Hastighetsmätaren beter sig konstigt (verkar ha blivit en varvräknare)

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Idag så startade jag upp hojen efter vinterförvaringen och ser då att hastighetsmätaren beter sig väldigt konstigt. Någon som har en ide om vad det kan vara som orsakar detta? :gnissla

Haha - jaja - den har blivit psykiskt sjuk och drabbats av personlighetsförändring:tummenupp

Många nya digitala instrument har massa dolda funktioner som ändring mellan miles o km,resertankstripp,visning av div info som när venus ligger i linje mot solen med 3 bågsekunders förskjutning - vissa av dom finns kanske inte på just din hoj valbart me knappar.

Den har tiltat du prova o koppla ur batteriet en halvtimma annars får du ringa mc firman och fråga.

Annars har du la typ Select och reset som du kan fippla me i spännande kombinationer

Om du håller på med elektronik och garantin inte gäller kan du öppna huset och glutta efter byglingar och oanslutna kontakter - man kan hitta nya ställen och löda in nya knappar o få
mer godis också

Får börja med att lossa batterikablarna o låta den stå en stund. Får väl kolla på kontakten till instrumenteringen när jag ändå håller på. Skulle irritera mig till döds om jag var tvungen att lämna in hojen för att sedan få reda på att det var nån ärg eller annan skit som orsakat flippen.

Hmmm...det funkade inte att koppla loss batteriet. Det hade ju varit för enkelt. :mad: Sprejade lite elektro tvätt på kontakten till instrumenteringen men det gjorde ju inte heller någon skillnad. Någon som vet vart hastighetsmätaren hämtar sin data?

Last edited:
Det där är inget givar eller kontaktfel - typ processorn har bytt funktion och levererar varvtalsdata till den displayen istället för data från hastighetsgivaren.

Kan lite jämföras med att du inte har tagentbord till datorn och kan styra den - tror nog det går att nå
funktionaliteten med dom vanliga intrsumentknapparna som brukar vara select och reset

Prova ett helt dygn utan batteriet inkopplat - är det smart designat så är det så failsafe så allt återgår till det normala - ring generalagenten för hojen - dom brukar ha en teknisk avdelning som kanske kan hjälpa dig för sådana här "omöjliga fel"

Last edited:
Som ett litet tips i väntan på vassare svar så tror ja att de sitter en givare som mäter mot ena bromsskivan fram, närmare bestämt vänster skiva på min gammeltrippel från 04... Inget ja sätter större summor på men de går ju snabbt å kolla...

Som ett litet tips i väntan på vassare svar så tror ja att de sitter en givare som mäter mot ena bromsskivan fram, närmare bestämt vänster skiva på min gammeltrippel från 04... Inget ja sätter större summor på men de går ju snabbt å kolla...

Om du har en hoj med ABS så ja, då mäts ofta hastigheten på ABS-kransen som sitter på bromsskivan. Har du inte ABS skulle jag tro att hastigheten mäts på utgående axel i motorn med en omvandlingsfaktor. Dock en gissning, ingen fakta.

Om du har en hoj med ABS så ja, då mäts ofta hastigheten på ABS-kransen som sitter på bromsskivan. Har du inte ABS skulle jag tro att hastigheten mäts på utgående axel i motorn med en omvandlingsfaktor. Dock en gissning, ingen fakta.

Ingen abs nej, men har bara för mej att de va så då ja haft lite strul me min hastighetsmätare själv (glapp)... Men ja e å andra sidan os-medaljör i kasst minne så du har säkerligen rätt :)

Provat att köra en kortis så hastighetsmätaren får info från sin normala givare?

Tror bara det är ett inställningsfel. Dock vet jag ej hur man åtgärdar det. Men borde finnas på hemsidan.

Det är inte så att du har en givare på utgående axel ur lådan, hojen står på depåstöd med växel i, alternativt att oljan vispar runt och drar med sig dreven? Då är det ju inte alls omöjligt att hastighetsmätaren stämmer.

Tackar för svaren. Och nej, givaren sitter inte på framhjulet. Sitter inte abs på min 07'a. Så som någon skrev så kanske den mäter mot utgående axel. Har en verkstadsmanual men den ligger i polarns garage så får vänta lite innan jag kan få tag på den.

Det är inte så att du har en givare på utgående axel ur lådan, hojen står på depåstöd med växel i, alternativt att oljan vispar runt och drar med sig dreven? Då är det ju inte alls omöjligt att hastighetsmätaren stämmer.

hmmm...du kan ha en poäng här, jag har nämnligen ingen kedja på för tillfället...blir att nita dit den pronto!

+ 1 Hoztic... slet av skyddet över framdrevet o startade upp. Visst fn snurrade drevet. Inte utan att jag känner mig lite dum.. :-P. Tack för alla svar.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing