HATAR konbana

Cykelstyre skrev:
2421181 Jag använde också bromsen (fot) när jag gjorde den delen. Hur reglerar (bromsar) man hastigheten med kopplingen? :)

Tog körkortet två veckor sen. Krypkörningen görs med kopplingen, men OM hojen går för fort fram får man använda bromsen, för att ta ned farten, inte för att hålla balansen.

/SheDevil

HanneZ skrev:
2420902 Säsongen är snart slut ändå

:rofl
det där va det värsta du kunde sagt hihi
men jag har hört att dom flyttar ut konorna efter svängradien på hojen, alltså om man kommer dit med en hoj som är tveksam så får men leda runt den först för att sedan placera om konorna.. någon som vet vad som gäller? :va

SheDevil skrev:
2421236 Tog körkortet två veckor sen. Krypkörningen görs med kopplingen, men OM hojen går för fort fram får man använda bromsen, för att ta ned farten, inte för att hålla balansen.

/SheDevil
Lite OT här. Tycker det är väldigt märkligt att man inte får använda bromsen som man vill. När jag visade upp några garagevändningar för trafikskoleläraren så hade jag bakbromsen i konstant och bara reglerade med gasen och kopplingen för att få det att flyta på fint men det var ju fel och fick det förklarat som du skrev.

Zebba skrev:
2421025 OM vi säger så här. De var inte balansen eller att jag inte kunde krypa fram de var att jag hade dålig planering INTE ATT JAG SKULLE VARA DÅLIG ATT HANTERA EN HOJ!!. Är det inte viktigare att jag kan planera i trafiken istället för att ha en bra planering runt en kona. Satte undanmanöver banan å bromstestet klockrent. Men jag tog mig genom banan runt 180 graders svängen men på vägen tillbaka så låg jag lite efter i svängarna. Å då har jag dålig planering. Därför inte säker.

Kanske körde för fort . :yoparty

SheDevil skrev:
2421236 Tog körkortet två veckor sen. Krypkörningen görs med kopplingen, men OM hojen går för fort fram får man använda bromsen, för att ta ned farten, inte för att hålla balansen.

/SheDevil
Du kan använda bara kopplingen för att reglera hastigheten med en del övning.
Att sen tolka författnigen som styr uppkörningsreglerna handlar just om att tolka. Det står ju faktiskt i författningen att man skall använda kopplingen och inte bromsen för att reglera hastigheten. Om sen en del förrätningsmän och körskolelärare inte vet om detta eller skiter i det vet inte jag. Faktum kvarstår dock att hastigheten skall regleras med kopplingen enl. författningen.

Zebba skrev:
2420982 Jag menar inte den när man ska bromsa å åka förbi ett hinder de kan hända. MEN EN 180 graders sväng utan att sätta ner fötterna. när SKA man göra en sådan sätter hellre ner en fot för säkerhetens skull.

Det fungerar att sätta ner en fot i verkliga livet om du har långa ben...men du kanske hamnar på en hoj där du inte når ner såpass att du kan sätta ner en fot...jag har haft mitt mc kort i två månader och har hamnat i situationer där jag är väldigt glad att jag har lärt mig krypköra och vända..jag är 161 cm och kör en bandit..helt omöjligt för mig att stötta upp hojen med foten.. Sen handlar all mcutbildning om att man ialla situationer ska bemästra sin hoj...ingen konst att bemästra när man har fart...
Bit i hop..och på det igen...ilska tar på energin...

Zebba skrev:
2421203 Nån som kan svara lite trevligt va roligt. De e få på detta forum som kan de.

Roligt att ingen läsar vad man skriver. Jag ger upp för här på detta forum får man inge bra svar. Så fort folk får chansen att tryckar ner så gör ni de. Om någon läser vad jag skriver så blev jag inte kuggad på att jag inte kunde hantera min hoj. Men va spelar de för roll va man skriver ingen läser ändå va man skriver. Å när ni väl läser så försöker ni hitta minsta fel för att peka FEL FEL FEL.

Fråga dig själv varför du får dem svar som du får!! Det är en bra början.

Zebba skrev:
2421005 Okej så du gör en U-sväng i sakta gå fart. Enligt vägverket toriprov ska du göra en u-sväng till vänster på trafikerad väg......NEJ du ska svänga av på lämplig väg till höger sedan hitta en plats lämplig att vända cykeln inte vända mitt på vägen. Så din usväng är inte trafiksäker bara så du vet

Tror de är medvetna om att inte speciellt många orkar åka in på en liten väg. Gör man en kontrolerad u-sväng som inte behöver fotnedsättning så du står mitt i vägen så minskar man risken avsevärt.

Nej konbanor är inte verklighetsanpassade. Se högfarten, hur många personer bibehåller samma hastighet när ett hinder kommer framför en? :)

Det är ju inte för inte som alla körskolärare som "testade" att köra upp kuggades. Men det är ändrat, nu är det att man ska hålla en hastiget av 50km/h förbi hindret, dvs du kör i 55km/h och släpper gasen.

De flesta "unga" personer kuggas en eller två gånger innan de blir godkända. Speciellt killar då dessa är överrepresenterade i statistiken. Ni alla kan neka till detta men varför 4 personer jag känner klarar det på 3:e gången oavsätt om de kört i körskola/privat kan man fundera på. Gillar du inte vv nissen, kör upp på ett annat ställe? :pannkyss

Konkörning

Håller med om att de är konstigt att man bygger banor som man inte kan klara med olika typer av hojar.

En sak är säker. Det är lättare att köra upp med en offroad hoj än en sporthoj

Zebba skrev:
2420893 Missa på min uppkörning idag. SÅÅÅ skoj.:mad:

Skulle köra de där kryp testet. Den där banan med fem konar som står på en rad. VA fan har de me hur man är som hojåkare. Hade problem med sista konan kom inte rätt så jag missa på tillbaka vägen. Kör då också en Gixxxer 750 så de e ju en lätt hoj. Den där jävla kuken skulle jag gärna se hoppa på min hoj å köra banan. För de e ju ett krav för att få köra hoj på vägen att man ska klara de. Men när man tar körkort är de inte så att man ska kunna köra vilken hoj som helst säker på vägen. Så då borde han ju också kunna slänga runt den där utan problem. Hur skulle han ha gjort om jag kom med en HD med långgaffel den skulle aldrig gå igenom. Å så säger han att de här skulle simulera en krypkörning på essingeleden!! MEN VA FAN E HAN HELT DUM vem kör sick sack körtning i sakta gå fart utan att sätta i fötterna å sedan göra en 180 graders sväng. Om jag åker på essingeleden å de e kö. Å jag sätter ner mina fötter då är jag alltså inte en säker förare. Allt annat gick hur bra som helst. MEn enligt honom så är jag inte säker i trafiken för att jag inte kan krypa fram. OM jag skulle åka dit med en offroad hoj å så är de ju piss enkelt å så klarar man kortet åker hem å slänger sig på gixxern då borde ju inte mitt körkort vara giltigt för den kan jag inte krypa med. Å de roliga va att de tycker att man ska ha en annan hoj vid uppkörningen men ska inte dessa banor vara anpassade så de ska passa alla. Hoppas inte att jag möter honom nån dag :argpådato

Osis,det är inte nån jag känner som blivit kuggade endast p.g.a krypkörningen utan att det varit något mer.

Men ut o köp PET-flaskor,rada upp dom,kryp o pröva igen!:tummenupp

RW skrev:
2421172 Saxat från VV:
"Manöverprovets lågfartsdel skall utföras enligt figur 1-2 eller figur 3-4. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras. Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning).
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om starten ...."

Som jag tolkar detta har Tettes körskola rätt, man skall använda kopplingen och inte bromsen. Verkar som om inte alla körskolor lär ut rätt och vissa uppkörningsmän (förättningsmanen) vet om vilka regler som är gällande (om de godkänt en bromsande uppkörare). Jaja, det kan jag ju skita i....:tomten

Det kan bero på lutning på platsen där man kör. Jag själv fick broms på nervägen men inte tillbaka, dock i 90 graderssvängen tillbaka till utgångspositionen fick jag också bromsa :tummenupp

Förstår din besvikelse.Själv kuggade man 2ggr på den berömda garagevändningen när den fanns.Men det är bara o bryta ihop o komma igen.Öva öva öva o lite mer öva.Shedevil sa ju när vi var ut o tränade konkörning att det aldrig skulle gå men det gick ju.

Krille-666 skrev:
2420936 Säg till nästa gång så kan du låna min motard :tummenupp Så ska du se att det är liiiite lättare :)

det handlar ju om planering dom flesta hojar fixar att komma runt men det finns ett par som inte klarar att komma runt och då ska vv anpassa banan.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!