Hastighetsskillnader...

Maciej EVO VI skrev:
men varför klaga, din hoj är ju snabbare än hans :hihi

Nej det är den inte, han har 4 hk mer original plus ett akra helsystem på sin, så jag får piskrapp om vi kör roll on på sexan...eller alla växlar that is...snart får han en pcb också o med mitt kommande yoshi slipon kommer jag fortfarande inte ha så mycket att komma med...MEN! Min är förjävla mycket snyggare :tungan

well well...tackar ödmjukast för svaren iaf, visste inte att det inte behövdes så lite för att det ska skilja så..och det där nån av er skrev med nedlägg i kurvorna hade jag absolut inte en blek om, inte han heller förresten.

Ganska tragiskt att mätarna vissar så pass mycket fel som de gör..250km/h på min Mille så vissar R1 00 274km/h fast han ej tar in något på mig..zx9 ca 270km/h när min vissar 250km/h. Gsx1000r lite bättre.Mille 250km/h = gsx1000r 264km/h. Ungefär så såg det ut när jag har jämfört lite gran. Tror tyvär Millens mätare efter 03-> vart sämre o vissade lite glädjesiffror som japs hojarna.

Svarvern skrev:
2261531 Förklara detta någon påläst :

Jag har en R1, en 05a..och en polare till mig har en zx10a, 06a..och när vi åker precis bredvid varandra så visar min hastighetsmätare mellan 2 och 4 km/h mer, så vi kan väl säga att den visar 3 km/h mer än hans. Om vi dessutom åker exakt lika långt så visar min trippmätare nästan en mil mer än hans...det stör mig rätt så jävla hårt och jag skulle vilja veta varför...nån som har nån bra förklaring ?

du kan ha valt ett "sämre" spår! :tummenupp

chili skrev:
2262732 Tyvärr har du fel, som jag skrev tidigare skall hastighetsmätaren visa minst en viss procentsats för mycket (spelar det ngn roll vilken siffra det är eller?).

Läser du den text ovan som du också hänvisar till gäller 3:e till 6:e paragrafen enbart motorcyklar mellan 1975 och 1999 som inte är typgodkända enligt ECE-reglementet eller EG-direktiven. Det är antagligen i dessa författningar det framgår vilken procentsats som minst krävs.

//Linus
Nej, jag har inte fel...
Det jag skrev var ett utrag ur föreskrifterna för motorcykel...

Hade du läst alla 6 paragraferna hade du sett att §5 visar vilka regler som gäller för motorcyklar äldre än 1980 och att §6 gäller för motorcyklar nyare än det...

Det finns inga regler som säger att en hastighetsmätare måste visa för mycket däremot finns en regel som säger att den aldrig får visa för lite (inom vissa hastigheter)...
Det är en väldigt stor skillnad på det...

Jag mätte min ninja mot min Garmin gps, som visade runt 5-6m felmarginal, och då låg jag ganska exakt på 10% för mycket på mätaren jämfört med gps'en... Kompisens varadero visade mer rätt. Likaså min gamla Africa Twin visade bättre... Men farten räcker fortfarande till som Ninjan presterar...

raukroland skrev:
2264250 Nej, jag har inte fel...
Det jag skrev var ett utrag ur föreskrifterna för motorcykel...

Hade du läst alla 6 paragraferna hade du sett att §5 visar vilka regler som gäller för motorcyklar äldre än 1980 och att §6 gäller för motorcyklar nyare än det...

Det finns inga regler som säger att en hastighetsmätare måste visa för mycket däremot finns en regel som säger att den aldrig får visa för lite (inom vissa hastigheter)...
Det är en väldigt stor skillnad på det...

Tyvärr har du fortfarande misstolkat paragraferna.

1:a paragrafen gäller hojar som tagits i bruk efter 17 juni 1999, ingen annan av de följande sex paragraferna. Dessa skall vara typgodkända enligt ett EG-reglemente eller ett ECE-reglemente. Vad som gäller i dessa reglementen får man alltså läsa där, inte i denna text.

2:a paragrafen gäller hojar från 1975 års modell, som tagits i bruk senast 16 juni 1999. Det som skiljer dessa modeller från ovan är att om de inte uppfyller kraven enligt EG eller ECE, då gäller de följande paragraferna 3 till 6. Vad som står i paragraf 5 gäller hojar fram tom 1980-års modell.

Jag jobbar själv med fordonstillverkning och kan om du vill kan jag kontakata den avdelning som håller på med lagtexter och annat och kanske kopiera delar ur EG samt ECE reglementet om du gärna vill läsa vad som gäller.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back