oftast för höga varvtal där propellern inte knuffar luft. Och i vatten inte knuffar vatten så att säga.

Om de skulle fungera så fixar du en adapter/kardanknut att sätta på drevaxeln.

Jo självklart måste propellern synkas med motorn. Men nu va frågan om det var tekniskt möjligt att montera bort växellådan från busa motorn, dels för att bespara plats och sen för att hålla vikten så låg som möjligt. Att dreva ner varvtalen är ett mindre bekymmer. :)
Jag har som sagt inte köpt nån propeller eller börjat bygga något skrov en. ville bara ha lite mer klarhet i om busa motorn är en lämplig motor för detta projekt. Den är ju ganska liten, väger inte så mycket men ger bra med effekt.

Säker på att detta är en jättebra idé?

Det finns en anledning att båtmotorer vanligen är av jättestor volym för att hålla trimmningsgrad och belastningar nere. En MC motor är dimensionerad för att man skall ta ut max effekt under några 10-tals sekunder åt gången medan i en båt kör man konstant på maxvrid. Turbomatade busor som får gå på fullgas längre stunder har en tendens att inte direkt hålla ihop.....

Fast självfallet skall du bygga detta. AnderssonTurbo på forumet är mannen som vet mest om busor och dess turbomatning....

Jo det är mycket sant det du säger. visserligen klarar ju en mc motor av höga varv under en tid, men nu va ju inte tanken att jag skulle tävla med båten, så nå fulla varv under längre tid kommer ej att förekomma. Har du nåt förslag på nån annan typ av motor som kan fungera och som levererar lite hästkrafter. Då en turbin motor kostar ca 40.000dollar så blev det tyvärr uteslutet.
 
Last edited:
Har du nåt förslag på nån annan typ av motor som kan fungera och som levererar lite hästkrafter. Då en turbin motor kostar ca 40.000dollar så blev det tyvärr uteslutet.

Du har inte funderat på wankel?

En lagomt överladdad treskivig wankel skulle nog knuffa på rätt fint utan att ta mycket plats alls, dessutom har du den stora fördelen att du kan använda sjövattnet i en luft/vatten intercooler och få ner laddluftstempen till nivåer som aldrig kan nås i landfordon.

[YOUTUBE-ID]RXhAkpflIeQ[/YOUTUBE-ID]
 
Ska du bygga skrovet själv? Hur har du tänkt göra då? Är riktigt nyfiken då jag själv tänkt tankar på att bygga en båt.

Kan passa på att tipsa om den här båten då jag tror den passar i tråden:

http://www.youtube.com/watch?v=Mu6nm3GmKAk
 
Last edited:
Du har inte funderat på wankel?

En lagomt överladdad treskivig wankel skulle nog knuffa på rätt fint utan att ta mycket plats alls, dessutom har du den stora fördelen att du kan använda sjövattnet i en luft/vatten intercooler och få ner laddluftstempen till nivåer som aldrig kan nås i landfordon.

[YOUTUBE-ID]RXhAkpflIeQ[/YOUTUBE-ID]

jo jag har funderat mycket på det, eller en nissan skyline motor.
Men jag tror inte att en wankel ger så många NM, sen blir varven så höga på dom, och dom är svår att få tag på verkar det som.
 
jo jag har funderat mycket på det, eller en nissan skyline motor.
Men jag tror inte att en wankel ger så många NM, sen blir varven så höga på dom, och dom är svår att få tag på verkar det som.

Det är ju det växellådor är till för, 2:1 utväxling ger halva varvet och dubbla vridet.:tummenupp

Tror inte att dubbla turbokonverterade hayabusamotorer är speciellt enkla att skaka fram heller, inte blir det billigare i alla fall.
 
Ska du bygga skrovet själv? Hur har du tänkt göra då? Är riktigt nyfiken då jag själv tänkt tankar på att bygga en båt.

Jo tanken var ju det :) Tänkte börja med att bygga upp själva båten i plyfa, frigolit och fogskum. Sen efter det så ska den spacklas upp med väggspackel (spackel utan lösningsmedel) sedan så sprutspacklas den, och slutligen en klarlack (eller annan blank lack). Sen är det bara att bygga gjutformar utefter den modellen man byggt. Sen blir det ett aluminium chassi inne i skrovet för att stadga. sen om allt det arbetet är "bara och bara" vet jag inte.
Jag har byggt om en båt nu under vintern och det va ganska mycket jobb, och då breddade jag bara själva hytten. Fast båt får vi nog snacka via hotmail, annars blir det väll sura miner här på sporthoj ^^
 

Bifogat

  • 4.jpg
    4.jpg
    101.6 KB · Visningar: 98
  • 1.jpg
    1.jpg
    20 KB · Visningar: 77
  • 5.jpg
    5.jpg
    95.6 KB · Visningar: 103
  • 6.jpg
    6.jpg
    91.3 KB · Visningar: 106
  • 20101109287.jpg
    20101109287.jpg
    244.5 KB · Visningar: 101
  • 20101029243.jpg
    20101029243.jpg
    250.6 KB · Visningar: 110
  • IMG_1501.jpg
    IMG_1501.jpg
    231 KB · Visningar: 111
Växellåda och koppling kan du nog kasta bort och köra motorn ändå, det borde inte stöta på några hinder.
 
NJA , Inte helt säker på att vevaxeln är lämpad att ta ut kraften i ytteränden

Mest lämpat borde ju vattenscotermotorer vara
 
Dubbla Rotax 800 skotermotorer kanske? Då har du runt 300hk att jobba med.

Jo jag satt och kollade på det igår kväll :) vet av 2st rotax 670 på ca 160hk, dels blir det billigare och sen blir det ju så mycket enklare också!
så endra blir det skoter motor eller dubbla skyline R33 motorer (beroende på hur stort skrov jag bygger :)
 
Kul projekt!

Men hur har du tänkt dig med drev eller axel? Ytskärande eller typ Arneson?
 
Mera tips så att du kan komma mera rätt från början utan att behöva göra om misstag andra gjort för att bespara dig kostnader i onödan.
Detta är om överladdning och specifikt de som har erfarenhet av turbomatning på sjön.
:tummenupp


Kolla surret i motorsoffan #50 överladdning.
http://nitroz.se/
 
Jo jag satt och kollade på det igår kväll :) vet av 2st rotax 670 på ca 160hk, dels blir det billigare och sen blir det ju så mycket enklare också!
så endra blir det skoter motor eller dubbla skyline R33 motorer (beroende på hur stort skrov jag bygger :)

160hk i en 670????
Ta då ist rotax 800 twin. då kan du ju få ut runt 170-180 fulltrimmat av rätt trimmare med rätt pipor.
Har själv tävlat massa år i skoter med just trimmade 800:or å andra rotax motorer.
 
Last edited:
160hk i en 670????
Ta då ist rotax 800 twin. då kan du ju få ut runt 170-180 fulltrimmat av rätt trimmare med rätt pipor.
Har själv tävlat massa år i skoter med just trimmade 800:or å andra rotax motorer.

Jösses.. Jag som tycker det är nog mekande i en original 800 motor....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top