Hatade MC åkare

Den finns ju båda parter inom ridningen.... precis som i mc världen!

Om ryttarna/ryttorinorna håller på och gapar och skriker hötter med nävarna så kan ni ju ger er faan på att flertalet mc piloter tröttnar till slut!

Själv har jag fått positiv feedback (ett leende eller en vink) när jag har saktat in och om möjligt frikopplat..

En gång när jag när jag drog ett par repor på bakhjulet fram o tebax så kom det en tjej springandes rätt ut i vägen... samtidigt som jag såg henne kom jag på att det låg ett stall 500 bort och jag väntade mig en rejäl utskällning för att jag hade skrämt hästarna...

Jag slog av och stannade till... Då slänger hon ur sig det ser bra ut det där :tummenupp

Jag: :va

Hon: Men du skämmer hästarna så kan du vara vänlig Å åka nån annanstans.

Jag: Fortfarande :va för att jag inte fick någe skäll. :) Visst kan jag det!:tummenupp

:tummenupp :)

Men visst är det så att det finns idioter överallt och tyvärr är de de som syns och hörs mest :(

:hihi får väll börja skicka insändare till tidningen om dagens ros varje gång någon visar hänsyn

Den finns ju båda parter inom ridningen.... precis som i mc världen!

Om ryttarna/ryttorinorna håller på och gapar och skriker hötter med nävarna så kan ni ju ger er faan på att flertalet mc piloter tröttnar till slut!

Själv har jag fått positiv feedback (ett leende eller en vink) när jag har saktat in och om möjligt frikopplat..

En gång när jag när jag drog ett par repor på bakhjulet fram o tebax så kom det en tjej springandes rätt ut i vägen... samtidigt som jag såg henne kom jag på att det låg ett stall 500 bort och jag väntade mig en rejäl utskällning för att jag hade skrämt hästarna...

Jag slog av och stannade till... Då slänger hon ur sig det ser bra ut det där :tummenupp

Jag: :va

Hon: Men du skämmer hästarna så kan du vara vänlig Å åka nån annanstans.

Jag: Fortfarande :va för att jag inte fick någe skäll. :) Visst kan jag det!:tummenupp

Själv tycker jag att hästfolk är dåligt uppfostrade från första början... Redan vid tidig ålder sa mina föräldrar åt mig att inte leka med maten...

Dessutom har jag börjat hytta med näven åt alla huliganer som rider häst och för oväsen inne i stan. De går på bakbenen ibland och frambenen ibland. Sen har det blivit ett mode att sätta megafon på hästen så den låter extra mycket. Dessutom kan det inte vara ett speciellt miljövänligt nöje heller? Med tanke på det radioaktiva avfallet de släpper ut som fräter sönder asfalten. Ingen vägskatt betalar de heller!

Sen klagar de på att hästarna blir rädda! Jag gör fan i byxan varje gång det står en häst på andra sidan krönet när jag kommer i 200 blås. Men inte fan ökar de farten trots att jag tutar och lever!

Nej hästar hör inte hemma på vägarna, de passar bäst på frukostmackan!

hehe det här kommer göra ont...

Givetvis så finns det ju säkert vettiga ryttare, men i mitt område är dom verkligen sällsynta. Som ni säger, de som gapar och är otrevliga syns ju mest.

Själv tycker jag att hästfolk är dåligt uppfostrade från första början... Redan vid tidig ålder sa mina föräldrar åt mig att inte leka med maten...

Dessutom har jag börjat hytta med näven åt alla huliganer som rider häst och för oväsen inne i stan. De går på bakbenen ibland och frambenen ibland. Sen har det blivit ett mode att sätta megafon på hästen så den låter extra mycket. Dessutom kan det inte vara ett speciellt miljövänligt nöje heller? Med tanke på det radioaktiva avfallet de släpper ut som fräter sönder asfalten. Ingen vägskatt betalar de heller!

Sen klagar de på att hästarna blir rädda! Jag gör fan i byxan varje gång det står en häst på andra sidan krönet när jag kommer i 200 blås. Men inte fan ökar de farten trots att jag tutar och lever!

Nej hästar hör inte hemma på vägarna, de passar bäst på frukostmackan!

hehe det här kommer göra ont...

:pannkyss stackars liten. Men om du tvättar skinnstället mellan gångerna så fräter det mindre mellan skinkorna :tungan :D

:fattartil eller så får du börja använda bjöja så slipper du tvätta skinstället efter varje tur :D

Givetvis så finns det ju säkert vettiga ryttare, men i mitt område är dom verkligen sällsynta. Som ni säger, de som gapar och är otrevliga syns ju mest.

Ja ni utlänningar är ju så konstiga så det är ju inget man förundrar sig över :tungan

Last edited:
:pannkyss stackars liten. Men om du tvättar skinnstället mellan gångerna så fräter det mindre mellan skinkorna :tungan :D

:fattartil eller så får du börja använda bjöja så slipper du tvätta skinstället efter varje tur :D

Ja ni utlänningar är ju så konstiga så det är ju inget man förundrar sig över :tungan

Nu tycker jag att du är som en doktor från vårdcentralen. Ger tabletter (tips om "bjöjor") istället för att behandla grundorsaken. Orsaken till att jag gör i byxan är ju hästen som är ute på vägen. Då ägaren dessutom inte betalar vägskatt för hästen ska den inte befinna sig där. Och som sagt... Sluta lek med maten nu! Det är extremt dåligt bordsskick!

Däremot finns det inga regler för oss som kör hoj! Alla ska rätta sig efter oss!

Jag har själv hållt på väldigt mycket med hästar tidigare. Men när jag red på vägar var jag väl medveten om att vägen var till för motorfordon och inte för hästar. En häst som inte var trafiksäker tog jag inte ut på en väg där jag visste att folk kör fort, man får ju träna dem i säkrare miljöer tills de vänjer sig.

Jag har suttit på hästar som lekt rodeo eller skenat när det kommit fordon som traktorer och bilar. De har dock alla efter lite träning vant sig eftersom att jag inte blev rädd varje gång det kom en bil. Problemet med hästar som är knäppa är oftast att ryttarna är fega och rädda och det känner hästen, har man haft hästen mer än ett halvår och den fortfarande är hysteriskt rädd för bilar så tror jag mer det är ryttaren som är rädd och hästen som känner av ryttarens oro. Är man bestämd så slutar hästarna bråka förr eller senare och litar på sin ryttare.

Jag har själv hållt på väldigt mycket med hästar tidigare. Men när jag red på vägar var jag väl medveten om att vägen var till för motorfordon och inte för hästar. En häst som inte var trafiksäker tog jag inte ut på en väg där jag visste att folk kör fort, man får ju träna dem i säkrare miljöer tills de vänjer sig.

Jag har suttit på hästar som lekt rodeo eller skenat när det kommit fordon som traktorer och bilar. De har dock alla efter lite träning vant sig eftersom att jag inte blev rädd varje gång det kom en bil. Problemet med hästar som är knäppa är oftast att ryttarna är fega och rädda och det känner hästen, har man haft hästen mer än ett halvår och den fortfarande är hysteriskt rädd för bilar så tror jag mer det är ryttaren som är rädd och hästen som känner av ryttarens oro. Är man bestämd så slutar hästarna bråka förr eller senare och litar på sin ryttare.

Men det gäller ju att hästen inte blir skrämd undertiden ;)

Tyvärr är det ju så att även den lugnaste hästen kan bli skrämd. En häst är ingen maskin

Eh, va? Nu förstod jag inte riktigt.

Tja jag är skåning och alla ovanför skåne är utlänningar ;)

Tror att många här nere är mer vana vid hästar och känner mer "hästfolk" eftersom det finns ca 1 miljon hästar i skåne (om jag nu minns rätt). "alla" känner någon som håller på med hästar på ett eller annat sätt. Det är även supervanligt att många som har häst har hoj :)

Nu tycker jag att du är som en doktor från vårdcentralen. Ger tabletter (tips om "bjöjor") istället för att behandla grundorsaken. Orsaken till att jag gör i byxan är ju hästen som är ute på vägen. Då ägaren dessutom inte betalar vägskatt för hästen ska den inte befinna sig där. Och som sagt... Sluta lek med maten nu! Det är extremt dåligt bordsskick!
Däremot finns det inga regler för oss som kör hoj! Alla ska rätta sig efter oss!

Men :( hur ska annars köttet kunna bli så där mört och fint ;)

Last edited:
Men det gäller ju att hästen inte blir skrämd undertiden ;)

Tyvärr är det ju så att även den lugnaste hästen kan bli skrämd. En häst är ingen maskin

Tja jag är skåning och alla ovanför skåne är utlänningar ;)

Tror att många här nere är mer vana vid hästar och känner mer "hästfolk" eftersom det finns ca 1 miljon hästar i skåne (om jag nu minns rätt). "alla" känner någon som håller på med hästar på ett eller annat sätt. Det är även supervanligt att många som har häst har hoj :)

Men :( hur ska annars köttet kunna bli så där mört och fint ;)

Borde inte hästar tränas bättre av att springa i hage istället för att gå på vägen?

Du pratade nyss om att köttet skulle bli så mört och fint.

Så självklart pratar jag om öronen!!! vad annars? :rolleyes:

Men det förstår du väll själv att det är de fina avgaslukterna i kombination med skumpandet på ryggen som gör köttet extra mört, varför skulle vi annars ge oss ut på vägarna :va

Köttet blir ju både mört och rökt på samma gång

:tungan

Jag tycker ändå att alla mina möten med hästar på vägen har funkat bra, möter jag en häst på vägen så kollar jag om ryttarinnan/hästen ser nervös ut, gör dom det har det hänt att jag har stannat och låtit dom rida förbi (om jag har haft den möjligheten).

Annars brukar jag frikoppla och rulla förbi så ljudlöst som möjligt, och på så stort avstånd som möjligt, för om hästen tvärhoppar till vill inte jag vara i vägen.

PS, dessutom brukar hästcheyer vara söta att titta på, så att stanna och titta på dom när dom skumpar förbi kan vara riktigt trevligt.

Last edited:
Jag tycker ändå att alla mina möten med hästar på vägen har funkat bra, möter jag en häst på vägen så kollar jag om ryttarinnan/hästen ser nervös ut, gör dom det har det hänt att jag har stannat och låtit dom rida förbi (om jag har haft den möjligheten).

Annars brukar jag frikoppla och rulla förbi så ljudlöst som möjligt, och på så stort avstånd som möjligt, för om hästen tvärhoppar till vill inte jag vara i vägen.

:) :tummenupp

Nått gör ni fel!

..Bara att inse.
När jag övade hojåkande ute på landet med min dr 650 så fick jag inget annat än vinkningar och glada miner när jag susade förbi med volymen inställd på tomgång. :hojsmilie

Och till er som "kör på E4:an i knapp styrfart": ni har inte funderat på att folk hyter åt er pga den där feta kön ni samlar ihop bakom er? :tungan

Liknande historia som utspelade sig för ca 2 veckor sen. Jag kommer på en lång raksträcka bland ängar och liknande. Håller väl visserligen rätt bra fart, säg 200+ då jag 300 meter fram ser 2 flickor som leder varsin häst.

Bromsar kraftigt och när jag är drygt 100 meter ifrån dom så håller hojen 50, max 55 km/h. Byter körfält för att hålla undan samt slår av på gasen och frikopplar för att vara så tyst som möjligt. Tror ni inte en av tjejerna börjar veva som en galning lik förbannat och skriker nånting åt mig!?

Jag svarade med ett varvstopp...subba :mad:.

Oxå min trista erfarenhet... att de där hästtjejerna oavsett hur man kör alltid ska se missnöjda ut eller hytta med nån kroppsdel mellan pek och långfinger...
Kan tänka mig att vi motorcyklister visar f-n så mycket mer hänsyn till hästar än vilken bilist som helst. Iaf gör alla jag åkt med det.
Men hästtjejerna har väl fått det med modersmjölken eller via starlet att mc ÄR farligt och skrämmande för hästar, och då ÄR det bara så! :fakta
Tycker nog att det verkar vara tjejerna som jagar upp hästarna genom att tvärnita dem och rycka i alla tömmar och tåg. Så ser man dem ju aldrig göra för bilar...
Slår vad om att hästen känner ryttarens oro och själv blir rädd iom detta.
Hästar blir ju f.ö rädda för i princip det mesta som finns.

Det här beteendet från hästmänniskor är nästan lika naturlagsbundet som alla idiotcyklister och fotgängare i Uppsala... som kastar sig ut framör ALLA motorfordon de ser....(för att provocera och för att de alla såsom varande miljöpartister hatar alla fordon)
De har ju RÄTTEN på sin sida...

Jag säger: You may be right... but dont be DEAD right.

Last edited:

Så undrar om ni gör rätt :va eller ert sänka farten är från 110 till 70 (på en 70 väg) och inte 110 till mellan 30 och 50.

Ja för ingen här inne ska väll säga att de kör lagliga hastigheter hela tiden ;)

OM man inte kan visa hänsyn i trafiken så borde man kanske tänka över om man själv har i trafiken att göra........

Just detta jag brukar göra, sänka till ca -20 under laglig hastighet samt frikopplar alltid! Aldrig nånsin fått ett tack för det.

Håller med dig om att visa hänsyn. Synd bara att hänsynen man visar i trafiken endast går åt ett håll. Hästpiloten borde precis som du säger tänka över vad han/hon gör i trafiken.....

Last edited:
Jag får kanske inte alltid en vinkning (dom sitter ju på ett dödsdjur och håller i sig med bara händerna, idag 2007) men en nick, ett leende eller på annat sätt brukar dom visa uppskattning, dom visar aldrig missnöje IAF.

Man kanske inte ska kräva att dom slänger sig av hästen, springer efter motorcykeln och frågar om man vill ligga... (även om det ibland skulle vara trevligt)

Dom kan ju vara fullt upptagna med att lotsa sitt djur efter vägen...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra