Hastighetsskillnader...

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
05 Yamaha R1
Förklara detta någon påläst :

Jag har en R1, en 05a..och en polare till mig har en zx10a, 06a..och när vi åker precis bredvid varandra så visar min hastighetsmätare mellan 2 och 4 km/h mer, så vi kan väl säga att den visar 3 km/h mer än hans. Om vi dessutom åker exakt lika långt så visar min trippmätare nästan en mil mer än hans...det stör mig rätt så jävla hårt och jag skulle vilja veta varför...nån som har nån bra förklaring ?

Påläst? hmmmm...

Svarvern skrev:
2261531 Förklara detta någon påläst :

Jag har en R1, en 05a..och en polare till mig har en zx10a, 06a..och när vi åker precis bredvid varandra så visar min hastighetsmätare mellan 2 och 4 km/h mer, så vi kan väl säga att den visar 3 km/h mer än hans. Om vi dessutom åker exakt lika långt så visar min trippmätare nästan en mil mer än hans...det stör mig rätt så jävla hårt och jag skulle vilja veta varför...nån som har nån bra förklaring ?
För att vi ska kunna ge dig en obegriplig (men korrekt) förklaring med många fina konstiga ord, måste du nog först berätta vid vilken hastighet som denna 3-4kmh skillnad uppträder... Skillnaden i vägsträcka vid vilken körsträcka.
Har ni kört 500 mil och skillnaden är 1 mil är nog inget problem, däremot om ni tagit en kort sväng och en kört 2mil och den andre 1 mil, DET är ett problem..
Enl best SKALL hast mätare visa för mycket, dvs med plustolerans. Beroende på fartområde så kan man nog räkna med 0-10% felvisning.
Vägmätaren är kalibrerad med en viss däckdimension och visar fel med alla andra.
En annan faktor kan ju vara om man tar inputen från t ex framhjulet eller från motorn, i senare fallet tillkommer ju ev fel pga ändrad drevning.

Edit: Tydligen var det inte så många som begrep "plustolerans". Betyder iaf för mig, visa "rätt" eller om "visa fel" inträffar, ska det vara för mycket..
Står ju även 0-10% plus!! 0% plus är i mina ögon = "rätt"

Last edited:
Helt rätt Kahobe, med undantaget att hastighetsmätaren inte SKALL (eller måste) visa för mycket, däremot FÅR den inte visa för lite! (Det är en d-la skillnad det! :lol)

@Svarvern: Jag köpte en lösning på detta problem av Majtii här på forumet - en Speedohealer
Det är en konverteringsdosa man kopplar in mellan hastighetsgivare och hastighetsmätare, och dne går att programmera medelst omstrappning av ett prom.
DÅ kan du få hastighetsmätaren att visa EXAKT rätt, iaf i den fart du kalibrerar i. Försslagsvis runt 110, sen har du lika stor missvisning åt bägge håll, men helt försumbar gentemot original felvisning.

M.k.t bra och kan rekommenderas.

Kan det vara så enkelt som att din eller hans mätare är kalibrerad efter ett däck med en annan omkrets än det som sitter på? Vissa däck har ju högre profil än andra.

Jag kollade en gång när jag bytte framdäck, det skiljde 5 cm i omkrets mellan det slitna och det nya! Nu mäts väl hastigheten bak kanske men principen är densamma...

.

Ja...jag har inte tänkt på det där med däckdimensioner förrän nu, kom på att hans bakdäck är ett 190/55/17 medans mitt är 190/50/17...det kan väl ha med saken att göra antar jag. Gällande hastigheten så är det när vi ligger i 90 ungefär, och det är när vi har åkt ca 15 mil, kommer inte ihåg exakt men jag ska kolla igen. Det som stör mig är att jag har väl ett gäng mil på min mätare som jag inte kört...spelar väl egentligen ingen större roll men ändå...

En hastighetsmätare skall visa för hög hastighet, det finns det lagar/regler som styr. Vilken procentsats det ska vara och vilken författning det står i kommer jag inte ihåg. (iofs gäller detta bilar, med det bör även gälla hojar).

Själklart blir skillnaden mellan två hojar ännu större om man kör "fel" däckdimension på en av dem. Tänk också på att drevning måsta vara original då de flesta hojar mäter hastigheten på framdrevet.

Vad gäller trippmätaren.... om den ena hojen kör mer/oftare nerlägg än den andra kommer inte båda mätare att visa samma eftersom däckets omkrets är mindre vid kanterna (en av hojarna kommer alltså att köra längre).

Tänk på att ovanstående inte innebär att trippmätaren "ljuger" med en viss procentsats - det gäller enbart hastighetsmätaren.

//Linus

Svarvern skrev:
2261585 Ja...jag har inte tänkt på det där med däckdimensioner förrän nu, kom på att hans bakdäck är ett 190/55/17 medans mitt är 190/50/17...det kan väl ha med saken att göra antar jag. Gällande hastigheten så är det när vi ligger i 90 ungefär, och det är när vi har åkt ca 15 mil, kommer inte ihåg exakt men jag ska kolla igen. Det som stör mig är att jag har väl ett gäng mil på min mätare som jag inte kört...spelar väl egentligen ingen större roll men ändå...

Skillnaden i däcksdimensioner har nog inte så mycket att göra med skillnaden mellan dimensionen på din och hans hoj utan skillnaden mellan vad din hoj är kalibrerad med för dimension och den dimension du har på nu.

Svarvern skrev:
2261585 Ja...jag har inte tänkt på det där med däckdimensioner förrän nu, kom på att hans bakdäck är ett 190/55/17 medans mitt är 190/50/17...det kan väl ha med saken att göra antar jag. Gällande hastigheten så är det när vi ligger i 90 ungefär, och det är när vi har åkt ca 15 mil, kommer inte ihåg exakt men jag ska kolla igen. Det som stör mig är att jag har väl ett gäng mil på min mätare som jag inte kört...spelar väl egentligen ingen större roll men ändå...

Med 55- relativt 50-profil bak på ett 17"-hjul kommer det att skilja ca 3 % i varvtal/hastighet mellan hojarna. På en 30 mils resan (full tank i makligt tempo) skulle det då visa en skillnad på 1 mil. Det kan alltså bero på detta, om ni har exakt samma typ av hoj.

Sydney skrev:
2261814 Med 55- relativt 50-profil bak på ett 17"-hjul kommer det att skilja ca 3 % i varvtal/hastighet mellan hojarna. På en 30 mils resan (full tank i makligt tempo) skulle det då visa en skillnad på 1 mil. Det kan alltså bero på detta, om ni har exakt samma typ av hoj.

Han har en R1:a och hans polare en ZX-10R...

Svarvern skrev:
En R1 05 har 190/50 som standard och ZX10R har 190/55 så det borde inte vara detta utan snarare så att de flesta mätare visar för mycket... och olika mycket för mycket.

En annan tänkbar sak är hur slitna dina respektive hans däck är, ett par millimeter gummi som försvinner gör ett par procents skillnad i rullomkrets och felvisning på mätare, ju mer slitet däcket är desto mer kommer mätaren visa.

men varför klaga, din hoj är ju snabbare än hans :hihi

DR-Zätare skrev:
2261835 Han har en R1:a och hans polare en ZX-10R...

Hmm, klockan är ju bara drygt 10 på morgonen så jag missade det :huvet

Att det skiljer 3 % mellan två helt olika hojar förefaller snarare fullständigt normalt än konstigt. Vet inte hur mycket min Suzuki visar fel, men det verkar som den stämmer hyfsat i normala farter i alla fall, mellan 5 och 10 km för hög visning vid 100 km/h. Den gamla Hondan visar 280 km/h vid 255 enligt GPS, givetvis kollat på Autobahn :rolleyes:

Kläm dit en gps på hojen och kolla. Sen vet man. Iaf tills nåt ändras....

