Hastighets rekord, nån som vet?

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Jag vet att det finns rekord för motorcyklar över den s.k. "flygande kilometern", är det någon som vet vilka rekord som gäller i de olika klasserna och var man kan läsa om detta. Jag vet att en svensk mc tidning(jag tror det var mc-nytt) försökte sätta rekord på nån landsväg utanför falkenberg för nått år sedan!

Tacksam för svar!

Jag vill också veta. Har sökt på nätet men inte hittat så mycket.

Svaret beror på hur man definierar en motorcykel. På Bonneville´s saltsjöbotten har en HD-motoriserad tvåhjuling av cigarrtyp kört över 500 km/h. Bland trimmade serieproducerade motorcyklar verkar det knepigt att komma över 350 km/h.

Japp. Men jag tror också att rekorden indelas efter land. Antingen där rekordet sätts eller där man kommer ifrån. Jag vet inte säkert men Carapi (heter han så?) Blev ju "Official Swedish Land Speed Record Holder" eller nåt sånt med sin Pantera. (jaja, jag vet att en sån har många hjul)
Det innebär alltså att den som vill kanske kan satsa på rekord med "mindre omfattning".

snobben skrev:
men busan som gr kör går snabbt och de har väll satt/försöker sätta rekord på både 1 och 2 hjul! rätta mig om jag har fel!

Snart kommer det att sättas nya rekord!

....jag vet saker.... :D

det var bike som försökte sätta nya rekord.försökte ta våra rekord på delta i 50,80 cc klassen.vi dammade av vår moppe senast använd på 70 talet och vann tillbaka vår seger.detta på 3 av utlovade 9 testrundor.
de försökte sedan sätta rekord men en trimmad gsxr 1200 men sköt ut motorns innehåll på bakhjulet på retursträckan och blev ogiltigförklarade.i denna klass fanns inget rekord sedan tidigare för övrig info.
en detomaso pantera satte nytt rekord och tobias något satte 218 ärliga kilometer i timmen på sin rs 125:a i båda riktningarna.
detta kördes i årstad men där ligger numera en rondel i broms och accelarationssträckan så där blir inget med där.
flygande kilometern kallas detta och du hittar säkert det i nån sök.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025