Hastighetsmätare visar fel

Rogga E

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
Suzuki gsx750f -00
Hej

var ute på ett litet test innan besiktning, har en gpz 600 r -85 som jag meckat en del med, köpte den med diverse fel mm som jag åtgärdat men upptäckte att hastighetsmätaren visar ca 20 km för mycket som jag uppskattar det kör jag i troligtvis 50 så visar mätaren 70? Har bytt till en ny wire då den förra var av. Någon som har något tips vad det kan va? Sitter även ett VH 4-1 som låter för mycket ser ut att ha suttit någon insats men tvivlar på att den går igenom som den låter nu, förra ägaren sa att han besiktigat som nu men att det var på gränsen, någon som vet vad jag kan göra för att reducera ljudet? eller brukar de va petiga på besiktningen och slänger de fram db-mätaren direkt?

Tacksam för svar

MVH

Roger

Angående hastighetsmätare så beror det nog på att den är gammal och sliten. Inte helt ovanligt att de visar fel på äldre hojar. Det enklaste är att byta den då en renovering är ett jobbigt och tidsödande jobb.

Angående ljudet då är ett gammalt roadracingknep att plocka av ljuddämparen och knacka ner en colaburk eller liknande i avgasröret, görra ett litet hål i den och sen montera ljuddämparen igen. så länge man gasa lugnt så håller den och volymen blir lägre. Blåser man sen ur motorn så rensas röret kvickt. Obs! Väldigt olagligt och lite farligt om nån står bakom.

Min vajer visar fel nu när jag har högre profil på däcket... men 20 på 50 låter lite väl mycket...

Se det på den ljusa sidan... Ni har ju något att skylla över när farbror blå blinkar blåljus brevid er :rolleyes:

När det gått lite för fort liksom :)

Se det på den ljusa sidan... Ni har ju något att skylla över när farbror blå blinkar blåljus brevid er :rolleyes:
När det gått lite för fort liksom :)
Enl lag så får hastighetsmätare inte visa för litet så den ursäkten funkar liksom inte.:tungan
En gammaldags mätare är en wiredriven roterande magnet som roterar i en skålliknade pryl i vilken visaren är fäst och som, när magneten roterar "dras med" av denna.
Felet pga åldring är att den visar allt mindre pga magneten tappar i styrka, numer allt mindre vanligt pga bättre magneter. (Vissa franska märken var kända för detta..)
Vanligare idag är nog att lagringar slits och felvisning uppstår.
Som tidigare sagt - reparera är dyrt - byte gäller.
Skit-bakom-styret-fel typ fel/annat däck/fel dimension kan ju också påverka.
Allt dessa problem elimineras ju idag av nya programmerbara elektroniska mätare där man kan programmera in hjulomkretsen..:tummenupp (cykeldatorer á 50 spänn...)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti