hatar att övningsköra...

ja va å körde idag jag med, regnade som fan... har inte läst vad alla andra skrev, hade inte tid/ork till det. men för att bromsa bättre ska du klippa hårt i början för att sedan släppa av för att inte låsa hjulet...
vad klagade han över att du stannade för snabbt för? det är väl det som e meningen?? hmm...

4:e lektionen

Så blev det körning för 4:e gången idag. Och säger bara en sak - det är ett under att man inte svimmar när man kör i den förbaskade solen i 50 min när man försöker koncentrera sig medan kroppen skriker efter luft och pause :brinnerup

Jag var bättre idag! :banana
Fixade EN jättebra inbromsning! Resten blev som vanligt.. antingen för hårt eller för långsamt. Den dagen jag blir klok på det där så blir jag glad! Fick även använda fotbromsen något vid bromsningen.

Och konbanan gick mycket bättre än igår! Det var verkligen jättekul! :lol
Igår körde jag "minikonbanan" på 24 sekunder... idag på 17! Och 16 ska man köra den på! Så nästa gång fixar jag den ;)
Med "mini" menar jag att en kon saknas mot originalet + att jag inte växlar upp till 3:an etc.

Riktigt kul att bara svischa omkring mellan konerna :) Snacka om att man längtar till dagen man kan göra det utan någon som övervakar en!

BlackArmy skrev:
Du kör på Framtidens trafikskola med Ernst va?? Jag tog mitt kort där -01 och han vet vad han snackar om.....tro mej :)

Idag hälsade jag på Ersnt. Jag kommer ha honom sen när jag är ute i trafiken och brummar :) Det ska bli kul att köra med honom sedan!

TomK skrev:
Veta om växel ligger i ? Kolla neutrallampan - det finns en sådan även på ER-5 ;) För övrigt en väldigt bra hoj att öva på.

Jodå, jag trivs på den lille hojen :)
& idag hade de tejp över lampan just bara för att vi ska lära oss att känna när neutralen är i ;)

Men idag lärde jag mig hur jag ska få i 1:an om den vägrar första gångerna :tummenupp

The_FacultyGirl skrev:
Så blev det körning för 4:e gången idag. Och säger bara en sak - det är ett under att man inte svimmar när man kör i den förbaskade solen i 50 min när man försöker koncentrera sig medan kroppen skriker efter luft och pause :brinnerup

Jag var bättre idag! :banana
Fixade EN jättebra inbromsning! Resten blev som vanligt.. antingen för hårt eller för långsamt. Den dagen jag blir klok på det där så blir jag glad! Fick även använda fotbromsen något vid bromsningen.

Och konbanan gick mycket bättre än igår! Det var verkligen jättekul! :lol
Igår körde jag "minikonbanan" på 24 sekunder... idag på 17! Och 16 ska man köra den på! Så nästa gång fixar jag den ;)
Med "mini" menar jag att en kon saknas mot originalet + att jag inte växlar upp till 3:an etc.

Riktigt kul att bara svischa omkring mellan konerna :) Snacka om att man längtar till dagen man kan göra det utan någon som övervakar en!

Se, det blir bara bättre och bättre...sa ju det ;)

Det verkar som att 50% har hört det ena och resten det andra. Jag körde för Jarla i Sthlm 2002 och de sa att man skulle på ordentligt direkt. Låser sig hjulet (hände inte ofta) så är det ju bara att kompensera och släppa efter lite. Gör man motsatt och kramar fram till gränsen på låsning så blir ju bromssträcken längre - det måste ni väl hålla med om?

Jag tolkade övningen som nån slags panikbromsning, det är ju inte direkt så man gör när man är ute och "finåker".

vilken körskola går du på The_FacultyGirl? eller e de hemligt?? ;)

Last edited:
Körning med körskolan är ingen höjdare direkt.
Men övningskörning privat med handledare är bra mycket roligare.
Jag körde nyss på grusväg med min gixxer för första gången.
Det var kraftigt otäckt.

Chris Husky skrev:
Att börja "mjukt" lär knappast göra bromssträckan speciellt kort. Sen ska fördelningen absolut inte vara 60/40. Den beskrivning du gett fungerar säkert bra om man ska stanna, men inte om det ska ske så fort som möjligt :tungan

Fördelningen ska vara 90/10 ungefär. Vilket i princip innebär att du bara lägger foten på bakbromsen utan tryck. Jag fick lära mig att släppa av på gasen ett par meter innan bromspunkten för att få lite motorbroms, sen gå på hårt på frambromsen på bromspunkten(utan att låsa hjulet) & hålla det tills jag står helt still. Glöm inte att hålla blicken i höjd med horrisonten, försök gärna hitta en fast punkt att fästa blicken på.

Lycka till!
Detta lärde jag mig också hos min lärare.

Iom att man bara lägger foten på fotbromsen så kommer tryck att appliceras "automatiskt" iom att rörelseenergin trycker din kropp framåt och foten trycks ner. Har du då knipit med knäna mot tanken så kommer fotbromstrycket bli bra utan bakhjulslåsning.

Att övningsköra är grymt tråkigt, håll ut and stay away from the light!

Jag har fått lära mig att bromsa distinkt [stavning?]
Att först bromsa mjukt och sen hårdare ökar ju risken för låsning.
Men det är bra att ha låst hjulena så man vet ungefär var gränsen går, prova det FacultyGirl, man känner när det låser och har du bara reflexerna med dig så släpper du bara bromsen. Det är alltid bra att ha provat!
Kör rakt fram bara och bromsa hårt/distinkt ett par gånger så får du känna på det.

The_FacultyGirl skrev:

Känner igen det där :gnissla Jag tror jag var nära på att svimma dessutom när vi övade garagevändningar i 30 grader på nylagd asfalt :brinnerup i 40 min. Som tur var så hade min lärare med sig kalla vattenflaskor så man fick i sig vätska.

Kul att höra att det går bra för dig. Håller tummarna :yoparty

Back