hatar att övningsköra...

Jimmyboy skrev:
ok du menade så, det såg ut som om du menade att man skulle nypa järnet och sen släppa för att hitta ett bra läge :D
no hard feelings.. :tummenupp

Givetvis inte. :) Dock så är ju allas problem att de inte tar i tillräckligt i början, men för mycket i slutet. Jag har sett två bromsa omkull på körskolan med Suzuki 750. Och det var inte i början utan när de skulle stanna och inte kunde parera hjullåset. :(

Det bästa är dock att träna så man känner själv när man hittar det perfekta nu-bromsar-jag-max-utan-att-låsa-framhjulet. När man hittar det känner man det i hela kroppen. Jag fick samma känsla igen när jag var bromsade av mig i våras. :tummenupp

varför skulle däcket släppa i hårda inbromsningar i lägre farter? kan ju hålla tills bakhjulet reser sig utan problem, är en sak om det är grus eller sand på vägen.....och 30/70 är bromsverkan kanske tom 20/80

Jimmyboy skrev:
om du ska bromsa mjukt med kraftfullt. så brukar man/jag göra såhär:
på bromssträckan så börjar jag att bromsa mjukt, och sen öka hårdare och hårdare (men inte för hårt) mot slutet av sträckan då får du en kort och fin bromssträcka, men kom ihåg att det ska vara ungefär 60 % på frambromsen och 40% på bakbromsen(Y) :) lycka till

edit: sorry hannez, du gjorde ett inlägg precis innan mig.. såg inte :D

Att börja "mjukt" lär knappast göra bromssträckan speciellt kort. Sen ska fördelningen absolut inte vara 60/40. Den beskrivning du gett fungerar säkert bra om man ska stanna, men inte om det ska ske så fort som möjligt :tungan

Fördelningen ska vara 90/10 ungefär. Vilket i princip innebär att du bara lägger foten på bakbromsen utan tryck. Jag fick lära mig att släppa av på gasen ett par meter innan bromspunkten för att få lite motorbroms, sen gå på hårt på frambromsen på bromspunkten(utan att låsa hjulet) & hålla det tills jag står helt still. Glöm inte att hålla blicken i höjd med horrisonten, försök gärna hitta en fast punkt att fästa blicken på.

Lycka till!

Eller också gör man som jag och glider förbi läraren lite snyggt på framhjulet.... :crash :D

Chris Husky skrev:
Jag fick lära mig att släppa av på gasen ett par meter innan bromspunkten för att få lite motorbroms, sen gå på hårt på frambromsen på bromspunkten(utan att låsa hjulet) & hålla det tills jag står helt still. Glöm inte att hålla blicken i höjd med horrisonten, försök gärna hitta en fast punkt att fästa blicken på.

Det är det han sagt till mig att göra.

Kanske ska säga att jag kör upp till 50 km/h när jag ska bromsa.

Fotbromsen? Den har jag inte använt en enda gång :confused: Ska fråga läraren imorgon om han glömt nämna det eller om vi inte börjat med det än.

Nej, körde inte Brevan idag, körde Kawasaki ER-5, 2:a gången jag körde den så den e "min" hoj på skolan nu :) Brevan blir om kawan är upptagen.

Det bästa med körskolornas hojar är att man vågar pressa dom lite mer än man skulle gjort med sin egen hoj... åtminstone i början.
Givetvis måste du bromsa med bakbromsen också även i en så låg hastighet som 50.
I garagesvängen (mot slutet av konbanan) så ska du ju bromsa hojen så mycket som är lämpligt för att kunna runda konerna, men när du sen börjat svänga, så är det bara bakbromsen som gäller om du tycker hastigheten är för hög ändå.
Använder du frambromsen i en snäv sväng så lägger du hojen snabbare än en höna skiter :hihi

I den där MC boken som STR delar ut så står det att korrekt bromsverkan ska vara 70/30 eller 80/20 men det är ju helt och hållet en tolkningsfråga beroende på underlag, hastighet och syftet på varför man bromsar.

Jag tror att Du grejar biffen utan problem, men som sagt; Jävlas lite med lånehojen.. Visa att det är DU som bestämmer och ta i ganska så rejält både på gasen och på bromsarna.
Sen äger du hela testbanan resten av övningskörningarna! :yoparty

Lycka till!

Tänk på att läraren är där bara för dig och det är tillåtet att göra misstag när man är nybörjare. Det är bara att kämpa vidare! :hjälm

Jag övningskörde på Anitas och fick väldigt bra hjälp av Matte där. För det första fick jag av honom lära mig att på uppkörningen skulle jag inte använda fotbromsen alls, eftersom det var alldeles för stor risk att jag skulle låsa av nervositet, och det spelar bara marginell roll för bromssträckan när man inte är så duktig. Jag markerade bara med högerfoten. Det finns olika filosofier, men för mig funkade det.
Sedan precis som rekommendationen ovan, man skulle ha rätt fart i god tid så att jag kunde släppa av och sakta in till 50, 70 eller 90 vid märket, det gör stor skillnad att bromsa från insaktande eller från acceleration. Fast grepp med benen runt tanken, lätt böjda armar (det är inte armarna som ska ta kraften), blicken långt fram och nyp så hårt du vågar med frambromsen (vilket som sagt knappast är i närheten av att låsa i den farten). När farten minskar släpper man av så det inte låser. Jag låste ett par gånger under övning men lyckades parera. På bromsprovet ska man ju till stillastående, i serpentinen är det viktigt att ha fart kvar för undanmanövern.

Lycka till!

The_FacultyGirl skrev:
Det är det han sagt till mig att göra.

Kanske ska säga att jag kör upp till 50 km/h när jag ska bromsa.

Fotbromsen? Den har jag inte använt en enda gång :confused: Ska fråga läraren imorgon om han glömt nämna det eller om vi inte börjat med det än.

Nej, körde inte Brevan idag, körde Kawasaki ER-5, 2:a gången jag körde den så den e "min" hoj på skolan nu :) Brevan blir om kawan är upptagen.

Du kör på Framtidens trafikskola med Ernst va?? Jag tog mitt kort där -01 och han vet vad han snackar om.....tro mej :)

HanneZ skrev:
Bromsa mjukt i början(läs 0,1 sek) o sen hårdare o hårdare
Precis sådär sa bilskolan/uppkörningsman att man INTE skulle göra. Man ska klara av att trycka max utan att låsa direkt.

Förstår inte varför de inte skulle vilja att man bromsade "för hårt" (så länge man inte låser)? Vid undanmanövern får man ju inte göra det men det var väl inte den det handlade om?

OlleR6 skrev:
... Man ska klara av att trycka max utan att låsa direkt...

hur låser man direkt? menar du trycka max direkt?

De jag fått lära mig är att om man bromsar med dåligt tryck på ett däck så slinter de, gäller både bak och fram. Vad jag menade var att om man nyper så stenhårt direkt så finns det inget tryck på framdäcket.

Bara att öva som gäller. :)
När du slipper sitta och tänka hur du ska bromsa, det är då du kommer bromsa bra. :tummenupp

Gasa upp, motorbromsa lite innan, nyp hårt med frambromsen och låt foten vila lite lagom på bakbromsen, dra in kopplingen när motorbromsen gjort sitt, sen precis på slutet måste man ju lätta lite på bromsen för att få ett mjukt stopp. Glöm inte att hålla blicken rakt fram borta vid horisonten!

Nu kanske jag inte sagt något nån annan inte redan sagt men.. :tungan

Öva Öva Öva. Tråkigt? men sant! :D

På en sporthoj ska man bromsa med 90% fram och 10 % bak, det som är viktigt är att vara snabb i ansatsen av bromsen. Knip till snabbt som f..n med handbromsen, håll sedan ett jämt kraftfullt tag, men släpp snabbt om du känner att hjulet låser sig.Bakbromsen ska du i princip bara markera med.
Ännu viktigare är blicken, titta långt fram och knip om tanken med låren.Lätt böjda armar.
Vi övade höghastighetsbromsning på Gelleråsen i helgen, det var nyttigt, jag tvärnitade från 160 km/tim, läskigt första gången.

Så som jag fick lära mig så ska man som tidigare konstaterats först slå av gasen o sen greppa handtaget och bromsa i en "mjuk" rörelse, dvs inte släppa gasen o direkt bromsa stenhårt för då blir det som ett ryck vilket kan göra att man låser hjulet. Alltså att man har fingrarna "beredda" på bromshandtaget nån halvsek utan att bromsa och sedan krama hårt men samtidigt mjukt. På den hojen jag körde på körskolan (Honda CB750) så låste man hjulet direkt om man bromsade full kraft i 50 km/h. Lite svårt att förklara kanske. Som bikerwoman sa så gör blicken otroligt mycket för en bra bromsning.

Veta om växel ligger i ? Kolla neutrallampan - det finns en sådan även på ER-5 ;) För övrigt en väldigt bra hoj att öva på. Om de nu skött servicen på maskinen och inget är trasigt.

Det är bara att nöta på och köra så mycket det bara går - helst på egen hoj också för mängdträning. Har man känsla för grejerna så löser det sig självt - i annat fall är hårdträning enda sättet. Gäller växling, broms och allt annat. Bakbromsen ska du lära dig att använda, men bara sparsamt. Den kommer du att kunna behöva om underlaget är halt (t.ex. på grus) eller för att "sätta" hojen lite lätt i en kurva. Bra att då ha fått in reflexerna rätt.

Har nog aldrig läst så mycket om bromsning på SH tidigare :) Brukar ju annars vara mest full gas, stoppie, wheelie osv. som gäller :tungan
Men det lät gott med pannkakor och glass!
Var inte orolig för detta med bromsningen, då det brukar komma av sig själv när du kört ett tag. Men det är aldrig fel med lite råd och tips och det finns ju en och annan här som kan köra hoj!

Angående ettans växel, så är det som sagt bara att kolla på neutrallampan som finns på d flesta hojar, och sedan är det ju bara känna efter med foten om det inte går att växla längre ner? eller? :tummenupp

Max broms med en gång är bullshit, du ovan som sa det kan inte ha kört upp med trafikskola, samt inte kört särskilt inspirerat i verkliga livet. På mjukt, men bestämt med bromsen, det var min lärare stenhård på, och såhär i efterhand kan jag bara konstatera att det stämmer. Krama in bromsen!
Drar du på för hårt först låser du däcket, går du på mjukt stannar du tidigare och du får bättre kontroll.
Allt detta borde din lärare ha förklarat för dig innan du började.
Jag använder aldrig bakbroms heller, men det måste du nog på trafikskolan.

The_FacultyGirl skrev:
...Fast egentligen.. varför klagar jag? Höll mig på hjulen ju :)

Jobba på bara, det kommer gå fint i slutändan :tummenupp Ang. det där att du höll dej på hjulen...lova mej att du gör det när du ska prova min bajk också :tungan

Back