Hastighetsrekord, 1920-talet?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fick höra en kort historia om någons om skulle slå ett hastighetsrekord med en bil med flygplansmotor på 1920-talet. Tyvärr avled föraren då huvudet slets loss då drivningen(kedja) gav upp. Han begravdes på stranden där rekordförsöket gjordes men bilen grävdes upp på 80-talet och renoverades. Jag vet inte vad som är sant av detta men är det någon som vet något om detta? Nån kanske känner till någon sida på nätet där det finns info?

/ Hannes

HanneZ skrev:
2246141 Den sidan funka inge vidare här. Föraren hetter Parry Thomas och bilen kallades för Babs iaf för den som vill söka.

http://www.bluebird-electric.net/parry_thomas.htm

Den sidan funkar lite bättre...

" Forty years later, Owen Wyn-Owen, an engineering lecturer form Bangor Technical College was keen on the idea of digging up Babs from the sand with a view to a complete restoration. This was easier said than done simply because some of the locals didn't want the car resurrected while others did. The army who had arrived during world war two weren't too keen on the idea as the point where Babs was buried was now surrounded by buildings. However, perseverance paid off and in 1969 the car was excavated and so began 15 years of painstaking restoration work to make Babs run again. Worth every minute, if you ask me."

http://bcw.arnholm.nu/bcw2004/babs.html

Den har varit i göteborg! =)

babsrestored1.jpg

Svensk läsning om Babs:
http://www.nyteknik.se/art/32964 :fakta

:)

Last edited:
Jag har läst i en kulturtidning för män :rodnar om en man som oxå skulle sätta hastighetsrekord. Det var dock på "modern" tid.

Han hade nån startmotor för bombplan, med reservation för många fel, som han hade satt på nån jänkebil. Skulle prova den i nån öken. Det resulterade i att han började flyga och smälde rakt in i en bergvägg, säg 30m upp i luften.

Den artikeln är riktigt roligt skriven...eller var det för att jag hade jobbat natt och vi var ett par övertrötta som satt på en mack och åt lite nattamat ihop som de va så kul?!

Känner nån igen scenariot?

Mark skrev:
2246163 Jag har läst i en kulturtidning för män :rodnar om en man som oxå skulle sätta hastighetsrekord. Det var dock på "modern" tid.

Han hade nån startmotor för bombplan, med reservation för många fel, som han hade satt på nån jänkebil. Skulle prova den i nån öken. Det resulterade i att han började flyga och smälde rakt in i en bergvägg, säg 30m upp i luften.

Den artikeln är riktigt roligt skriven...eller var det för att jag hade jobbat natt och vi var ett par övertrötta som satt på en mack och åt lite nattamat ihop som de va så kul?!

Känner nån igen scenariot?
Japp, avfärdat som myt av både Mythbysters och www.darwinawards.

Hade för mig att det va nån som klämde in en sån jet motor i kombin men han "flög" inte.. Han startade motorn på nån raka men kunde inte stänga av den utan bilen körde av vägen och in i en bergvägg..

En vän till mig, Arnold Sundqvist, höll på med diverse raketbilar etc..

extrem cool gubbe som drog till vietnamn i unga år (kriget) bygde raket bilar, krashade i 600blås, har en hög sporthojar nu, flyger vietnamn helikoptrar etc..

En av hans Bell när han landar på jagaren Småland i GBG
smaland_huey_stor.jpg

Från hans andra Bell, strax innan jag fick spakade den själv i en kvart :-)
innan.jpg

en till(notera us, inte se):
event.jpg

nåväl, mer on honom.
Vid ett rekordförsök i England 1972 började crashade han med bilen nedan och passerade tidtagningen baklänges i 600 kmh, ochöverlevde.
25000hk med toppfart på ca 1000kmh, han byggde bilen själv.
rekord.jpg

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...