(Fattar faktiskt inte förvåningen, borde vara allmänt känt, hastighetsmätare har alltid visat för mycket.)
/u

En hastighetsmätare SKA INTE visa FÖR MYCKET men den FÅR INTE visa FÖR LITE...

Läs 5§ eller 6§ beroende på årsmodell...

Utdrag ur föreskrifter för motorcyklar:

21 kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall ha hastighetsmätare som
1. uppfyller kraven i direktiv 2000/7/EG (se 2 kap. 19 §), eller
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 39 (se 3 kap. 1 §).

2 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell och som ta-gits i bruk senast den 16 juni 1999 skall ha hastighetsmätare som
1. uppfyller kraven i direktiv 2000/7/EG,
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfyller kraven i 3 – 6 §§.
Krav enligt 2 § 3

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid. Det markerade hastighetsområdet skall vara till-räckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstill-verkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt.

5 § Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Motorcykel av 1980 eller tidigare års modell får dock ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

6 § Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla följande villkor:

v1 – v2 ≤ v2/20 + 10 km/h

Last edited:
Jag hade samma "problem" med min R1 -01 då jag körde med min kompis som hade en cbr1000rr -05. Men vem bryr sig om såna små petitesser. Så länge hojen rullar så är jag nöjd. :banana

Zindelin skrev:
2261887 Jag hade samma "problem" med min R1 -01 då jag körde med min kompis som hade en cbr1000rr -05. Men vem bryr sig om såna små petitesser. Så länge hojen rullar så är jag nöjd. :banana

Exakt, det finns ju desutom nästan alltid en snabbare växel att ta till - C.G Hammarlund (tror jag).

Zindelin skrev:
2261887 Jag hade samma "problem" med min R1 -01 då jag körde med min kompis som hade en cbr1000rr -05. Men vem bryr sig om såna små petitesser. Så länge hojen rullar så är jag nöjd. :banana

säger detsamma...finns väl annat att irritera sig på än en felvisande mätare. Gubbs och kärringar som kör rakt ut m.m. :tummenupp

ulf_lundin skrev:
2262026 Javisst, om den börjar hoppa över kuggar och du mäter hast på utg.drevet.
/u

Hmm, ja precis. Tyckte själv att det inte gick att tänka ordentligt utan kaffe...

.

raukroland skrev:
2261871 En hastighetsmätare SKA INTE visa FÖR MYCKET men den FÅR INTE visa FÖR LITE...

Läs 5§ eller 6§ beroende på årsmodell...

Utdrag ur föreskrifter för motorcyklar:

21 kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav

1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller se-nare skall ha hastighetsmätare som
1. uppfyller kraven i direktiv 2000/7/EG (se 2 kap. 19 §), eller
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 39 (se 3 kap. 1 §).

2 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell och som ta-gits i bruk senast den 16 juni 1999 skall ha hastighetsmätare som
1. uppfyller kraven i direktiv 2000/7/EG,
2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfyller kraven i 3 – 6 §§.

Krav enligt 2 § 3

3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid. Det markerade hastighetsområdet skall vara till-räckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstill-verkaren anger för fordonstypen.

4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt.

5 § Hastighetsmätare installerad i motorcykel får inte visa hastighet som är mindre än den verkliga. Motorcykel av 1980 eller tidigare års modell får dock ha en felvisning på maximalt 10 % av verklig hastighet.

6 § Visad hastighet (v1) och verklig hastighet (v2) skall vid hastigheter mellan 40 km/h och 140 km/h uppfylla följande villkor:

v1 – v2 ≤ v2/20 + 10 km/h

Tyvärr har du fel, som jag skrev tidigare skall hastighetsmätaren visa minst en viss procentsats för mycket (spelar det ngn roll vilken siffra det är eller?).

Läser du den text ovan som du också hänvisar till gäller 3:e till 6:e paragrafen enbart motorcyklar mellan 1975 och 1999 som inte är typgodkända enligt ECE-reglementet eller EG-direktiven. Det är antagligen i dessa författningar det framgår vilken procentsats som minst krävs.

//Linus

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back