Havererade motordelar - Bildtråd

KX500 10.000 ++ rpm

Trasigt!:gnissla
 

Bifogat

  • 86050.jpg
    86050.jpg
    38.8 KB · Visningar: 478
  • 86052.jpg
    86052.jpg
    50.9 KB · Visningar: 491
  • blownk5.JPG
    blownk5.JPG
    91.9 KB · Visningar: 498
Polarens Citroen Picasso HDi efter att hans fruga kört ner i en vattenpöl och fyllt motorn. Flisan som fattas lossnade när motorn revs.
Han körde bilen flera veckor med vevstaken på detta viset.
 

Bifogat

  • 2007 01 11 006-1.jpg
    2007 01 11 006-1.jpg
    237.7 KB · Visningar: 644
attachment.php


Ledtråd:R6-02




Dvs titta i högra delen av cylindrarna efter spricker/avsaknad av material.

//P
 
Här kommer en till GPZ900...

Hmmm... Undrar om dom är mera haveribenägna än andra?:va

Japp jag har många erfarenheter av kawa.. på gpz slits garanterat härdningen på nockarna i förtid, resultat ras/slammer. på zx10 o zzr1100 är inte oljetråget mellan 3:e o4:e cylinder centrerade.. supernoga med oljenivån annars kostar det 23000:- tro mig"S" kan gå 10 år mellan modeller ändå rättar dom inte till felen. tycker kawa är skit snygga men dom ligger efter i motorteknologi,, Min åsikt:näsblod
 
Japp jag har många erfarenheter av kawa.. på gpz slits garanterat härdningen på nockarna i förtid, resultat ras/slammer. på zx10 o zzr1100 är inte oljetråget mellan 3:e o4:e cylinder centrerade.. supernoga med oljenivån annars kostar det 23000:- tro mig"S" kan gå 10 år mellan modeller ändå rättar dom inte till felen. tycker kawa är skit snygga men dom ligger efter i motorteknologi,, Min åsikt:näsblod

Ventiltryckarna slits också väldigt mycket om man tittar CPMS bild, så såg mina också ut när jag rev motorn...:)
 
Last edited:
Nu är det mycket snack om GPZ och det gör mig lite orolig, jag håller på och renoverar min GPZ750 från 83 lite lätt. Ny kolvringar, honing, ventiltätningar och allmän översyn. Är det något jag bör kontrollera extra noga?
Gör en budgetrenovering för att få ut några extra mil ur hojen utan att behöva tanka olja och kontrollera bensinen men det vore ju tråkigt om den rasade för att jag missar nåt.

Har märkt att ett par av ventilfjädrarna är slitna på sidorna, alltså skavt mot insidan av tryckaren. Det är ju inte bra men är det skitilla? Vore ju illa om en fjäder gick av..
Hojen har gått runt 7500 mil.

Ursäkta för Offtopic men om jag missar något viktigt kommer jag bli tvungen att lägga upp bilder här :gnissla
 
Nu är det mycket snack om GPZ och det gör mig lite orolig, jag håller på och renoverar min GPZ750 från 83 lite lätt. Ny kolvringar, honing, ventiltätningar och allmän översyn. Är det något jag bör kontrollera extra noga?
Gör en budgetrenovering för att få ut några extra mil ur hojen utan att behöva tanka olja och kontrollera bensinen men det vore ju tråkigt om den rasade för att jag missar nåt.

Har märkt att ett par av ventilfjädrarna är slitna på sidorna, alltså skavt mot insidan av tryckaren. Det är ju inte bra men är det skitilla? Vore ju illa om en fjäder gick av..
Hojen har gått runt 7500 mil.

Ursäkta för Offtopic men om jag missar något viktigt kommer jag bli tvungen att lägga upp bilder här :gnissla

De GPZ modeller som tas upp i tråden är de vattenkylda 16Valve som kom 1984 med kamkedjan längst ut på vänster sida, som har de svagheterna.
Den motor du har är inte av samma typ, din är lyftkyld, 8Valve.

Förutom de andra sakerna du tänkte göra så ska den rulla många mil.
Byt ventilfjädrarna och, kolla
Oljepumpen och oljetryckbegränsnings(reducerings , beroende på vem som uttalar sig i frågan)ventilen, kan vara ide att kolla, men man skulle kollat oljetrycket innan man tar isär motorn för att veta hur det var innan.
 
De GPZ modeller som tas upp i tråden är de vattenkylda 16Valve som kom 1984 med kamkedjan längst ut på vänster sida, som har de svagheterna.
Den motor du har är inte av samma typ, din är lyftkyld, 8Valve.

Förutom de andra sakerna du tänkte göra så ska den rulla många mil.
Byt ventilfjädrarna och, kolla
Oljepumpen och oljetryckbegränsnings(reducerings , beroende på vem som uttalar sig i frågan)ventilen, kan vara ide att kolla, men man skulle kollat oljetrycket innan man tar isär motorn för att veta hur det var innan.

Tack för tipsen, beställer ventilfjädrar när jag ändå är igång. Får väl kolla oljetrycket när jag fått ihop den och hoppas att det är bra.

/Karl
 
Har nyss kastat en hel del skrot, men jag hittade den här som jag håller på med nu.

Klassiska oljepumpsdreven i plast som går sönder på KTMerna.
 

Bifogat

  • DSC00625.jpg
    DSC00625.jpg
    239.3 KB · Visningar: 363
Har nyss kastat en hel del skrot, men jag hittade den här som jag håller på med nu.

Klassiska oljepumpsdreven i plast som går sönder på KTMerna.
Hjälp! Jag som precis håller på och letar KTM. Är LC4an en av de motorer som har plastdrev?:gnissla
 
Hjälp! Jag som precis håller på och letar KTM. Är LC4an en av de motorer som har plastdrev?:gnissla

Japp, men det är bara att köra på. Och oavsett vad boken säger så byt olja och filter var 250mil. Det som händer är att oljepumparna kan kila fast och plastdreven går sönder, men motorn forsätter att gå utan smörjning.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top