Hastighetskamera!

Om du av misstag råkar åka för fort, sisådär 5 knutar för mycket på 110-väg, då ringer väl du polisen och anmäler dig själv och tar ditt straff, va? Eller är du en j*vla mes ? :kocko

(ingen behöver ta på sig nånting i det här fallet. Den utredning polisen gjort är att dom kikat på bilden, sett ungefärlig ålder och sett i registren att sonen har ungefär samma ålder, och gissat.)

Patrik skrev:
Tala om för din systers kille vad som hänt, om han är en man så tar han sitt straff. Om inte är han en j*vla mes.

Pejo skrev:
Om du av misstag råkar åka för fort, sisådär 5 knutar för mycket på 110-väg, då ringer väl du polisen och anmäler dig själv och tar ditt straff, va? Eller är du en j*vla mes ? :kocko

(ingen behöver ta på sig nånting i det här fallet. Den utredning polisen gjort är att dom kikat på bilden, sett ungefärlig ålder och sett i registren att sonen har ungefär samma ålder, och gissat.)

Lugn nu va. Vad jag menade var att jag skulle aldrig låta någon annan ta skulden för något som jag var skyldig till. :7peta

De måste bevisa vem det var som körde bilen vid fortkörningstillfället. Något ägaransvar har vi till skillnad från England än så länge inte Sverige. Det är under utredning av våra politiker. Blir så fallet kommer vi i Sverige att få ett system där ägarna anger vilka som kört för fort för att inte åka dit själva på det. Tills dess kan din pappa vara tyst som musen om sin vetskap om att det var din systers pojkvän som satt vid ratten och inte du. Det borde vara ganska enkelt att avskriva dig som misstänkt om ni inte är allt för lika. I så fall får de lägga ner fallet eller leta vidare i sina register tills de hittar någon annan misstänkt.

DanTheMan71 skrev:
Va fan Hur nitisk får man bli egentligen.Varje gång vi går mot röd gubbe bryter vi ju mot lagen.... klart som fan att personen som kör inte ska ta nåt straff här eftersom polisen tydligen inte kan identifiera personen på bilden.
Bilens ägare är INTE skyldig att berätta ett skvatt !!! Om så vore fallet e det bara att säga att det var nån som provkörde inför ett ev köp ,svårare än så e det inte.

Nitisk :confused: vad menar du?

De kan inte bötfälla ägaren av bilen om det inte var han som körde. Och eftersom det inte är du på bilden, skall du prata med polisen. Du har ingen skyldighet att säga vem det är på bilden. MEN du skall definitivt inte pröjsa! :fakta

Men grejen är den att det är inte jag som har kört bilen. Jag har faktiskt aldrig kört denna bil! Personen på kortet (taget av hastighetskameran) är inte ens lik min körkortsbild! :kocko Däremot ser jag att personen är min systers pojkvän (som INTE är lik mig)

Nu undrar jag vad jag bör göra? Ska jag knalla ner till polisstationen och skälla ut dem, eller skall jag dra det hela till domstol? Jag vill helst inte lägga ner någon tid eller energi alls på detta... :( Jag vill ju inte gärna sätta dit min syters pojkvän heller.

Om man nu för en kort sekund antar att det är jag på kortet, förändrar det någonting? Är det inte så att polisen bara kan bötfälla ägaren av bilen? Om man nu kan matcha kortet med körkotsregistret d.v.s.

Är det någon fler som varit med om detta, eller som vet vad man bör göra??

OM jag åker dit på detta kommer jag att såga ner varenda kamera jag ser!!! :huvet[/QUOTE]

Lugn på dig själv. Och dessutom så är det ju så att ingen behöver ta på sig någon skuld, någonsin. Det är rättsapparatens skyldighet att bevisa att det utan tvivel är den misstänkte som är skyldig, och kan man inte det, så ska man fria, vilket är det som kommer att ske i det här fallet. :fakta

Men du ska ha en eloge, du fick bra fart på den här tråden... :corn

Patrik skrev:
Lugn nu va. Vad jag menade var att jag skulle aldrig låta någon annan ta skulden för något som jag var skyldig till. :7peta

Vi har ingen angiverilag i sverige,samt föraransvar. Om du betalar så inte bara gör du fel,utan du erkänner dig skyldig till ett brott du inte begått. Polisen skall visa att det är du på fotot.Finns inte en tingsrätt i sverige som dömer dig skyldig om inte fotot är klockrent på dig.

thundrace skrev:
Vi har ingen angiverilag i sverige,samt föraransvar. Om du betalar så inte bara gör du fel,utan du erkänner dig skyldig till ett brott du inte begått. Polisen skall visa att det är du på fotot.Finns inte en tingsrätt i sverige som dömer dig skyldig om inte fotot är klockrent på dig.

Ok! Skönt, för jag har faktiskt inte speciellt stor lust att torska för detta. :tummenupp

Även fast systerns kille, pröjsar böterna åt mig, så kommer jag ju att finnas i deras register. Vilket torde innebära att mitt kort ryker mycket lättare om jag VERKLIGEN åker fast för fortkörning...? :gnissla

foobar skrev:
Ok! Skönt, för jag har faktiskt inte speciellt stor lust att torska för detta. :tummenupp

Även fast systerns kille, pröjsar böterna åt mig, så kommer jag ju att finnas i deras register. Vilket torde innebära att mitt kort ryker mycket lättare om jag VERKLIGEN åker fast för fortkörning...? :gnissla
Just derför skall du bestrida fortkörningen, och det är ju inga problem, eller?

foobar skrev:

Inte bara det försäkringsbolagen börjar bli hemskt intresserade av att höja dina premier efter en fortkörning.

Silwer skrev:
Inte bara det försäkringsbolagen börjar bli hemskt intresserade av att höja dina premier efter en fortkörning.

Hur vet du det? Verkar långsökt. När de slår ditt personnummer på sina datorer får de väl inte upp körkortshistoriken? Isåfall skulle de inte behöva fråga hur länge du haft KK......
:5sure

GÖR SÅ HÄR: gå dit säjj att det inte är du,, så får de bekräfta det. sen säjjer du att du har haft bilen ute på annons så nån provkört bilen,,, voila klart!!!! att det ska va så svårt...

MostWanted_NKPG skrev:
GÖR SÅ HÄR: gå dit säjj att det inte är du,, så får de bekräfta det. sen säjjer du att du har haft bilen ute på annons så nån provkört bilen,,, voila klart!!!! att det ska va så svårt...

Jag har skickat in ett papper till konstapeln nu, där det står att jag förnekar att det var jag som framförde bilen. Det skall bli spännande att se vad de hittar på härnäst...

Förmodligen (och förhoppningsvis) lägger det ner hela skiten! :tummenupp

Kan dock inte släppa det riktigt ännu. Jag är fortfarande förbannad för att de rotade fram mig i körkortsregistret och stämplade mig som "skäligen misstänkt" för detta. Har de verkligen inget bättre för sig än att sitta och ägna sig åt gissningslekar på arbetstid. De hade väl för he-te kunnat bemöda sig med att jämföra korten åtminstone... :mad:

Jag tror nog att jag ändå skall ringa till ansvarig potatisgris och spy lite galla på honom... :D

*/ ?>
Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Back