Hastighetskamera!

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Idag fick pappa hem ett brev på posten, från polisen. Där skrev de att de hade mätt upp hans bil till 97 km/h på en 70-väg. De skrev även att de hade gjort en "familjeutredning" och kommit fram till att personen på kortet måste vara jag (hans son). Nu skulle jag tydligen få böta 1600:- :mad:

Men grejen är den att det är inte jag som har kört bilen. Jag har faktiskt aldrig kört denna bil! Personen på kortet (taget av hastighetskameran) är inte ens lik min körkortsbild! :kocko Däremot ser jag att personen är min systers pojkvän (som INTE är lik mig)

Nu undrar jag vad jag bör göra? Ska jag knalla ner till polisstationen och skälla ut dem, eller skall jag dra det hela till domstol? Jag vill helst inte lägga ner någon tid eller energi alls på detta... :( Jag vill ju inte gärna sätta dit min syters pojkvän heller.

Om man nu för en kort sekund antar att det är jag på kortet, förändrar det någonting? Är det inte så att polisen bara kan bötfälla ägaren av bilen? Om man nu kan matcha kortet med körkotsregistret d.v.s.

Är det någon fler som varit med om detta, eller som vet vad man bör göra??

OM jag åker dit på detta kommer jag att såga ner varenda kamera jag ser!!! :huvet

vill du göra det enkelt för dig så kräv systerns pojke på pengarna, men då hamnar det ändå i ditt register...

prova att överklaga så kanske de lägger ner direkt!? :va

Hur skall du kunna få böta för något som du inte gjort ?
Om bilden inte är lik dig så är det väl ganska klart att det inte är du som kört, hur skall de då kunna bötfälla dig för det.

Tom skrev:
Hur skall du kunna få böta för något som du inte gjort ?
Om bilden inte är lik dig så är det väl ganska klart att det inte är du som kört, hur skall de då kunna bötfälla dig för det.
Helt min mening. Sen har du absolut inget för att skvallra på din systers pojkvän. Vi har ingen skyldighet att berätta vem det är även om vi vet det.

Tala om för din systers kille vad som hänt, om han är en man så tar han sitt straff. Om inte är han en j*vla mes.

Är det någon fler som varit med om detta, eller som vet vad man bör göra??

OM jag åker dit på detta kommer jag att såga ner varenda kamera jag ser!!! :huvet[/QUOTE]

Knalla ner och visa kortet och fråga om dem om de kan säga att det är du, det är deras sak att säga vem det är, ni behöver inte hjälpa till med det. Du ska inte ange någon annan, dem ska kunna identifiera dig från kortet annars är historien slut. :tummenupp

Patrik skrev:
Tala om för din systers kille vad som hänt, om han är en man så tar han sitt straff. Om inte är han en j*vla mes.

Men jag ser helst att varken han eller jag åker dit för detta! OM någon skall åka dit för detta, kommer jag så klart se till att han får pröjsa. :hihi

Men är det ingen som vet vad som verkligen gäller? Kan de sätta dit någon annan än ägaren av bilen??

Patrik skrev:
Varför ska man pröjsa böter om man kan slippa? 1800 spänn är ju faktiskt en del cash!

Säg som det är så får väll din systers kille stå sitt kast.
Men snacka med honom innan du gör det :tummenupp

foobar skrev:
Men jag ser helst att varken han eller jag åker dit för detta! OM någon skall åka dit för detta, kommer jag så klart se till att han får pröjsa. :hihi

Men är det ingen som vet vad som verkligen gäller? Kan de sätta dit någon annan än ägaren av bilen??

Det vore ju det bästa ja, men när det kommer till kritan har han ju gjort fel och ingen annan ska ju behöva lida för det.

Tror att bilens ägare är skyldig att säga vem som kört bilen, dock inte om det är en familje medlem så dom får väl gifta sig lite snabbt.. :D

von reisen skrev:
Knalla ner och visa kortet och fråga om dem om de kan säga att det är du, det är deras sak att säga vem det är, ni behöver inte hjälpa till med det. Du ska inte ange någon annan, dem ska kunna identifiera dig från kortet annars är historien slut. :tummenupp

Ja, men det är ju det de har gjort. Tydligen har det suttit en bitter polis med skrivbordstjänst och tyckt att det är jag på kortet. De har skickat med både min bild (från körkortsregistret) och bilden på min systers pojkvän (från kameran). Efter deras lilla "familjeutredning" har de kommit fram till att killen på kortet (från hastighetskameran), som är mörkhårig och har ett ganska runt ansikte är jäkligt lik mig, som är blond och har ett smalare ansikte. :kocko

Jag blev tagen 127 km på 70 (med släp :rofl )
Farsan fick ett fotot hemskickat där det stog "känner du igen föraren på kortet". Det va bara att svara nej, så las målet ner :banana :banana

Patrik skrev:
Det vore ju det bästa ja, men när det kommer till kritan har han ju gjort fel och ingen annan ska ju behöva lida för det.

Tror att bilens ägare är skyldig att säga vem som kört bilen, dock inte om det är en familje medlem så dom får väl gifta sig lite snabbt.. :D

nej, det är han absolut inte, vi har ingen angiverilag här i Sverige!

Patrik skrev:

Nej, du behöver aldrig berätta nånting om nåt brott även om du vet vem som har gjort det. Har allt kollat på efterlyst och där berättade dom det. SÅ DET SÅ!!!

sportarn skrev:
Nej, du behöver aldrig berätta nånting om nåt brott även om du vet vem som har gjort det. Har allt kollat på efterlyst och där berättade dom det. SÅ DET SÅ!!!

Ok.. noterat. :tummenupp

Frågan kvarstår... Kan de sätta dit någon annan än ägaren av bilen?? :confused:

foobar skrev:
Om dom vet exakt vem det är så kan dom ju göra det. Men du är ju inte skyldig förrän det har bevisats och det har det ju inte i detta fallet. Det är ju bara en antydan från snuten att dom tror att det är du som är på bilden. Skriv inte på nåt utan bara att vänta på att farbror blå skickar nåt nytt kul brev!

foobar skrev:

Det BORDE ju vara så att dom måste bevisa vem som kört för att kunna dömma någon men... man vet aldrig med lagens långa arm.. :confused: :va

Polisen tog mig "på bar gärning" de körde ifatt mig o sa att jag hade ökat när de låg i 170 bakom mig..... jag vet ju självklart inget om detta och nekar.... efter ca en månad kommer ett brev o där står lite kortfattat förundersökning inleds ej, brott kan ej styrkas... och de var endå två i polisbilen(civilare) så med andra ord så måste de ha riktigt skarka bevis för att ens dra målet vidare till rätt eller så...

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen