Hastighetsrekord MC 1948

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tydligen var det såhär det gick till när det amerikanska hastighetsrekordet på MC sattes 1948.

YG6UV.jpg
 
Rollie Free på en Vincent i badbyxor, det blir inte mer ikoniskt än så.
 
Skulle ju vara lite småkomiskt om däcket hade expanderat såpass mycket att det exploderat mot bakskärmen :tungan
If u know what i mean! :crash
 
Ha ha, vilket underbart foto, de fan inte dåligt att dom tänkte på cw-värdet 1948 :D
 
Ha ha, vilket underbart foto, de fan inte dåligt att dom tänkte på cw-värdet 1948 :D

Det var främst förr som ingenjörerna tilläts forma med lågt luftmotstånd i åtanke. Senare blev motorerna så starka och bränslet så billigt att det inte spelade någon roll om karossen var kantig. Bilen skulle vara snygg, stark, praktisk och säker.

car1.jpg
"Dymaxion" 1930


800px-Tatra_87-old.jpg
"Tatra 87" 1936


6314425074_f4841f8087_o%u0025255B1%255D.jpg
"The Schlörwagen" 1939


SAAB_92_1949.jpg
"Saab 92" 1947

stirlingmoss_mercedes_w196_streamliner-1024x682.jpg
"Mercedes-Benz W196 Streamliner" 1954
 

Bifogat

  • 075-H_024-H_024-K_Avgassystem_exhaust_Simons_Volvo_740_760_Turbo_double.jpg
    075-H_024-H_024-K_Avgassystem_exhaust_Simons_Volvo_740_760_Turbo_double.jpg
    32.2 KB · Visningar: 324
Det var främst förr som ingenjörerna tilläts forma med lågt luftmotstånd i åtanke. Senare blev motorerna så starka och bränslet så billigt att det inte spelade någon roll om karossen var kantig. Bilen skulle vara snygg, stark, praktisk och säker.

Delvis sant.
Man skall även betänka att vindtunnlarna gav större insikt i aerodynamiken så att bilarna fick lågt luftmotstånd på vetenskapliga grunder, inte för att de såg snabba ut.
Den kantiga formen gör dessutom att lyftkrafterna inte blir lika stora.
Tvärt emot vad man skulle kunna tro, så blir en bil med rundade former betydligt mer påverkad av sidvindar.
Åtminstone Tatra hade dessutom tillräckliga motorer och lyckade karosser för att gå riktigt fort.
Men sidvindskänslighet, pendelaxel bak, svansmotor (luftkyld våtta) och lyftkrafter gjorde att tyska officerare blev förbjudna att köra Tatra på (den nybygda) autobahn.
De dog som flugor.








Kanske sant.

Tävlingsmotorcyklarna gick dock otroligt fort för sin effekt när de bygdes låga med heltäckande kåpa.
1955_Moto-Guzzi-V8.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top