Havererade motordelar - Bildtråd

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Jag tycker det intressant att titta på motordelarna efter ett haveri så tänkte starta en tråd där alla kan lägga sina bilder med tillhörande beskrivning.

Själv lägger jag in en bild på en kolv som satt i en CR250-91 som jag köpte av en verkstad (försäkringshoj). Det var inga missljud o den gick bra förutom på höga varv. Killen på verkstan trodde att d var skit i förgasaren o jag litade på honom för hojen såg väldigt fin ut annars o som sagt inga missljud samt att jag hade jobbat för killen.

Kom hem me hojen o fick den inte att gå bra förutom nån repa då den faktiskt gick som ett skott. Tog sedan bort fuggen o såg att halva kolven saknades...:skrämd Visade sig även att cylinderkragen var spräckt. Det hela sluta med att jag fick pengarna tillbaka.

kolv004.jpg
 
Last edited:
Mellan en insug och avgasventil. Rök gjorde den :D
 

Bifogat

  • P8180002.jpg
    P8180002.jpg
    212.4 KB · Visningar: 342
  • P8180003 copy.jpg
    P8180003 copy.jpg
    72.6 KB · Visningar: 316
Vevstakslager, knackade duktigt om den :D
 

Bifogat

  • Sommar-höst 09 082_2.JPG
    Sommar-höst 09 082_2.JPG
    27.5 KB · Visningar: 540
Halvschleten kolv från en cbx 400... Dog innan ja praktiserat gångteknik. Far har kolvar kvar som minne från tidigare hojbutik :yoparty

Edit: 2 burkar klarade sej, 2 inte... Ventilerna lekte ja bort som liten :huvet, liknade ändå spelkulor mer än ventiler...

Story: Showoff framför damer, kall hoj, fylla, varvstopp saknas, vett oxå... Å motoröra...
 

Bifogat

  • broken1.jpg
    broken1.jpg
    242.4 KB · Visningar: 901
  • broken2.jpg
    broken2.jpg
    244.8 KB · Visningar: 882
Last edited:
Hade den gått väldigt varm eller vad var orsaken?

Termostaten hängde sig i stängt läge, och eftersom tempgivaren sitter på kylarsidan, såg jag ingen direkt onormal tempökning. Körde dock en hel sommar med lite rök vid kallstart.
 
GPZ900R insugsventil + släpa efter ~8000mil och nytt för jämförelse.
Det verkar som det fattas lite material här och där :D
 

Bifogat

  • new old.jpg
    new old.jpg
    96.8 KB · Visningar: 1,127
Trasigt vevstakslager, efter 50mil...

DSC02728_resize.JPG
 
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va
 

Bifogat

  • Haveri.jpg
    Haveri.jpg
    67.9 KB · Visningar: 481
  • Haveri (2).jpg
    Haveri (2).jpg
    72 KB · Visningar: 395
  • Haveri (4).jpg
    Haveri (4).jpg
    58.8 KB · Visningar: 695
GSXR 750, trodde dom var skottsäkra men..., på den lösa muttern ser det ut som om den gängat ut sig några varv innan ras.
Hände på motorvägen i ca 150km/h, som tur var sa det bara brrrrrr och rök en massa :näsblod
 

Bifogat

  • DSC04367.JPG
    DSC04367.JPG
    59.9 KB · Visningar: 447
  • DSC04368.jpg
    DSC04368.jpg
    218.8 KB · Visningar: 501
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va

Mycket möjligt....Hade också en GPZ900R ett tag (inbyte efter en försäljning) som såg nästan exakt likadan ut efter att jag fick den lite mer varvvillig med ett set RS36:or... :brinnerup
 
Det är ju lite oroväckande om det skulle vara så.:gnissla

Kan ju inte svära på det, men när det dyker upp två olika med GPZ900R haveri plus mej som den tredje (dock utan bilder på resultatet) och det är ca 10 haverier presenterade hittills...:rolleyes: :gnissla
 
Kan ju inte svära på det, men när det dyker upp två olika med GPZ900R haveri plus mej som den tredje (dock utan bilder på resultatet) och det är ca 10 haverier presenterade hittills...:rolleyes: :gnissla

Jag får helt enkelt hålla mera koll på den nya motorn som ska sättas i framöver!:fakta:)
 
Vaffan :D Var det en original Gpz 900? Vad i hela helv.... gjorde du? :D

Japp, den var helt original, det som hände var att jag hade justerat ventilerna enligt boken och var ute på en provtur och kunde konstatera att kopplingen som var precis ny inte fungerade tillfredsställande och att motorn gick ungefär som... Jaaa... Skit!

Under provturen åkte jag förbi en kille jag känner som har hållit på mycket med GPZ för att få lite tips om vad det kunde vara, han provkör hojen en sväng och säger kort till mig att åka hem och renovera, för maskin är helt slut... Ungefär
10Km senare säger det POFF och något träffar mig på foten och det blir alldeles varmt och motorn börjar gå ÄNNU sämre än innan...

Det du ser på bilderna är det som hände, vevstaken gick av och vispade runt ett par varv i vevhuset innan motorn stannade för gått..:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top